För att dra fram el i vårt kök så har hantverkaren våldfört sig på bärande struktur. Vad säger expertisen här. Kan jag se det som kosmetiskt (det ser ju förjävligt ut!) eller bör jag bli orolig.

Se bilder.

Visa bilaga 404724 Elkabel dragen genom urfräst spår i bärande träbjälke med synlig skada på gipsskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Skadad bärande struktur med eldragning i kök, synligt skurna träbalkar och kablar.
    Skapa konto
  • Elledningar dragna genom utsågade träbjälkar i vägg, risk för strukturell påverkan.
    Skapa konto
  • Elkabeldragning i spiralskydd genom urskuret träbjälke i en väggkonstruktion.
    Skapa konto
  • Elkabel dras genom urtag i en träbalk och gipsvägg i ett pågående kökbygge.
    Skapa konto
  • Elektriska kablar dragna genom urgröpt område i bärande vägg med synliga skador och avskalad väggbeklädnad.
    Skapa konto
Ur hållfasthetssynpunkt behöver du inte vara orolig för det där. Det är kanske inget konstverk men det ska ju täckas och i slutänden när fakturan kommer så kan det vara skönt att det gått åt nån timmes finlir.

• Gilla
Guybrush666
  • Laddar…
Man kan ändå inte låta bli att häpna över vad en elektriker anser sig kunna göra utan att fråga någon som vet. Rörmokare är också duktiga på olämpliga håltagningar.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ur hållfasthetssynpunkt behöver du inte vara orolig för det där. Det är kanske inget konstverk men det ska ju täckas och i slutänden när fakturan kommer så kan det vara skönt att det gått åt nån timmes finlir.
Tack för svar. Det låter lugnande.

Men har ändå några följdfrågor som gnager. Om ytterligare reglar fram till högra uttaget är lika utgröpna är det fortfarande inge problem?

Placering på huset enligt nedan. Fortfarande inget problem?

Ursäkta min okunskap.

• Renoverat rum med oskyddad elinstallation och plywood mot vägg.
    Skapa konto
  • Byggplan med markerade reglar och eluttag i en tvättstuga, visar layout och mått.
    Skapa konto
  • Ritning av husplan med markerad del som visar utgrävning nära högra eluttaget.
    Skapa konto
Jag skulle snarare säga att elektrikern tänkt till: inga risker med att det slås i dyckert vid sättning av taklist eller dörrfoder.
Vad hade alternativtet varit egentligen?

• Gilla
Guybrush666
  • Laddar…
Det finns såklart en gräns för hur mycket man kan karva innan det börjar spela roll men det du beskriver skulle jag vara fortsatt lugn med. Skulle nästan tro att det nya gipset hjälper mer än vad karvandet förstör.

Blir lite nyfiken hur de har gått till väga på reglarna, ser ju ut som att de bara vispat med tigersågen eller nåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.