50 736 läst ·
32 svar
51k läst
32 svar
Moderna kabelval - EXK vs EKRK, EQLQ Easy osv
Sida 1 av 3
Medlem
· Halland
· 50 inlägg
Jahaja, då har man blivit med renoveringsmässig sommarstuga. Puuuh!
Jag är gammal behörig elektriker men kan konstaterat att när jag senast jobbade så var det EKRK (Kulo) och EKK samt EKLK som gällde. När jag nu står inför ett ganska omfattande kabeljobb med mycket utanpåliggande inser jag att det kanske hänt något sen sist.
Har EXK helt utklassat EKRK för snygga dragningar i torra utrymmen? Den får uppenbarligen också användas utomhus vilket borde göra den OK i t.ex. badrum?
När används EKK Light respektive EQLQ Easy idag? Den senare har biledare vilket både kan vara en fördel och en nackdel.
Finns det någon som använder EKLK idag eller är den bara klumpig?
Ni som är aktiva montörer - guida en återfallskille på traven!
Jag har tittat på kabelwikin, http://www.byggahus.se/wiki/Kabel men den skulle behöva uppdateras!
Jag är gammal behörig elektriker men kan konstaterat att när jag senast jobbade så var det EKRK (Kulo) och EKK samt EKLK som gällde. När jag nu står inför ett ganska omfattande kabeljobb med mycket utanpåliggande inser jag att det kanske hänt något sen sist.
Har EXK helt utklassat EKRK för snygga dragningar i torra utrymmen? Den får uppenbarligen också användas utomhus vilket borde göra den OK i t.ex. badrum?
När används EKK Light respektive EQLQ Easy idag? Den senare har biledare vilket både kan vara en fördel och en nackdel.
Finns det någon som använder EKLK idag eller är den bara klumpig?
Ni som är aktiva montörer - guida en återfallskille på traven!
Jag har tittat på kabelwikin, http://www.byggahus.se/wiki/Kabel men den skulle behöva uppdateras!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det finns inget alternativ till EKRK om det ska vara utanpåliggande och bli snyggt
I badrummet skulle jag nog köra med EXK
I badrummet skulle jag nog köra med EXK
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg