Hej, håller på att koppla lite nätverk i vissa delar av huset.
Har skaffat Lexcom modularjack för RJ45 kontakter att sätta i Schneiders vägguttag (exxakt serien)
Jag får inte modularjacken till att fungera, det verkar som om de inte "skär hål" ordentligt nog när jag pressar ihop kontakten.
[länk]
Känns som dimensionen på kabeln är något för klen för att det skall funka. Är det olika dimension på olika fabrikat av kablar? Har cat 5e solid FTP kabel från Kjell.

Tacksam för synpunkter!

Y
Jag använde lexcom cat6 modularkontakter ihop med lexcom cat6kabel... samt exxakt uttagen...

Och det gick bra för det mesta. Hände väl på någon enstaka att den inte hade bitit ordentligt, vanligare var att jag hade satt trådarna fel isf. Oddsen blev lite sämre när jag skulle återanvända modularkontakterna.

Kjells kabel vet jag inget om. Men jag fick inte deras rj45 kontakter att bita alls på min kabel. Det var som om det var olika diametrar på kablarna, så deras kontakter satte sig inte på lexcoms ytterhölje.
- Fast det har ju ingen betydelse för man kapar ju ytterhöljet innan modularkontakterna.

Redigerat:
Har du ett riktigt verktyg (krone?)

Nyfniken skrev:
Har du ett riktigt verktyg (krone?)
Lexcoms RJ-45 är verktygsfria. :)

Gaffe skrev:
...Har cat 5e solid FTP kabel från Kjell.

Tacksam för synpunkter!
Vet inte hur dessa ser ut, men att använda annat än UTP i heminstallationer är väldigt mycket överkurs. På 99% av företagsinstallationer också. Gå tillbaka med kabeln, säg att du har blivit pålurad denna och byt till motsvarande UTP. Lexcoms uttag är idiotsäkra om man pillat dit tåtarna på rätt plats.

så förstod jag det också, har dock ett slitsverktyg. dem går fint att pressa i och så stänger man det lilla locket och hör ett "klick", men om man öppnar igen så ser man att isoleringen knappt är genomskuren....det var därför jag undrar om det inte är standard dimension på kablarna... Såg att Lexcom säljer kabel....kanske är lite fetare

tror dessvärre inte det är skärmen som spökar iom att jag ser att det inte skär igenom....min tanke. om vad som felar alltså

Y
Jag hade ju ingen aning hur man skulle göra först utan prövade mig fram.
Du sätter väl trådarna i locket, sen stänger kontakten? Har för mig det blev dumt för mig när jag först prövade att pilla fast dom direkt på knivarna. Film: https://www.youtube.com/watch?v=0Sh-8SMlB-A

Men jag tror det stämmer det om att lexcom faktiskt kan ha något tjockare ledare (eller så blandar jag ihop det med antennkablar). Har för mig jag satt och jämförde siffror och sånt innan jag valde olika material. Samtidigt, tror jag deras ytterdiameter kanske är något smalare, eller iaf så är kabeln mer kompakt (och stel). Annan kabel har slappt ytterhölje. Kan dock va för att jag pillade med cat6.

Yrrol skrev:
Jag hade ju ingen aning hur man skulle göra först utan prövade mig fram.
Du sätter väl trådarna i locket, sen stänger kontakten? Har för mig det blev dumt för mig när jag först prövade att pilla fast dom direkt på knivarna. Film: [länk]

Men jag tror det stämmer det om att lexcom faktiskt kan ha något tjockare ledare (eller så blandar jag ihop det med antennkablar). Har för mig jag satt och jämförde siffror och sånt innan jag valde olika material. Samtidigt, tror jag deras ytterdiameter kanske är något smalare, eller iaf så är kabeln mer kompakt (och stel). Annan kabel har slappt ytterhölje. Kan dock va för att jag pillade med cat6.
Jodå, jag klämmer dit kabeln i locket som man sen pressar ned i knivarna. Har även provat att avisolera manuellt och pressa ner, men det är precis som ledaren är lite för smal. Skiljer det i diameter om man skulle gå upp på cat 6 kabel?

Y
Du ska ju inte behöva byta klass.
Däremot kanske det är som du anar att bästa vore lexcoms egna kabel. Att det är lömskt uträknat utav dom. :)
Tror inte den var så farligt dyr att köpa ändå...

Har aldrig haft problem med Lexcom och all möjlig kabel. Verkar mysko att det inte skulle funka. Har inte Kjelle Deltacos kabel?

har kollat åtskilliga klipp på youtube och det känns som systemet är "failsafe" försöker kolla upp kabelspåret nu. Behöver inte så värst mycket kabel, då det stora jobbet att ansluta switchar och accesspunkter redan är klart. Så det blir väl till att handla mera :confused:

Är du helt säker på att det är just i kontakteringen det är fel? Du har inte en dålig patchkabel/kabel till datorn/dator etc?

Köp en kabeltestare.

Bytte till Lexcom kabel så fungerade det direkt. Antagligen var det lite för liten dimension på Kjells cat 5 kabel. Det blev ett helt annat motstånd när man pressade ihop locket på modularjacket med Lexcom kabeln. Stort tack till alla för tips och idéer! Ett särskilt tack till Per på elgrossisten.se för fin fin support! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.