Hej,

Jag håller på att renovera min ovanvåning och har därför rivit den gamla toalett som fanns där. Till WC:et finns det ett gammalt asbeströr framdragit. Röret som går upp i takhuven är påbyggt med olika "asbest-skarv-moduler" för att "vinkla" ner röret korrekt till ventilen på WC (vet inte korrekt begrepp för sådana "moduler" ;-).

Jag har nu plockat bort "skarv-modulerna" och skulle vilja koppla på något modernare. Finns det t.ex någon form av strumpa att kränga på utan på asbeströret för modernare anslutning? Eller någon annan lösning?

Bifogar en bild på hur det ser ut idag.

MVH / Jonas

• Bild 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan inte köra in ett nytt spirorör inne i det gamla eternitröret så att det mynnar ut uppe i takhuven och sedan trycka in isolering? Du ska nog täta till det uppe i takhuven så att snö/regn inte kan blåsa ned i mellanrummet. Det blir lite som att dra i ett nytt rör i en skorsten som börjar bli dålig.
Jag misstänker att du just nu inte vill ge dig upp på taket och byta eternitrör och med eventuella takarbeten som det medför.

Var försiktig bara med röret tänk på att det är asbets kanske ska använda munskydd om det skulle damma....All välmening..;)

Mvh

Har varit med och dragit i nya spiroslangar i sådana rör, för att etrnitrör läcker ofta som ökensand. Asbest är kul! Använd skydd och lämna in rester på miljöcentral!
Plasta in eller måla så att det inte kan damma..... Om proffs jobbar med dessa rör blir det sanering och dyrt värre men....
Vissa ventfirmor eller sotare har dragutrustning för spioroslang.

Tack för svaren!

Asbeströret är högst 2-3 meter, så jag tror inte det är mycket jobb med att trycka upp ett spirorör i det. Kanske är det tom dumt att inte plocka bort asbeströret, eller?

Men om jag nu kör in ett spirorör i asbeströret, hur mycket måste det då vara isolerat mellan asbest och spiro? Måste jag isolera längs med hela röret eller det räcker uppe i takhuven och/eller nere vid "mynningen".

MVH / Jonas

Spiroslang, menar ni då en plastslang eller aluslang?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.