50 736 läst ·
32 svar
51k läst
32 svar
Moderna kabelval - EXK vs EKRK, EQLQ Easy osv
Sida 1 av 3
Medlem
· Halland
· 50 inlägg
Jahaja, då har man blivit med renoveringsmässig sommarstuga. Puuuh!
Jag är gammal behörig elektriker men kan konstaterat att när jag senast jobbade så var det EKRK (Kulo) och EKK samt EKLK som gällde. När jag nu står inför ett ganska omfattande kabeljobb med mycket utanpåliggande inser jag att det kanske hänt något sen sist.
Har EXK helt utklassat EKRK för snygga dragningar i torra utrymmen? Den får uppenbarligen också användas utomhus vilket borde göra den OK i t.ex. badrum?
När används EKK Light respektive EQLQ Easy idag? Den senare har biledare vilket både kan vara en fördel och en nackdel.
Finns det någon som använder EKLK idag eller är den bara klumpig?
Ni som är aktiva montörer - guida en återfallskille på traven!
Jag har tittat på kabelwikin, http://www.byggahus.se/wiki/Kabel men den skulle behöva uppdateras!
Jag är gammal behörig elektriker men kan konstaterat att när jag senast jobbade så var det EKRK (Kulo) och EKK samt EKLK som gällde. När jag nu står inför ett ganska omfattande kabeljobb med mycket utanpåliggande inser jag att det kanske hänt något sen sist.
Har EXK helt utklassat EKRK för snygga dragningar i torra utrymmen? Den får uppenbarligen också användas utomhus vilket borde göra den OK i t.ex. badrum?
När används EKK Light respektive EQLQ Easy idag? Den senare har biledare vilket både kan vara en fördel och en nackdel.
Finns det någon som använder EKLK idag eller är den bara klumpig?
Ni som är aktiva montörer - guida en återfallskille på traven!
Jag har tittat på kabelwikin, http://www.byggahus.se/wiki/Kabel men den skulle behöva uppdateras!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det finns inget alternativ till EKRK om det ska vara utanpåliggande och bli snyggt
I badrummet skulle jag nog köra med EXK
I badrummet skulle jag nog köra med EXK
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
För vanliga installationer så kan man skippa EKK och EKLK direkt. Då är det EXK och EQLQ easy (obs att EQLQ och EQLQ easy/handy m.fl är helt olika kablar) som gäller. EXK har fördelar jämtemot EKK att den är styvare och tunnare (2,5mm2 ser ut som en vanlig kabels 1,5mm2). Och EQLQ easy, den är så fruktansvärt mindblowing mycket enklare att jobba med jämtemot EKLK.
Vissa påstår att EXK kan ersätta EKRK, men det är ren och skär bullshit. För att man ska kunna ersätta en sak så måste det ge ett likvärdigt eller bättre resultat och det ger det inte.
För övrigt så kan jag passa på att tipsa dig om elyrkesforumet - Fluxio.se
//Patrik
Vissa påstår att EXK kan ersätta EKRK, men det är ren och skär bullshit. För att man ska kunna ersätta en sak så måste det ge ett likvärdigt eller bättre resultat och det ger det inte.
För övrigt så kan jag passa på att tipsa dig om elyrkesforumet - Fluxio.se
//Patrik
Redigerat:
Ett alternativ till EKRK skulle vara EXLQ, den är ganska ny (om ens ute än). Annars är det EKLK (EQLQ) eller EXK som blir snyggast. Jag ser iofs ingen anledning att använda de dyrare halogenfria alternativen i en sommarstuga. Du har även nexans kabelguide att referera till, den är kanon.
http://www.nexans.se/eservice/Swede...40172017/Sweden/files/Kabelguide_091109_2.pdf
http://www.nexans.se/eservice/Swede...40172017/Sweden/files/Kabelguide_091109_2.pdf
Medlem
· Halland
· 50 inlägg
Tackar för svaren!
Då kör jag vidare med Kulo där det ska bli snyggt (om nu takterna sitter i...).
Menar du att EXK i princip helt kan ersätta EKK Light? Om jag fattar rätt så är den en aning tunnare, 8,1 mot 9,0 mm för en 3x1,5 mm2. Är den också lättare att handskas med och få snygg? Övriga skillnader?
EQLQ Easy (och inget annat eftersom jag förstått att det är just denna kabel som är bra att jobba med) - är det en ersättare för EKLK? Var kör du med denna? Är det bara de som är hänvisade till Clas Ohlson som kör med EKLK idag?
/Lennart (på väg att registera sig på Fluxio...)
Då kör jag vidare med Kulo där det ska bli snyggt (om nu takterna sitter i...).
Menar du att EXK i princip helt kan ersätta EKK Light? Om jag fattar rätt så är den en aning tunnare, 8,1 mot 9,0 mm för en 3x1,5 mm2. Är den också lättare att handskas med och få snygg? Övriga skillnader?
EQLQ Easy (och inget annat eftersom jag förstått att det är just denna kabel som är bra att jobba med) - är det en ersättare för EKLK? Var kör du med denna? Är det bara de som är hänvisade till Clas Ohlson som kör med EKLK idag?
/Lennart (på väg att registera sig på Fluxio...)
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
EXLQ? Hmm, spännande. Den kände jag inte till. Har någon säljare berättat om den eller?Mnor skrev:
//Patrik
Dom visade den på Selga i malmö när dom hade jul lunch, man fick leka med den lite (skala och gosa osv). Skulle komma i början av detta år (dom sa någon månad i mitten av december). Den är rejält tunn och smidig, och lättskalad med tvinnad biledare.Patrik_Hed skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, kör med kulo!Lennart Degerblom skrev:
Jag har uppdaterat mitt första inlägg lite, men kan tillägga här att EXK 5G2,5 är perfekt som spismatning i en kuloinstallation. Den har ungefär samma diameter som en EKRK 5G1,5 så den funkar att förlägga med LETTI 10 plus att den inte sticker ut som någon jättetjock kabel.
(Tänker på EKLK 5G2,5 som ser ut som en 6mm2 stigare typ. :wow
//Patrik
Medlem
· Halland
· 50 inlägg
Det låter som om man idag klarar sig väldigt långt med EXK (plus EKRK då man går synligt på socklar) som installationselektriker i bostäder och kontor? I vilka fall väljer du EQLQ Easy?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
EQLQ easy om det ska bli snyggt i en lite mer utsatt miljö ex utomhus
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ja men jag sa om det ska bli snyggt. Lättare med EQLQ
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, EXK är som sagt en ersättare till EKK och EKK är ju som den är. Visst, det finns elektriker som alltid har kört EKK till det mesta, men då brukar det se ut som det gör också...
Som Rikard säger, när man vill få det rakt och snyggt med ett lite större avstånd mellan klammerna i ett icke torrt utrymme så är det EQLQ easy som gäller.
//Patrik
Som Rikard säger, när man vill få det rakt och snyggt med ett lite större avstånd mellan klammerna i ett icke torrt utrymme så är det EQLQ easy som gäller.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Aha, spännande! Eftersom det är Selga så är det Draka eller Ericsson?Mnor skrev:
//Patrik