Jag bockade vinkelprofiler och satte in vermikulitskivor som jag sågade till.
Fick en hel annan förbränning.

Glöm inte att ta bort stålpinnen som reglerar spjället när du stänger dörrarna och ställ spjället på helt öppet samt ta bort roostergallret i botten.
Eldstad med insatta vermikulitskivor och avtagna delar som spjäll och galler för bättre förbränning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lät luftintaget vara - har den varianten med en på varsin sida som sitter lite högre upp

• Gilla
BiggeTheKing
  • Laddar…
G garoto skrev:
Jag bockade vinkelprofiler och satte in vermikulitskivor som jag sågade till.
Fick en hel annan förbränning.

Glöm inte att ta bort stålpinnen som reglerar spjället när du stänger dörrarna och ställ spjället på helt öppet samt ta bort roostergallret i botten.
[bild]
Lät luftintaget vara - har den varianten med en på varsin sida som sitter lite högre upp
Tack för bilden, har en mycket bättre idé om hur jag ska få till det nu! Har nog samma variant som du, med ett luftintag på vardera sida, så jag testar att låta dem vara som de är.

Jag har fått för mig att det kommer att brinna sämre utan rostret för att det då inte kommer någon luft underifrån, men du verkar inte ha haft den erfarenheten?

L lirael skrev:
Tack för bilden, har en mycket bättre idé om hur jag ska få till det nu! Har nog samma variant som du, med ett luftintag på vardera sida, så jag testar att låta dem vara som de är.

Jag har fått för mig att det kommer att brinna sämre utan rostret för att det då inte kommer någon luft underifrån, men du verkar inte ha haft den erfarenheten?
Nej, jag läste det någonstans och har en nyare kamin på ett annat ställe och den saknar det. Plus svårt att få ner skivorna hela vägen och få plats med profilerna som ska hålla skivorna om du har det kvar. Viktigt dock att låta lite aska alltid ligga kvar på botten som skydd.

Ett tips är att göra mallar i kartong innan du börjar såga ut vermikulitskivorna. Är lite trixit att få till dom rätt.

Annars kan du beställa färdiga här:
https://www.eldkraft.se/kategori/Lilla-Trekanten-reservdelar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.