Hej!
Köpt ett hsi för några år sedan. Har ett fristående garage som är oisolerat där jag även har ett pump rum till den egna brunnen. Detta rum är dock isolerat.

Nu är det så att innan jag köpte huset, så hade en slang på den gamla pumpen släppt och sprutat friskt med vatten på väggarna som enbart är gipsskivor.
Dom har mögelangrepp på sig och jag vill U byta ut dem då det börjar bli dags för det pkus att jag vill ha ett friskt garage. Efter att förra ägaren flyttade så såg man även spår av mögel bakom flyttlådor som stod i den oisolerade delen av garaget, så där tänker jag byta ut de tapeter som är angripna även om detta är i mindre mått än i den isolerade delen.

Nu till mina frågor, borde jag efter att jag slängt alla gipsskivor i pumprummet även köra med avfuktare där inne? Det är många år sedan det läckte, och ett pumprum är det väl alltid högre fuktighet i än i övriga rum då det alltid är vatten i omlopp där inne. Så är det någon idé? Tror dock det inte är någon form av ventiler i det rummet men det kanske man ska ha? Så att det blir bra ventilation?
Kan bifoga bilder på rummet lite senare.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Avfuktare verkar onödigt, men du bör förstås se till att du permanent har ventilation som ger en god luftmiljö i garaget.

I garaget, alltså den oisolerade delen så bör jag ha god ventilation då jag har ventilationsgaller på varje kortsida på huset samt att en hel långsida vid där taket hänger ut är det oisolerat och öppet så det kan dra rätt in längst hela den taksidan.

R
Isolerat rum för vatten mycket fukt ,oisolerad garagedel kallt , vägg mellan garage , kyla går igenom väggen till fuktigt rum och varmare rummet ,blir kondens i den varma delen ,
Det med mögel bakom kartonger eller skåp mot yttervägg , tyder dålig vent bakom , det står för nära väggen

En klassisk besvärlig fråga. :)
Svaret måste som alltid bli - det beror på...
Gips är inte ngt idealt mtrl i fuktiga miljöer.
Men allt beror på hur fuktigt det är, och vilken temp det det håller.
Om det håller tillräckligt många plusgrader för att en billig inomhusavfuktare ska kunna användas så är det förmodligen ett säkert kort. Sedan får man avväga investering, drift, underhåll och nyanskaffning/livslängd för en luftavfuktare mot tex mineritskivor istf gips, eller för extra uppvärmningskostnad etc.
Om fuktigheten aldrig går över 60-65 % så behövs knappast ngn avfuktare.
Om utrymmet är litet och hyfsat isolerat så är det kanske enklare och billigare att bara ta upp ventilation och ev tillföra lite extra värme för att kompensera.

Installerade en klimatdetektor idag som kan läsa av temp och luftfuktighet i pumprummet. Nu har den fått stå sen under eftermiddagen och värdena verkar ju lite skrämmande.

Skärmvisning av en klimatdetektorapp som visar temperatur och luftfuktighet i olika rum, hög luftfuktighet i pumprummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf som visar temperatur- och luftfuktighetsförändringar över tid i ett pumprum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag byggde ett förråd/pumphus till mitt förra hus. Då jag skulle förvara motorcykel, cyklar och annat bra att ha i detta förråd/pumphus valde jag att inte ha någon ventilation utan satte in en avfuktare istället. Ventilationen sköttes via dörren vid in och utpassage. Det behövdes inte mer ventilation då det användes som förråd dvs in/ut för att hämta/lämna cyklar och grejjer. Förrådet var fullisolerat och plast i väggar/tak. Den primära orsaken var att jag inte ville att det skulle stå en hydrofor med filteranläggning och drypa av fukt den varma årstiden. Förutom avfuktaren så hade jag en billig (200 kr på Jula) elradiator med inbyggd fläkt för att tillföra lite värme på vintern. Det var ingen skillnad i elförbrukning före och efter byggnation av förrådet så jag antar att detta upplägg inte drog någon större mängd el. Innan jag byggde förrådet så stod min hydrofor och filteranläggning i krypgrunden och det rann av fukt på utsidan under sommarmånaderna. Håller man dörren till pumprummet stängd och inte låter den stå öppen i onödan så drar avfuktaren inte mycket ström när den väl har sänkt fukthalten i golv, väggar och tak. Det blir torrt och en bra miljö samt att man upptäcker eventuella läckor lätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.