H hapazard skrev:
Jag har kört fällorna i diskmaskin om.de är grojsiga,
Undrar vad som skulle hända om jag gjorde det och min fru kom på mig... Vill nog inte veta...

• Haha
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Undrar vad som skulle hända om jag gjorde det och min fru kom på mig... Vill nog inte veta...
Det känns sjukt äckligt att köra fällorna i diskmaskinen

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Det känns sjukt äckligt att köra fällorna i diskmaskinen
Speciellt om de är "grojsiga"... 😱😂😩

• Gilla
  • Älska
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jag tror inte mössen bryr sig om ifall fällan luktar död mus. Antagligen luktar den inte ens död mus utan bara mus. Vi har haft tamråttor som husdjur och de brydde sig inte om att det låg en död kompis i matskålen, de puttade bara undan den och åt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K
gick igenom och laddade om fällorna för 1,5 dygn sen. Kollade dem nyss 12 döda möss. Är 3 veckor sen jag började sätta ut fällorna sen har det tillkommit fler fällor men tror jag tagit runt 40-50 st nu. Är jävligt mycket här i år. Riktigt mus år

• Wow
cpalm och 2 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
gick igenom och laddade om fällorna för 1,5 dygn sen. Kollade dem nyss 12 döda möss. Är 3 veckor sen jag började sätta ut fällorna sen har det tillkommit fler fällor men tror jag tagit runt 40-50 st nu. Är jävligt mycket här i år. Riktigt mus år
Var bor du

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
K
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Var bor du
Småland

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Väldigt lite möss I år. Nu är ju snart värsta delen av säsongen över och vi har bara haft en mus här. De två katterna har haft några fåtal att leka med ute i trädgården och känner sig uppgivna 😹

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Väldigt lite möss I år. Nu är ju snart värsta delen av säsongen över och vi har bara haft en mus här. De två katterna har haft några fåtal att leka med ute i trädgården och känner sig uppgivna 😹
Det beror nog på den varma hösten. Jag har hört möss på övervåningen i golvet. Vettetusan hur de tog sig dit, men jag har lagt ut fällor även i ”förrådsutrrymme” på balkongen på övervåningen.

Katter är väldigt bra. Jag kommer aldrig någonsin klaga på att grannkatten är här och jagar. De gör ett viktigt jobb!

• Gilla
sijo 50 och 3 till
  • Laddar…
Är det någon som provat ”Repello”
Den nya skrämmaren som använder någon slags ljud?

//AA

Inga fler möss inne efter kylan kom. Men idag kollade jag burfällan bakom utsidan av huset. Där låg 2 döda som jag antar frusit ihjäl 👍

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
S saiter skrev:
Är det någon som provat ”Repello”
Den nya skrämmaren som använder någon slags ljud?

//AA
Hjälper föga. Mössen tycker det är obehagligt till en början, men sedan vänjer de sig. Enda raka är fällor (eller katt ännu hellre). Själv har jag ett trettiotal placerade runt huset

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Hjälper föga. Mössen tycker det är obehagligt till en början, men sedan vänjer de sig. Enda raka är fällor (eller katt ännu hellre). Själv har jag ett trettiotal placerade runt huset
En produkt som behöver så massiv marknadsföring inkl. hela familjen Wahlgren blir jag fort mycket skeptisk till. Jämför med Mjölner som fungerar men som förekommer sällan i samma intensiva marknadsföring.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Det brukar vara så med ljudskrämmor att mössen och råttorna vänjer sig. Det är antagligen därför de kör så hård marknadsföring, de vill sälja så mycket som möjligt innan folk upptäcker att den inte bara fungerar några veckor.

Nu påstår de ju att deras skrämma skiljer sig från andra, men vad jag kunnat läsa mig till har de inte gjort några långtidstester.

Här står det t.ex. att forskarna vill gå vidare med långtidstester.
https://www.nyteknik.se/pressmeddel...lu-studie-visar-att-tekniken-fungerar/4405057

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det brukar vara så med ljudskrämmor att mössen och råttorna vänjer sig. Det är antagligen därför de kör så hård marknadsföring, de vill sälja så mycket som möjligt innan folk upptäcker att den inte bara fungerar några veckor.

Nu påstår de ju att deras skrämma skiljer sig från andra, men vad jag kunnat läsa mig till har de inte gjort några långtidstester.

Här står det t.ex. att forskarna vill gå vidare med långtidstester.
[länk]
Jag tror iofs inte de går helt obemärkt förbi. Mina släktingars lantställe har de investerat i en musskrämmare i källaren och än så länge inga problem med möss.

Dock är jag skeptisk till dem av fler anledningar.

1. Är inte helt säker på att vi människor inte skadas av ultraljudet de avger. Enkel tillverkare rekommenderar att man inte har dem igång i närheten av barn eller andra husdjur, vilket indikerar att det inte är direkt hälsosamt att vistas i närheten av dem

2. I de få fall de fungerar flyttas bara problemet någon annanstans. Därför är det bättre med fällor. Möss förökar sig snabbt och har grannen problem med möss kommer du få det också!

3. Med tanke på att mössens största intresse är att föröka sig är det viktigt att hålla nere beståndet. Det gör man inte med mussörare, utan det krävs fällor (och gärna en katt). Börjar mössen gnaga på elledningar kan det gå riktigt illa.

4. Ju fler hushåll som använder fällor, desto lägre bestånd möss. Därför viktigt att hjälpas åt. Grannsamverkan är bra även i detta sammanhang. Kom ihåg att möss även kan infångas i råttfällor, men råttor kan inte infångss i musfällor. Har man råttfällor sedan tidigare kan man med fördel även lägga ut dem

• Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.