Gav mig på att byta lysrör i barumsskåpet, ett 300mm t5.
Traditionella lysrör finns ju inte mer så jag fick tag i ett Philips led-rör. Väl hemma så konstaterade jag att armaturen har ett hf-don och röret är avsett till de med glimtändare.
Nu verkar ju hf-kompatila rör vara lite hit-or-miss och så korta rör inte heller jättevanliga.
Funderade därför om det var lättare att koppla ur hfdonet och koppla direkt till 230v som jag förstår är ganska vanligt och i princip är det det man gör med "led-glimtändaren"
Inga svåra handgrepp men funderar på om det finns några fällor?
Ska det vara anslutet bara i ena änden?
Är röret likadant i bägge ändar? Ohmmätte på stiften och ena sidan fick jag 2,8 Ohm och andra sidan "oändligt", ni är det ju elektronik så siffrorna säger inte mycket annat än att det är olika. Men vad skulle hända om man vänder fel?
Vad händer om man sätter ett traditionellt rör efter konverteringen, eller ett "hfrör".

LED-röret ska bara 230 V på ena sida. All övrig utrustning som hänför sig till det gamla röret kan du sanera bort.
Traditionella rör är på väg bort, risken är ringa att någon skulle få för sig att trycka dit ett sådant ngn gång i framtiden.

Tack för input, det är lite åt detta hållet jag tänkte efter att ha läst på. Vill ju vara lite säker dock.

Någon åsikt/tankar om att led-rören är olika i respektve ände? Antar att det bara funkar när det är vänt åt rätt håll?

I en vanlig lysrörsarmatur som konverteras med glimtändaradaptern så får du 230V i båda ändar. Ledröret som bara behöver matning i ena änden bryr sig då inte i vilket håll det vänds åt. I ej matande ände har ledröret en trådbygel.

Bästa svaret

U Ursidae skrev:
Tack för input, det är lite åt detta hållet jag tänkte efter att ha läst på. Vill ju vara lite säker dock.

Någon åsikt/tankar om att led-rören är olika i respektve ände? Antar att det bara funkar när det är vänt åt rätt håll?
Du får bygga om så det liknar kopplingen för en armatur med drossel och glimtändare dvs du behöver inte bry dig om drosseln den borde ändå kopplats förbi samma med glimtändaren som du inte ens har haft så där gör du bara en förbindning mellan ändarna. Gör du inte så kommer du orsaka kortslutning om du vänder röret fel alltså galet och inget man ska släppa till genom sin modifiering.

Du kan nog enklast lägga om allt genom att utnyttja anslutningarna till rörhållarna från driftdonet och göra omkopplingarna där det satt.

GK100 GK100 skrev:
Du får bygga om så det liknar kopplingen för en armatur med drossel och glimtändare dvs du behöver inte bry dig om drosseln den borde ändå kopplats förbi samma med glimtändaren som du inte ens har haft så där gör du bara en förbindning mellan ändarna. Gör du inte så kommer du orsaka kortslutning om du vänder röret fel alltså galet och inget man ska släppa till genom sin modifiering.

Du kan nog enklast lägga om allt genom att utnyttja anslutningarna till rörhållarna från driftdonet och göra omkopplingarna där det satt.
Tack, nu fick jag ihop det i huvudet. Hade inte riktigt klart för mig skillanden mellan de två ändarna i led-röret. I princip blir det ju att man seriekopplar de båda ändarna så funkar det oavsett hur man vänder det.

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.