T ToT15 skrev:
Ja dom sa så på 2 av saneringsfirmorna. Färgen va inte det som avgjorde om möglet var farligt. Självklart är mögel inte hälsosamt. Men dom förklarade att det fanns vissa som inte utgör direkt hälsofara, sen fanns det såna som var direkt farliga.
Förra huset vi hade tog dom prov på vinden och evakuerade oss samma dag för att det var så pass skadligt.
Om det inte kommer in något från kattvindarna lär det ju vara något mer i själva huset också. Det räcker med 10 min i huset så blir man dålig, trots att kattvindarna varit helt stängda.
Har ni dom problemen och är överkänsliga så måste det så klart till drastiska åtgärder. Då förstår jag varför ni vill och bör ta prov för mykologisk analys. Men lite förvånande att ni köpte huset med så mycket mögel i.

• Gilla
ToT15
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Nej det lär inte gå på hemförsäkringen. Man har förstört den ventilation som det gamla huset var byggt för att ha. Nu har fuktig luft trängt in längs takfoten och kondenserat på råsponten där isoleringen legat an (den har inte värmts av den värme som tränger ut genom innerväggarna till kattvinden). Men du kan alltid fråga försäkringsbolaget, det kostar inget.
men jag förutsätter du kollat så inte taket läcker.
Vi har haft två firmor hos oss idag som beskrivit hur det gått till. Och jag förstår det som ungefär så som du beskriver det. Gamla ägaren hade isolerat för mycket också.
Man har heller inte eldat i öppna spisen på länge och då har inte huset fått den värmen som ska bli av den. Samt att ventilerna som finns har varit stängda.

Det har tidigare varit en läcka vid plåten där skorstenen är. Men den reparerade man.

Däremot sa båda firmorna att det är väldigt angripet så en sanering är nödvändig och sen sätta in ett ordentligt ventilationssystem. Så hela innertaket behöver rivas, sen sanera allt och sätta in avfuktare på alla vindarna.

Försäkringsbolaget tog det inte. Däremot kanske dom tar vattenläckan vi upptäckte idag som är i vardagsrummet pga en antennkabel som det kommit in vatten genom.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ventilationen är steg 2 efter sanering av allt mögel/fukt. Snåla inte med ventilation, in med ett FTX-system, speciellt då ni är känsliga/överkänsliga
Yes vi håller på att ta in offerter för ftx nu. Det ska in när dom sanerat allt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Har ni dom problemen och är överkänsliga så måste det så klart till drastiska åtgärder. Då förstår jag varför ni vill och bör ta prov för mykologisk analys. Men lite förvånande att ni köpte huset med så mycket mögel i.
GoC GoC skrev:
vi utgick ifrån besiktningsprotokollet, samt pratade med besiktningsmannen. Och då sa han att det inte var något oroande, man skulle bara kolla till det. Och utifrån det så fick vi till oss att det inte var någon fara. Men nu när vindarna är tömda på saker och man ser där inne så blev det en annan bild. Hade vi vetat det från början så hade vi inte köpt det.

Lite uppdatering: hela yttertaket inklusive råspånten behövde bytas. Hela taket var mögligt.
Samt överallt på golv och väggar på kattvindar var det mögel. Även under golven i bostadsdelen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.