Hej,
Vi har ett rum som fungerar som litet kontor i källaren. Jag "renoverade" rummet för några år sedan genom att bland annat måla om samt ta bort en heltäckningsmatta på golvet.
Dessvärre hade någon också tapetserat väggarna tidigare vilket ju inte är så smart i ett källarrum. Jag målade då bara över den gamla tapeten, men ej med silikatfärg då den behöver målas direkt mot betong. Det har på sina håll funnits lite bubblor i tapeten och jag skar idag bort dessa delar för att se hur det såg ut bakom.
På bild 1 nedan kan man se hur det såg ut och jag misstänker att det är någon form av mögel? På bild 2 har jag gjort rent med lite diskmedel.
Det är ingen "källarlukt" eller mögellukt i rummet i övrigt och vi har aldrig haft problem med hög luftfuktighet. Nu på sommaren ligger den på runt 60 % och så klart lägre på höst/vinter/vår. Luktar man direkt mot området där jag skurit bort tapeten så luktar det dock unket.
Det jag undrar över är om det är någon form av mögel, exempelvis svartmögel som jag hoppas kunna få lite assistans kring. Se bild 3 och bild 4 för närbilder av tapeten hur den såg ut bakom. Att fukten utifrån stängs in av både tapet och färg är ju knappast något som är förvånande, men det man undrar över är om man bör vistas i rummet...
Vi har ett rum som fungerar som litet kontor i källaren. Jag "renoverade" rummet för några år sedan genom att bland annat måla om samt ta bort en heltäckningsmatta på golvet.
Dessvärre hade någon också tapetserat väggarna tidigare vilket ju inte är så smart i ett källarrum. Jag målade då bara över den gamla tapeten, men ej med silikatfärg då den behöver målas direkt mot betong. Det har på sina håll funnits lite bubblor i tapeten och jag skar idag bort dessa delar för att se hur det såg ut bakom.
På bild 1 nedan kan man se hur det såg ut och jag misstänker att det är någon form av mögel? På bild 2 har jag gjort rent med lite diskmedel.
Det är ingen "källarlukt" eller mögellukt i rummet i övrigt och vi har aldrig haft problem med hög luftfuktighet. Nu på sommaren ligger den på runt 60 % och så klart lägre på höst/vinter/vår. Luktar man direkt mot området där jag skurit bort tapeten så luktar det dock unket.
Det jag undrar över är om det är någon form av mögel, exempelvis svartmögel som jag hoppas kunna få lite assistans kring. Se bild 3 och bild 4 för närbilder av tapeten hur den såg ut bakom. Att fukten utifrån stängs in av både tapet och färg är ju knappast något som är förvånande, men det man undrar över är om man bör vistas i rummet...
Hur gick det med detta? Vad det stora blåsor på väggen. Långt ner eller högt upp? Kunde du konstatera mögel,?N Nifa skrev:Hej,
Vi har ett rum som fungerar som litet kontor i källaren. Jag "renoverade" rummet för några år sedan genom att bland annat måla om samt ta bort en heltäckningsmatta på golvet.
Dessvärre hade någon också tapetserat väggarna tidigare vilket ju inte är så smart i ett källarrum. Jag målade då bara över den gamla tapeten, men ej med silikatfärg då den behöver målas direkt mot betong. Det har på sina håll funnits lite bubblor i tapeten och jag skar idag bort dessa delar för att se hur det såg ut bakom.
På bild 1 nedan kan man se hur det såg ut och jag misstänker att det är någon form av mögel? På bild 2 har jag gjort rent med lite diskmedel.
Det är ingen "källarlukt" eller mögellukt i rummet i övrigt och vi har aldrig haft problem med hög luftfuktighet. Nu på sommaren ligger den på runt 60 % och så klart lägre på höst/vinter/vår. Luktar man direkt mot området där jag skurit bort tapeten så luktar det dock unket.
Det jag undrar över är om det är någon form av mögel, exempelvis svartmögel som jag hoppas kunna få lite assistans kring. Se bild 3 och bild 4 för närbilder av tapeten hur den såg ut bakom. Att fukten utifrån stängs in av både tapet och färg är ju knappast något som är förvånande, men det man undrar över är om man bör vistas i rummet...
Jag skar upp delar det var bubbligt. På vissa håll var det inget och på andra fanns det. Oklart om det var mögel men det luktade "unket" när man höll näsan nära. När jag skrubbat bort försvann lukten.M Mapet890 skrev:
Det hela slutade med att jag tog bort tapeten på ytterväggarna så att väggen kan andas lite lättare. Det var inte fläckar överallt utan på vissa mindre områden.
Innerväggarna är orörda. Jag har mätt med fuktmätare och de väggarna är ok.
Klicka här för att svara



