5 287 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Moderna gasugnar
Ska köpa en ny spis/ugn och det är gas som gäller för spisen... Har funderat på varmluftsugn eftersom vår nuvarande ugn (ankarsrum, från 30-40-talet) inte är världens höjdare direkt...
Men! Hur är det med moderna gasugnar? Är de bättre på att hålla värmen, få rätt temperatur osv?
Det känns fånigt att betala dyr el om nya gasugnar är bra.
Men! Hur är det med moderna gasugnar? Är de bättre på att hålla värmen, få rätt temperatur osv?
Det känns fånigt att betala dyr el om nya gasugnar är bra.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 177 inlägg
Tilverkare av moderna gasspisar/hällar som Ilve anser att gasugnar bara är besvärligt och tillverkar därför bara el-ugnar.
http://www.aquapool.se/ilve04/funktioner.htm
http://www.aquapool.se/ilve04/funktioner.htm
"Tilverkare av moderna gasspisar/hällar som Ilve anser att gasugnar bara är besvärligt och tillverkar därför bara el-ugnar."
Jaha, där ser man. Å ändå finns det gasugnar med konvektion på Ilve´s italienska site?
Alltid lika kul med tvärsäkra uttalanden som det ovan citerade. Kanske är det någon hos svenska importören som tycker att det är besvärligt att grädda i gasugn??
Brödet smakar i allafall mycket bättre, blir saftigare i en gasugn - tycker jag...
Gammal tråd men "bättre sent än aldrig"
Jaha, där ser man. Å ändå finns det gasugnar med konvektion på Ilve´s italienska site?
Alltid lika kul med tvärsäkra uttalanden som det ovan citerade. Kanske är det någon hos svenska importören som tycker att det är besvärligt att grädda i gasugn??
Brödet smakar i allafall mycket bättre, blir saftigare i en gasugn - tycker jag...
Gammal tråd men "bättre sent än aldrig"
Hade en halvmodern (tidigt 90-tal?) gasugn när jag bodde i Italien. Den var helt värdelös liksom andra gasugnar jag testat. Därmed inte sagt att att det inte kan finnas moderna (och dyra) italienska gasugnar som är bra. Italienarna kör ofta gasugn eftersom de har så bedrövligt lågt säkrat.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 177 inlägg
Det stämmer det är den svenska importören som har sagt så och Ilve gjorde på den tiden inlägget skrevs även detta till ett argument in sin marknadsföring mot kund. Det är säkert fler än jag som inte har brytt sig om att uppdatera sig på tillverkarens åsikter.KjellB skrev:
Det är nog så att det är vi som är lite lustiga som har elugnar/elspisar. Söder om Öresund, kanske med mjukstart Danmark-Tyskland, och öster om Finland använder nog mer än 95% gas till matlagning. Och visst, det är mycket svårare att vänja sig vid ugnar utan vare sig lampor, termometrar eller termostater, men de har gjort det. Man läser in sig på hur det funkar.tallmilan skrev:
Min kära ungerska stod som en fågelholk när hon skulle använda min Riktiga Spis första gången.
Å tredje sidan har jag gjort både Jansson och potatisgratäng i en säkert mer än 50 år gammal liten rumänsk gasspis som man var tvungen att kila igen luckan på med en träbit för att den skulle hålla sig stängd... Man lär sig, anpassar sig, till sånt man måste dras med....
Klicka här för att svara