Hejsan

Bifogar lite bilder på väggen som sitter bakom badkaret i vårt badrum. Vi har bott här i nästan ett år och de här fläckarna har börjat uppkomma den senaste månaden. Jag antar att det är mögel. Det går bort med en trasa men dyker upp igen ett par dagar efter jag torkat bort det.

Vi bor i en bostadsrätt och jag tror badrummen renoverades någon gång på 80-talet (kan vara tidigt 90-tal). Jag har inte hittat mögel nån annanstans, inte ens bakom badkaret. Vi har funderat på att renovera badrummet en tid nu men har inte gjort något pga vår ekonomi. Men nu kanske vi helt enkelt är tvungna.

Mina frågor till er är:
1. Är det mögel?
2. Vad borde nästa steg vara för oss? Höra med BRF när planerna för nästa stambyte är?
3. Krävs mögelsanering?

Mycket tacksam för svar.

• mog1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mog2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Är det mögel?
Sannolikt ja. Finns det organiskt material och ett RK över 60 % så växer det.
2. Vad borde nästa steg vara för oss? Höra med BRF när planerna för nästa stambyte är?
Botemedlet är att göra ordentligt rent och förbättra ventilationen så att det torkar snabbare. Har ni provat med klorin?

3. Krävs mögelsanering?
Knappast för det lilla som syns på bilderna. Sanering blir aktellt om möglet sitter i konstruktionen innanför färgen. Här ser det ut att vara utanför eller möjligen i färgen. 20 år utan ommålning är mycket. Jag skulle satsa på att måla om. Hör med en färghandel och kolla ventilationen.

Tack SvenD! Vi ska kolla ventilationen; den var bra när vi flyttade in men har blivit nedsatt. Ska testa med klorin och måla om i nån snajsig färg :)

Fläkt med fuktsensor är en vettig investering.

Så ser det ut i vårt badrum också i taket ovan duschen. Ommålat för någongång mellan 12-15 år sen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.