Byggde en friggebod förra året och målade ytterväggarna en vända innan vintern. Nu på våren kan jag dessvärre konstatera att under taket ute fått svart påväxt och även lite på insidan av huset (inte alls lika mycket).

Min fråga är nu, ska jag riva upp taket och lägga ny råspont som jag målar under sommaren eller går virket att rädda? Svart påväxt synlig på undersidan av ett trähus tak överhäng, som visar behov av rengöring eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy under taket av en friggebod med svarta påväxter på den obehandlade råsponten ovanför gula väggpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undertak av trä med svarta mögelpåväxter ovanför gula ytterväggar i en friggebod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tvätta av och måla sedan träytan. Luften är full av mögelsporer.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tvätta av och måla sedan träytan. Luften är full av mögelsporer.
Ok, hur gör man med innertaket, ska man behandla det innan man "bygger igen" och isolerar?
 
Pelle med stugan Pelle med stugan skrev:
Ok, hur gör man med innertaket, ska man behandla det innan man "bygger igen" och isolerar?
allt mögel behandlar du
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.