Jag tänker modifiera min gamla Roslagsspis med roster, rökhylla och skivor för sidoisolering.
Dokumentet som jag laddat ner visar att vermiculitskivorna skall monteras i stödprofilerna.
Kaminen är så gammal att det finns inga stödprofiler så jag måste själv tillverka dem.
Är det någon som kan ge mej en skiss på stödprofilernas utformning.
Dokumentet som jag laddat ner visar att vermiculitskivorna skall monteras i stödprofilerna.
Kaminen är så gammal att det finns inga stödprofiler så jag måste själv tillverka dem.
Är det någon som kan ge mej en skiss på stödprofilernas utformning.
Jag köpte vinkelprofil-stång i järnhandeln. 20 x 20 mm.Maboz skrev:
Bockade till U-form-liknande bågar i passande mått efter botten så att vermiculiten får stöd.
Likadant på översidan för rökhyllan.
Profilerna behöver inte fästas utan ligger löst på botten och ovanpå skivorna.
Vermiculit skivan köpte jag hos Bastuspecialisten till ca 400:- för en skiva som räckte till kaminväggar, bakdel och rökhylla.
Kaminen brinner nu med livliga och klara flammor.
Utrymmet för veden minskar ju med tjockleken på skivorna. Alltså, kortare vedträn.
Lycka till.
Tack för beskrivningen - ska följa receptet. Det svåra är att man inte vet hur det borde se ut men nu har jag ett hum.
Ni som har äldre versioner av Roslagsspisen, hur ser fästet ut för glasen i luckorna? Hur spänns glasen fast?
Ni som har äldre versioner av Roslagsspisen, hur ser fästet ut för glasen i luckorna? Hur spänns glasen fast?
Någon i denna diskussion kanske sitter på bilder mått mm som visar stödprofiler monteringsjärn rökhylla Luftstyrning osv har en äldre stora fyrkanten
Ingen ?
Så ser det ut invändigt i de nyare varianterna . Funderar på något vis att få till förbränning upptill där en modern kamin har inblåsning av luft för att förbränna mer fullständigt gaserna . Lutar åt något som får luft från sidorna men att övre skivan istället för vermikulit är i plåt kraftig nog för värmeutvecklingen och som är veckad med kanaler för luft med möjlighet att blåsa in mot eldens ovansida . Tankar om atmosfärstryck som flöde eller flöde med datafläkt eller om mer krävs .
Vet att många på forumet inte håller med men den sitter där och används så man har alltid tankar om man gör si eller så.
Ser gärna tankar om liknande även i andra modeller av kaminer . Har kikat en del på youtube där det finns fler som ändrar och provar.
Vet att många på forumet inte håller med men den sitter där och används så man har alltid tankar om man gör si eller så.
Ser gärna tankar om liknande även i andra modeller av kaminer . Har kikat en del på youtube där det finns fler som ändrar och provar.
Hej, Vi är också på väg att göra samma modifiering på våran lilla trekant, först tänkte vi byta ut den till en Keddy men såg att trekanten har en effekt på 8kw och keddyn på 7kw. Tycker du att det blev en förbättring på värmen?T Tacoma skrev:Jag köpte vinkelprofil-stång i järnhandeln. 20 x 20 mm.
Bockade till U-form-liknande bågar i passande mått efter botten så att vermiculiten får stöd.
Likadant på översidan för rökhyllan.
Profilerna behöver inte fästas utan ligger löst på botten och ovanpå skivorna.
Vermiculit skivan köpte jag hos Bastuspecialisten till ca 400:- för en skiva som räckte till kaminväggar, bakdel och rökhylla.
Kaminen brinner nu med livliga och klara flammor.
Utrymmet för veden minskar ju med tjockleken på skivorna. Alltså, kortare vedträn.
Lycka till.
Hej! Gjorde ni modifieringen? Blev det bättre eldning? Hade er redan stödprofilerna för vermiculiten, eller konstruerade ni själva? Har också lilla trekanten och är sugen på att försöka effektivisera den liteS Shalini Sankey skrev:
Lite bättre blir det. Men grundkonstruktionen har mycket att önska. En nyare kamin med Cleanburning ger mycket större nytta.L lirael skrev:
Har du någon erfarenhet av att göra modifieringen? Justerade du isåfall även inflödet av luft på något sätt?B Belastar skrev:
Är fullt medveten om att en modern kamin är betydligt bättre! Men kan inte rättfärdiga kostnaden just nu, så tänker att det ändå kan vara värt det att försöka förbättra den jag har och använder.
Kan du lösa med keramikperfekt annars så Karoten plåtT Tacoma skrev:Jag köpte vinkelprofil-stång i järnhandeln. 20 x 20 mm.
Bockade till U-form-liknande bågar i passande mått efter botten så att vermiculiten får stöd.
Likadant på översidan för rökhyllan.
Profilerna behöver inte fästas utan ligger löst på botten och ovanpå skivorna.
Vermiculit skivan köpte jag hos Bastuspecialisten till ca 400:- för en skiva som räckte till kaminväggar, bakdel och rökhylla.
Kaminen brinner nu med livliga och klara flammor.
Utrymmet för veden minskar ju med tjockleken på skivorna. Alltså, kortare vedträn.
Lycka till.
På dom jag sett beroende på modell så sätter man in vermeculite skivor . Luften har lämnats i sin ursprungliga konstruktion.L lirael skrev:Har du någon erfarenhet av att göra modifieringen? Justerade du isåfall även inflödet av luft på något sätt?
Är fullt medveten om att en modern kamin är betydligt bättre! Men kan inte rättfärdiga kostnaden just nu, så tänker att det ändå kan vara värt det att försöka förbättra den jag har och använder.


