Ett vanligt problem med billigare fräsar verkar vara att de glappar och hackar när man höjer och sänker dem i.o.m. att endast ett av stödbenen är fjäderbelastat. Borde man inte kunna sätta i en tryckfjäder i det andra benet också? Om det fungerar borde man kunna få mycket bättre precision med en billig fräs, ex. cotech 2100W.

Är det någon som provat att göra något liknande för att förbättra precisionen?

Du må i såfall bytte begge fjærene så det blir lik belastning, ellers får du samme problem igjen.

Men hvorfor heller ikke skaffe en litt dyrere fres? Så slipper du modding, frustrasjon og elendig resultat.

En grønn Bosch POF 1400ACE er vel et mye bedre alternativ.

Logiman skrev:
Du må i såfall bytte begge fjærene så det blir lik belastning, ellers får du samme problem igjen.
Jo, tänkte göra det i så fall. Firman som säljer fjädrarna har ett miniordervärde på 150kr så jag måste ändå beställa minst två fjädrar. Men det som avgör om det fungerar är om det över huvud taget går att sätta en fjäder i det andra benet.

Logiman skrev:
Men hvorfor heller ikke skaffe en litt dyrere fres? Så slipper du modding, frustrasjon og elendig resultat.
1) Det blir dyrare 2) Det är roligare att modda.

Logiman skrev:
En grønn Bosch POF 1400ACE er vel et mye bedre alternativ.
Nej, därför att: 1) Den är grön. 2) Endast 8 mm. 3) Jag har redan den andra fräsen.

:p

Så därför vore det intressant att veta om någon vet hur det ser ut i det andra, ofjädrade, benet innan jag sabbar garantin eller riskerar att mecka sönder fräsen.
(Fjäderbelastade maniker har enligt min erfarenhet en tendens att skjuta iväg viktiga komponenter när man plockar isär dem. När det händer brukar det kunna gå på två sätt; endera hittas delen, som då inte alls visade sig var viktig efter tre timmars letande, eller så var delen viktig, varvid den garanterat aldrig återfinns.)

Hej!
stoppa fräsen i en genomskinlig påse under särtagningen. så kommer du garanterat att hitta alla delar fortare än 3-timmar.... :-)

Är fräsen så väldigt dålig då?? jag har en gamal cotech som jag tycker är ganska så hyfsad när det gäller höjdjusteringen.. men annat falierar...

Höjdjusteringen är väl den svagaste biten i alla fall. Den är ganska gedigen i övrigt så kunde jag bara fixa det skulle den kännas kanon.
Tack för det smarta tipset med påsen. Ska pröva det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.