Jag har tagit över ett hus från 1800-talets senare hälft. Det är självdrag och väldigt kallt och känns fuktigt (detta grundar jag på att tvätt tar flera dygn på sig att torka inomhus under höst/vinter/vår)
Jag är orolig över mögel då jag har en liten nyfödd som bor i huset som jag inte vill ska bli sjuk. Hittade små svarta fläckar på en tapet (se bild) och i golvhöjd upplever jag i vissa rum en doft som också är väldigt påtaglig i en liten skrubb där en lucka ner till krypgrunden finns.
Misstänker alltså mögel underifrån.
Just där min bebis spjälsäng står luktar det extra mycket, jag undrar om det kan bero på att det tidigare stått en kakelugn där och att golvet ner till krypgrunden är tunnare där (gammalt brädgolv i hela huset).
Finns det något sätt att ta reda på mögelhalten i huset?
Och förklara för mig som om jag vore korkad för jag kan inget om hus eller mögel eller fukt!
Mvh orolig mamma
Jag är orolig över mögel då jag har en liten nyfödd som bor i huset som jag inte vill ska bli sjuk. Hittade små svarta fläckar på en tapet (se bild) och i golvhöjd upplever jag i vissa rum en doft som också är väldigt påtaglig i en liten skrubb där en lucka ner till krypgrunden finns.
Misstänker alltså mögel underifrån.
Just där min bebis spjälsäng står luktar det extra mycket, jag undrar om det kan bero på att det tidigare stått en kakelugn där och att golvet ner till krypgrunden är tunnare där (gammalt brädgolv i hela huset).
Finns det något sätt att ta reda på mögelhalten i huset?
Och förklara för mig som om jag vore korkad för jag kan inget om hus eller mögel eller fukt!
Mvh orolig mamma
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Äldre hus kan ju lukta ganska speciellt utan att det är nå fel på nåt för det. Mögel kan ju såklart uppstå i alla slags hus om klimatet är rätt men det på bilden behöver ju inte innebära att huset är påverkat i övrigt. kan ju bara ha stått nån möbel där tidigare eller nåt. Att det är kallt och fuktigt påverkar såklart men hur är det med värme och planer för vintern då? Jag antar att problematiken med den biten knappast blir bättre på den årstiden.
Klicka här för att svara