Hejsan!

Vi bor i en bostadsrätt och tänkte se om vi kan fixa till vårt badrum som har lite skavanker. Tänkte slänga ut lite funderingar här innan jag eventuellt kontaktar en fackman som kan ordna det. Vet inte om det här är något svinenkelt som går att lösa själv till minimal kostnad.

Det handlar om vad jag tror (med mitt amatöröga) är mögel nere i de två hörnen vid duschen. Har laddat upp bilder så att ni kan se (bild 1 och 2). Är det här någonting som jag kan ordna själv eller är det bäst att anlita någon? Vet inte om själva fogarna/listen (?) behöver göras om från grunden. Verkar dessutom vara en reva i ena fogen/listen.

Den andra grejen är att det har blivit väldigt gult nere vid listen (bild 3) på golvet inne i badrummet. Även här är min fundering om det är något som går att lösa själv eller något som en fackman bör kika på?

Är så långtifrån en hantverkare eller fackman det går att vara, så ber om ursäkt om det jag skriver låter galet amatörmässigt. Men tänker att det kan vara värt att konsultera alla goda själar på det här forumet innan det blir onödiga fakturor för något som jag/vi själv skulle kunna ordna.

Tacksam för svar!

• Badrumshörna med misstänkt mögel och gulnade fogar vid kakel och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelskador och gulnade fogar i hörnet nära duschen i ett badrum.
    Skapa konto
  • Gult missfärgade fogar mellan vita kakelplattor på ett badrumsgolv.
    Skapa konto
Silikonfogar är väl de stället svartmögel gärna sätter sig. Där vi bodde förr, skar de av silikonfogen å smetade dit en ny. Problemet löst. Tills det kom igen. duschen utsätts ju för en del fukt som man kanske inte får bort helt o hållet.

Det gula kan vara kalkavlagringar som helt enkelt satt sig

T
Precis flyttat hemifrån:rolleyes::rofl: Kan ju inte vara första gången du ha råkat på detta annars.....

Som sagt det är vanlig mögel som bildas på grund av för dålig ventilation i badrummet. Tvätta bort med klorin. Om inte det hjälper skär bort silikonen helt och lägg på ny.

Likadant med den gulnade silikonen som kan ha gulnat på grund av ålder men också på grund av smuts/tvål/hudavlagringar!

• Gilla
Lio
  • Laddar…
Hur blev det sen? Har liknanade skavander just nu...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.