Upptäckte detta (se bilder) när jag rev ner gipsväggarna i köket. Flera hål i diffusionsspärren samt tillhörande mögelangrepp bakom. Om vi antar att det bara är isoleringen som är angripen (såg inget angrepp i reglarna ännu), är det bara att byta isoleringen och täta ångspärren med åldersbeständig tejp? Eller blir detta ett mer omfattande jobb?

• Skadad ångspärr och isolering i ett köksrenoveringsprojekt med synliga hål och mögelspår på väggens underkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad ångspärr och isolering med mögelskador på en husvägg under renovering.
    Skapa konto
  • Rivet köksvägg med exponerade träreglar och synliga hål i ångspärren, isolering bakom samt en mögelskada.
    Skapa konto
  • Öppen vägg med gula isoleringsmattor och plastdiffusionsspärr, synliga hål och svartmögelangrepp.
    Skapa konto
  • Mögelangrepp och hål i ångspärren bakom en riven gipsvägg under renovering.
    Skapa konto
jag tror att det är damm o sot som drar in om där är glipor mellan reglarna och isoleringen och ev hål i isoleringen

T tergo skrev:
jag tror att det är damm o sot som drar in om där är glipor mellan reglarna och isoleringen
Vad är det som gör att du inte tror att detta är mögel?

det är inget ovanligt att det blir så om där är gliper i isoleringen,blir av drag

ta en bit av den missfärgade isoleringen och lägg i en igen sluten plastpåse ett dygn och sen dofta på det

Missfärgad isolering? | Byggahus.se

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.