Okej, då ska jag höra med Selga i morgon om de hört något! Tack för tipset!

//Patrik

Men eftersom EXK enligt tillverkaren är fantastiskt "Kabeln som är som en EKK med alla goda egenskaper från EKRK gällande styvhet. Enkelt att göra snygga installationer" - borde den inte då gå att göra tillräckligt snygga och raka installationer med? Den är väl bättre en den sladdriga EKK Light?

Lennart Degerblom skrev:
Men eftersom EXK enligt tillverkaren är fantastiskt "Kabeln som är som en EKK med alla goda egenskaper från EKRK gällande styvhet. Enkelt att göra snygga installationer" - borde den inte då gå att göra tillräckligt snygga och raka installationer med? Den är väl bättre en den sladdriga EKK Light?
För att kunna få den lika rak som en EKRK måste man ha ett klammeravstånd på 17-19 cm. Man måste både sträcka på kabeln och sätta klammer med tätt avstånd, d.v.s. det tar längre tid att uppnå samma (nästan, är mycket fler klammer) resultat som EKRK och EQLQ easy.

Så jag, med flera, anser att den där texten är en sanning med modifikation.

//Patrik

Att EXK skulle vara lika "enkel" att göra snygga installationer med som EKRK är inget annat än försäljningssnack (eller med andra ord skitsnack).

Finns det något motsvarande EXK från andra leverantörer? Ahlsell verkar inte köra EXK alls, eller?

Kan man använda EXK överallt där man annars måste/bör ha EKLK? Tänker på lantbrukets byggnader?

"I lantbrukets ekonomi-
byggnader får enligt LBK
endast metallmantlade
eller metallskärmade
kablar installeras, till
exempel EKLK, EKKJ eller
likvärdiga.
"

Kan man då använda EQLQ easy kanske?

I ett lantbruk är jag osäker, men helt klart att det ska vara EKLK eller EQLQ easy i alla fall. EKLK är för ett faktum mer tålig än EQLQ easy, så kanske att den är mer lämpad?

//Patrik

EXK och N1XV ska inte användas i ladugårdar pga risken men gnagare. Men har de nyss varit hos tandläkaren så hjälper det knappast med EKLK heller - i utsatta lägen får man köra med pansarrör

Anders Johansson skrev:
Finns det något motsvarande EXK från andra leverantörer? Ahlsell verkar inte köra EXK alls, eller?
Ahlsell har EXK, men bara på 100 m rulle i butik (Visby). 50 m finns på beställning men är nästan dubbelt så dyrt per meter.

Rikard, enligt broschyren kan EKLK elelr EKKJ funka om man lägger den så gnagarna inte kommer åt.

Såg att den för mig okända tillverkaren Amokabel också tillverkar EXK. Säljs bl.a. via elbutik.se. Vet någon hur den är att jobba med? Är det någon skillnad på Ericsson och NKT?

-MH- skrev:
Rikard, enligt broschyren kan EKLK elelr EKKJ funka om man lägger den så gnagarna inte kommer åt.
Ja det är tillåtet men är det ett extra utsatt läge ska man skydda den ytterligare mot gnagare

Fortsättning på en gammal tråd om kabelval. Hur gör ni med lamputtag i tak i en utanpåliggande installation? Ofta ser man lamputtag för kabelmontage i änden på en EKRK med dragavlastningen runt ledarna utan ytterhölje.

Är det OK att använda uttag för kabelmontage på Kulo? Hur gör man annars? De rektangulära uttagen för utanpåliggande montage blir fula och kan inte döljas av "tratten" på en vanlig hängande lampa.

tommib
Det är inte ok formellt att använda ett uttag för anslutningskabel på en installationskabel. Det är i så fall mer korrekt att lämna en lös ände med sockerbit/wago221/ubåtar och ansluta armaturen fast.

ABB har en utanpåliggande dosa för takuttag som är förhållandevis diskret, tyvärr hittar jag det inte just nu. Däremot kan du kolla här för kombon AKK13J Takdoslock med tillhörande förhöjningsram AKL2. Dessa döljs inte riktigt heller av koppen på en vanlig lampa om den inte är stor men de är mer diskreta än ett vanligt rektangulärt uttag.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.