1 911 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Moderna vedpannor funkar inte vid strömabrott!!!
Moderna vedpannor med fläktar och elektronisk styrning må vara effektiva, men när du behöver dem som bäst, så sviker de dig!
"Atmos" pannor ska fungera även vid stömavbrott, vet någon om det finns fler tillverkare som har pannor som fungerar utan elförsörjning?
Tack på för hand!
"Atmos" pannor ska fungera även vid stömavbrott, vet någon om det finns fler tillverkare som har pannor som fungerar utan elförsörjning?
Tack på för hand!
Har sett nån modell (minns tyvärr inte namnet nu - kan ha varit en kökspanna) som har en "nödomkopplare" så att man kan köra på batteri om de där två hålen i väggen bara är två tomma hål.
Kan det kanske vara så att detta finns på fler märken och modeller, men tillverkarna är lite dåliga på att tala om det?
Kan det kanske vara så att detta finns på fler märken och modeller, men tillverkarna är lite dåliga på att tala om det?
En sån här: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/7021.htm
och ett bilbatteri är allt man behöver för att hålla fart på vedpannan under ett strömavbrott. Om avbrottet blir långvarigt så kan man ladda betteriet med bilen.
och ett bilbatteri är allt man behöver för att hålla fart på vedpannan under ett strömavbrott. Om avbrottet blir långvarigt så kan man ladda betteriet med bilen.
Det är en lösning, men det optimala vore och ha såpass självdrag i pannan att den går att elda ändå.Eld skrev:
och dessutom självcirkulation sytemet.
Nån som vet om det är ekonomiskt genomförbart???
( http://www.atmos.se Deras pannor går att elda med självdrag men, jag tycker verkningsgraden vid normal drift är i underkant.)
Ett enkelt, enfas, bensinelverk på 1-1,5 kVA kan man få för ca 4000 kr. Det är inte fel investerade pengar för en villaägare, i synnerhet inte om man har vedeldat. Då kan man driva lite mer än med en växelriktare (som jag misstänker länken ovan pekade på).
Klicka här för att svara