Vi bor i en 50-tals lägenhet och vill få bort strukturen och få en slät vägg som vi kan måla. Vi tror att det tapetserats en eller max 2 gånger under åren. Min fråga är om detta ser ut som en strukturtapet eller kan det vara väggen bakom som är så fult strukturerad? Tapeten har luftfickor lite här och var.
Hur ska man göra för att få det så snyggt som möjligt och vad är enklast?
Hur ska man göra för att få det så snyggt som möjligt och vad är enklast?
Nu är du pessimist. Jag har satt renoveringstapet på mer ojämn vägg än det som finns i bilden och det har blivit slätt och fint som en barnr*mpa. Sedan finns det väl ingen anledning att köpa dåliga grejer?BirgitS skrev:
Bredspackling, renoveringstapet eller renoveringsgips har alla sina förespråkare. Själv föredrar jag i de flesta fall bredspackling. Ämnet har diskuterats i otaliga äldre trådar.
Bredspackling finns bra förklarat i två filmer:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bredspackla-hur-ska-jag-ga-till-vaega.541400/post-6096338
https://www.byggahus.se/forum/threa...at-kan-man-foervaenta-sig.509993/post-5599758
Bredspackling finns bra förklarat i två filmer:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bredspackla-hur-ska-jag-ga-till-vaega.541400/post-6096338
https://www.byggahus.se/forum/threa...at-kan-man-foervaenta-sig.509993/post-5599758
Tack för din kommentar. Skulle du säga att bredspackling är svårt att få snyggt om man är helt nybörjare? Tänker också mängden jobb att utföra, om det är värt att ta in någon firma för jobbet. Först riva ner all tapet, spackla allt 1-2 ggr, ev slipa och sen måla. Vi bor ju här och får ta ett rum i taget så man vill ju gärna att det ska gå så fort som möjligt.T TommyC skrev:
Jag tycker att bredspackling var ganska svårt att lära sig. Det var först på femte dagen som jag började få lite flyt i arbetet men därefter var det ganska lätt. Man måste få in känslan för hur man hanterar spackelspadarna. Det är främst hur man trycker spackelspaden mot väggen som jag hade svårt för. Det är viktigt att välja ett spackel som är lättarbetat. Det är drygt 20 år sedan jag senast bredspacklade så kanske finns det bättre spackel idag. Jag ser att Alcro Lätt Hand som jag tyckte var bra var utgånget redan 2006.
Jag var då en hyfsat erfaren amatörrenoverare som hade lagt några golv samt byggt ett badrum och ett kök från grunden. Badrum och kök tar såklart mycket längre tid men där finns inget annat arbetsmoment som tar så många dagar att bemästra som bredspackling.
En stor skillnad på nu och då är att då fanns inte de utmärkta filmerna som lär ut hur man gör. Sedan är det ganska stor skillnad på hur snabbt olika personer lär sig, ni kanske har mer talang för bredspackling än vad jag hade.
Att leja hantverkare utan referenser är vanskligt, det finns det massor av trådar om här på forumet. Glöm de som annonserar mycket. De som är duktiga behöver aldrig annonsera. Jag lägger hellre tiden på att arbeta åt mig själv än att lägga massor av tid åt att diskutera med oskickliga "proffs".
Jag var då en hyfsat erfaren amatörrenoverare som hade lagt några golv samt byggt ett badrum och ett kök från grunden. Badrum och kök tar såklart mycket längre tid men där finns inget annat arbetsmoment som tar så många dagar att bemästra som bredspackling.
En stor skillnad på nu och då är att då fanns inte de utmärkta filmerna som lär ut hur man gör. Sedan är det ganska stor skillnad på hur snabbt olika personer lär sig, ni kanske har mer talang för bredspackling än vad jag hade.
Att leja hantverkare utan referenser är vanskligt, det finns det massor av trådar om här på forumet. Glöm de som annonserar mycket. De som är duktiga behöver aldrig annonsera. Jag lägger hellre tiden på att arbeta åt mig själv än att lägga massor av tid åt att diskutera med oskickliga "proffs".
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 079 inlägg
Eftersom det finns flera trådar i forumet om folk som inte alls tycker att det blev slätt efter att ha satt upp renoveringstapet på t.ex. glasfiberväv så finns det uppenbarligen olika erfarenhet. Om man är nybörjare är det inte lätt att veta vad som är bra resp. dåliga grejer.S saltis99 skrev:
Jag tror att jag skrev tidigare om min granne som valde att sätta renoveringstapet samtidigt som jag lärde mig att bredspackla. Han tyckte efteråt att han hade gjort fel val. Mitt resultat blev perfekt, det blev inte hans, mitt blev dessutom billigare och hans tidsbesparing var liten. Det här är som sagt länge sedan så kanske fungerar dagens produkter bättre?
Klicka här för att svara