10 631 läst ·
26 svar
11k läst
26 svar
Modifierad planhyvel -update (stora bilder)
Det här är ju en urgammal tråd, men jag modifierade maskinen ytterligare lite grann efter att det hade visat sig att den här typen av hyvel har ett anhåll som visserligen är styvt och stöddigt, men med en infästning som är alldeles för klen. Det leder till att när man riktar för att få raka bitar med två av ytorna i 90 grader, så kan det bli bara "nästan" 90 grader mellan ytorna. I vissa fall blir det då så att felen adderar sig.
Jag gjorde en bordsskiva i våras, som efter limning visade sig vara böjd som en gammal ostkant. Bordskivan skulle ha s.k. bread boards, dvs en bräda tvärs i varje ände. Det går ju inte med en ostkant. Den enda rimliga lösningen var att såga upp skivan med sänksågen, steloperara anhållet på ett gasnska taffligt sätt, rikta om, och limma ihop igen. Skivan blev således 14 mm smalare än vad beställaren (dottern) hade tänkt sig.
När bordprojektet var avslutat konstruerade jag om anhållet, så att man kan justera in det till perfektion. Ställskruven låses med en låsmutter, och som ett kuriosum är fjädern i botten är gjord i utskiljningshärdad Inconel X750. Det tog bisarrt lång tid att kapa fjädern för övrigt. Inconel är besvärligt. Se bild:
För att man skall kunna justera in anhållet med bästa precision monterade jag en indikatorklocka permanent på anhållet:
Jag ville rapportera hur det hela slutade, eftersom jag misstänker att fler än jag har problem med den här typen av anhåll. Jag har fjädrar till 12 anhåll om någon vill ha. Jag måste bara komma på ett sätt att kapa dem först utan att man hinner bli galen. De lettrade muttrarna hittade jag på Hornbach. Indikatorklockan i min bra-att-ha-låda med mätverktyg.
Nu gör jag en liten fuling och meddelar att maskinen ligger till salu på Blocket. Den skall ersättas med en splitter ny maskin med spiralkutter. Mot nya äventyr!
Jag gjorde en bordsskiva i våras, som efter limning visade sig vara böjd som en gammal ostkant. Bordskivan skulle ha s.k. bread boards, dvs en bräda tvärs i varje ände. Det går ju inte med en ostkant. Den enda rimliga lösningen var att såga upp skivan med sänksågen, steloperara anhållet på ett gasnska taffligt sätt, rikta om, och limma ihop igen. Skivan blev således 14 mm smalare än vad beställaren (dottern) hade tänkt sig.
När bordprojektet var avslutat konstruerade jag om anhållet, så att man kan justera in det till perfektion. Ställskruven låses med en låsmutter, och som ett kuriosum är fjädern i botten är gjord i utskiljningshärdad Inconel X750. Det tog bisarrt lång tid att kapa fjädern för övrigt. Inconel är besvärligt. Se bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att man skall kunna justera in anhållet med bästa precision monterade jag en indikatorklocka permanent på anhållet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ville rapportera hur det hela slutade, eftersom jag misstänker att fler än jag har problem med den här typen av anhåll. Jag har fjädrar till 12 anhåll om någon vill ha. Jag måste bara komma på ett sätt att kapa dem först utan att man hinner bli galen. De lettrade muttrarna hittade jag på Hornbach. Indikatorklockan i min bra-att-ha-låda med mätverktyg.
Nu gör jag en liten fuling och meddelar att maskinen ligger till salu på Blocket. Den skall ersättas med en splitter ny maskin med spiralkutter. Mot nya äventyr!
Ledsen, jag råkade trycka på redigera i stället för citera. Jag har inte redigerat ditt inlägg.phl skrev:
Jo, det går, men man får gnida bra länge. Jag har bara testat med skiva för stål. Det kanske går bättre med stenklinga eller diamantklinga. Jag skall bara kolla först vad kol har för löslighet i nickel. Ja, förutsatt att någon behöver fjädrar.
Nyttan med fjäder:Daniel_N skrev:
För att slippa problemen med glapp i infästningen och justeringen har jag satt alltihop i spänn med en fjäder. Anhållets infästning är ledad kring en lång skruv som det sitter en Nyloc-mutter på i den översta bilden. Fjädern trycker på anhållet och anhållet trycker på justeringsskruven. Därmed blir det alldrig något glapp. När man använder anhållet för kantriktning kommer man att trycka arbetsstycket mot anhållet. I och med att allt är i spänn, kommer överkanten inte att flexa.
Tekniken med att fjäderbelasta skruvinfästningar för att ta bort glappet utan att allt blir stumt är även tillämpad i infästningen av givaren till planbordet.
Med risk att jag inte riktigt fattat...fjädern tar alltså upp spelet i den nedre leden av anhållet? Är det inte risk att man trycke ihop fjädern om man trycker för hårt långt ner på anhållet? Eller den är för kraftig för det?mattiasp skrev:Nyttan med fjäder:
För att slippa problemen med glapp i infästningen och justeringen har jag satt alltihop i spänn med en fjäder. Anhållets infästning är ledad kring en lång skruv som det sitter en Nyloc-mutter på i den översta bilden. Fjädern trycker på anhållet och anhållet trycker på justeringsskruven. Därmed blir det alldrig något glapp. När man använder anhållet för kantriktning kommer man att trycka arbetsstycket mot anhållet. I och med att allt är i spänn, kommer överkanten inte att flexa.
Tekniken med att fjäderbelasta skruvinfästningar för att ta bort glappet utan att allt blir stumt är även tillämpad i infästningen av givaren till planbordet.
Det är bygget är verkligen imponerande.
Jag tvivlar på att ett byte till en ny maskin kommer att ge dig någonting mer än du redan har. Snarare tvärtom...... om du inte samtidigt byter upp dig till en större och kraftigare hyvelmaskin av mera proffsig modell.
Jag tvivlar på att ett byte till en ny maskin kommer att ge dig någonting mer än du redan har. Snarare tvärtom...... om du inte samtidigt byter upp dig till en större och kraftigare hyvelmaskin av mera proffsig modell.
Jag har kört litet (med betoning på litet) med en tvåbetts spiralkutter och jag tyckte inte att skillnaden mellan spiral och raka knivar verkade vara på långa vägar så stor som folk påstår. Inte i björk och furu i alla fall.....men jag kan ju ha fel.phl skrev:
Klicka här för att svara
