Tittar på att köpa mockfjärds elementhus 1988 modell 116 S.
Förstått här på forumet att det inte riktigt bara är att ta bort väggar som i ett "normalt hus"
Det jag främst tittar på är att riva vägg mellan kök och vardagsrum, samt ändra storlek på fönster i vardagsrum
Ser ni något problem med detta?
Uppfattar inte innerväggarna som bärande, men förstått att dessa hus är lite speciella
1 nuvarande planlösning 2 Efter nertagning av vägg takstolar
takstolar fasad efter byte större fönster
Fasad innan
Förstått här på forumet att det inte riktigt bara är att ta bort väggar som i ett "normalt hus"
Det jag främst tittar på är att riva vägg mellan kök och vardagsrum, samt ändra storlek på fönster i vardagsrum
Uppfattar inte innerväggarna som bärande, men förstått att dessa hus är lite speciella
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fasad innan
Husen producerade på 80-talet, i alla fall de senare brukar vara lite mer normala i sin konstruktion är min uppfattning. Följer tråden, är i liknande sits som dig.P Pontus_W skrev:Tittar på att köpa mockfjärds elementhus 1988 modell 116 S.
[bild][bild][bild]
[bild] [bild]
Fasad innan
[bild]
Som KevinEK nämnde lär husen producerade i slutet av 80-talet vara lite annorlunda i sin uppbyggnad - jag är inte expert på dessa hus. Men i ditt fall: det är väl ett enplanshus? Har du möjlighet att inspektera golvbjälklaget på vinden? Det som är vanskligt i (de lite äldre) Elementhusen är att golvbjälklagen generellt sett är uppdelade i sektioner. Tar man då bort en vägg som ligger under en skarv i golvbjälklaget, så kan det "bli spännande" att gå på våningen ovanför. Finns det inga skarvar i bjälklaget ovanför de väggar du vill ta bort så kan du se det som ett vanligt hus.
Och pratar vi fönster kan jag åter bara beskriva hur det ser ut i de äldre husen: ovanför fönstren finns det som en slags balk, som vilar på karmarna till fönstret. Ska man byta fönster måste man antingen ersätta den här balken med en annan (mer traditionell balk), eller se till att originalbalken vilar på nån form av upplag. Det finns några trådar här på byggahus som rör just att byta fönster.
Och pratar vi fönster kan jag åter bara beskriva hur det ser ut i de äldre husen: ovanför fönstren finns det som en slags balk, som vilar på karmarna till fönstret. Ska man byta fönster måste man antingen ersätta den här balken med en annan (mer traditionell balk), eller se till att originalbalken vilar på nån form av upplag. Det finns några trådar här på byggahus som rör just att byta fönster.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Mockfjärds elementhus 1968 - Kapat i golvelement - hur åtgärda?
Byggnadsfysik -
Mockfjärds elementhus - ta bort skorsten
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hur renoverar man Mockfjärds elementhus?
Hustillverkare -
Mockfjärds AB Elementhus 1965 blandade dokument/ritningar
Hustillverkare -
Dra flexslang i vägg i Mockfjärds elementhus genom sågspån?
El