O ostmannen skrev:
Hur kallt har du haft den inställt på? Vår installatör sa att det kunde börja bildas mögel om vi körde kyla på under 21 grader.
Det stämmer inte. I så fall det det bättre att förvara mat i rumstemperatur än i kylskåpet.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu Belmlu skrev:
Får göra det! Behöver det vara slang anpassad efter hålet eller ska det funka med att man täpper till så bra man kan?
Bara att täppa till lite extra med handen brukar räcka men beror på hur kraftig dammsugare man har.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
O ostmannen skrev:
Hur kallt har du haft den inställt på? Vår installatör sa att det kunde börja bildas mögel om vi körde kyla på under 21 grader.
Där man vi nog ha en delorsak för standard har varit 20 grader med ner mot 19 de dagar det varit riktigt varmt. Detta för att kylan ska sprida sig en aning.

Men kanske bättre att hålla sig till 21 grader och använda sig av fläktar för att flytta runt luften (har självdrag).

Kör du lägre temperatur blir det mer kondens som rengör lamellerna. Under förutsättning att dräneringen funkar som den ska såklart. Men funkar inte den så blir det ofräscht även om du kör med högre temperatur.

Så det finns anledning att köra på 21 grader istället för 19.

Belmlu
useless useless skrev:
Kör du lägre temperatur blir det mer kondens som rengör lamellerna. Under förutsättning att dräneringen funkar som den ska såklart. Men funkar inte den så blir det ofräscht även om du kör med högre temperatur.
Konstiga är att det blivit mögel på båda. Är proffsfirma med bra omdöme som installerat båda så borde ju vara rätt gjort.

Ena där det runnit låter rimligt att något satt igen utifrån då den ändå suttit där i tre år utan att detta skett tidigare.

Belmlu Belmlu skrev:
Konstiga är att det blivit mögel på båda. Är proffsfirma med bra omdöme som installerat båda så borde ju vara rätt gjort.

Ena där det runnit låter rimligt att något satt igen utifrån då den ändå suttit där i tre år utan att detta skett tidigare.
Luftkvalitet inomhus har troligen stor påverkan på eventuellt mögel.
Men har inte en aning om vad i luften som ger mer påväxt.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
C Comfort Thomas skrev:
Luftkvalitet inomhus har troligen stor påverkan på eventuellt mögel.
Men har inte en aning om vad i luften som ger mer påväxt.
Även om inte upptäckt mögel på annat håll, har krypgrundsavfuktare samt tre stycken frånluftsfläktar som sitter i våtrum igång 24/7?

Farstatjej90
useless useless skrev:

Så det finns anledning att köra på 21 grader istället för 19.
Jag brukar köra mina på 17 grader för att det ska nå ut utanför rummen. Har aldrig varit några problem. Måste vara bra installerat 🤔

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Belmlu Belmlu skrev:
Även om inte upptäckt mögel på annat håll, har krypgrundsavfuktare samt tre stycken frånluftsfläktar som sitter i våtrum igång 24/7?
Du har väl inte lika mycket fukt någonstans som i innerdelen !
Har som sagt inte en aning om vilka partiklar i luften som påverkar tillväxt ihop med fuktig mer än andra.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Måste vara bra installerat 🤔
Är det ett fint sätt att tala om att du gjort det själv 😉😆

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
D Dilato skrev:
Är det ett fint sätt att tala om att du gjort det själv 😉😆
Jag vet inte om det var fint, men det är i vart fall inget mögel 😀

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Belmlu
Haft mer kunnig bekant som tittat på det och domen var att det handlar om damm kombinerat med fukt som fastnar. Kunde inte se något stopp utifrån med mindre avloppskamera. Tipset var att rengöra inifrån genom att ta av frontskydden. Detta då det även var skapligt med skräp mellan lamellerna.

Min tanke är att följa följande guide till cirka 5-minuterssnåret. Stannar alltså innan själva fläkten tas av då det inte är något jag vill pilla med eftersom jag får uppfattningen att det är något som måste justeras in när den monteras tillbaka. Utifrån videon tycker jag mig kunna komma åt det mesta av fläkten med varm disktrasa samt blåser jag rent lamellerna när de är varma med tryckluft på burk borde väl det mesta gå att få bort. Kanske använda sig av någon alkohol ämnat för ändamålet för att lösa upp mellan lamellerna.

Ingen erfarenhet av detta innan men brukar ha lätt för att lära, vet mina begränsningar samt är relativt metodisk. Min fråga: fullt rimligt eller korkat? Undviker nämligen helst att betala cirka 3500 kr för något jag till största delen kan utföra själv.

Farstatjej90
Det är väldigt rimligt att göra själv. Kör på!🥳

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Tänk på att det kan sitta balansvikter på fläkttrumman så du inte råkar blåsa bort eller torka bort dom för då blir det obalans och både stödlager och fläktmotorn tar skada och då blir det nog dyrare än 3500:-

Tryckluft på burk brukar vara lite väl klent drag i och dessutom för lite.
Är nog vettigare om du köper en liten billig tryckluft som du även kan ha till andra saker.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.