Det är väl inte samtal och sms som är haken, det är ju nästan gratis. Det är surfandet som kostar, och det är ju det som det handlar om idag.

peternicklas
cecar33 skrev:
Det är väl inte samtal och sms som är haken, det är ju nästan gratis. Det är surfandet som kostar, och det är ju det som det handlar om idag.
Har inte så stor erfarenhet av det, använder telefonen till att ringa med. Surfa gör jag med datorn!

Wifog fungerar lika bra som 3's nät och när samtalen tar slut så kan ungarna använda skype och liknande voip tjänster som använder internet istället vilket brukar vara populärt bland ungdomar.
Kan tyckas att det är lite jobbigt att se reklamen men det tar ca 1 minut du får 100mb att surfa för varje gång du tittat på 3st korta reklamstumpar och jag har inte sett reklam som är direkt olämplig för barn utan det värsta är en kvinna i underkläder som dykt upp och det hat barn sett förr.
Nackdelen med wifog är att det inte går att skicka mms men du kan ta emot mms, många klarar sig med ett SMS eller e-post istället.

Annars så finns det kontantkort med fast pris så slipper ni oroa er att det blir dyrare än planerat.

peternicklas skrev:
Du kan alltid ringa och skicka SMS till Wifog. Ska man ha Hallon så måste man vara 18 samt att man ska vara student. Inte lätt när dottern är yngre och själv är man inte student.
Vilken dynga !
WiFog kräver precis som alla andra att man är myndig (de flesta blir det vid 18) ! Ingen skillnad.
Var får dig att tro att man måste vara student för Hallon ? Det finns inga sådana krav. De har dock något specialerbjudande för studenter men "Hallon liten" är för alla som får teckna avtal (pss som WiFog).
Det enda som är säkert är att WF inte fungerar alls utanför Sverige.

Edit, ser att WF endast kräver målsmans medgivande. Men det spelar ingen större roll för Hallon ....

Redigerat:
peternicklas
largab skrev:
Vilken dynga !
WiFog kräver precis som alla andra att man är myndig (de flesta blir det vid 18) ! Ingen skillnad.
Var får dig att tro att man måste vara student för Hallon ? Det finns inga sådana krav. De har dock något specialerbjudande för studenter men "Hallon liten" är för alla som får teckna avtal (pss som WiFog).
Det enda som är säkert är att WF inte fungerar alls utanför Sverige.

Edit, ser att WF endast kräver målsmans medgivande. Men det spelar ingen större roll för Hallon ....
Vet inte vad du menar. Dynga sprider bönder på åkrarna, vi pratar mobilabb. Normalt är att ett student abb. kräver att du är STUDENT. Om du som förälder måste stå för abb. och INTE är student så går det inte. Alla som har telefon är INTE 18 år eller har föräldrar som är studenter.
Varför är det så fel att ha ett abb. som INTE kostar NÅGOT? De går ju dessutom i samma nät! Att man inte kan ringa utomlands ser jag som en klar fördel, man har t.ex. Skype för att kommunicera med andra när man reser.

peternicklas skrev:
Normalt är att ett student abb. kräver att du är STUDENT. Om du som förälder måste stå för abb. och INTE är student så går det inte.
Min dotter ville ha Comviq Compis Student innan hon var 18, och det var enkelt fixat. Hon loggade in på Mecenat och sedan fyllde jag i mina uppgifter på beställningen av abonnemanget. Jag hade ringt Comviq först, och de verkade inte ha något emot att man gjorde på det sättet.

peternicklas skrev:
Normalt är att ett student abb. kräver att du är STUDENT. Om du som förälder måste stå för abb. och INTE är student så går det inte. Alla som har telefon är INTE 18 år eller har föräldrar som är studenter.
Annars kan man gå in på hemsidan och kolla vad som gäller. Det finns inget krav att man ska vara student för Hallon. Däremot erbjuder de ett speciellt abonnemang till studenter, men det är ju inte aktuellt för barn.

Kör inte på Wifog. Stor nackdel att man inte kan ringa obegränsat utan måste invänta en samtalspott varje månad. Vid nödsituationer när man måste komma i kontakt med någon omgående / få skjuts eller liknande är det skitdåligt med 120 minuters samtalspott. Detta kan jag tänka mig gäller i synnerhet för tjejer i tonåren. Jag tycker att du ska köra på ett mobilabonnemang med fast pris istället, så behöver du inte oroa dig att hennes samtalspott är slut och att hon inte kan ringa. Från Comviq finns det fast pris från 145 kr i månaden med 200 mb surf. Annars så finns det för runt 200 kr i månaden om hon behöver mer surf.

Här finns en bra sammanställning:
http://www.mobilabonnemang.nu/fast-pris

Dock så är Comviq Fastpris 145 kr ett kontantkort, även om det fungerar precis som ett mobilabonnemang och ligger därför här (av någon anledning):
http://www.mobilabonnemang.nu/kontantkort

peternicklas
Ingen som använder Skype, varför är det alltid så självklart att man måste ringa?

Kör Comviq fastpris till båda barnen och till frun, de kan ringa och sms:a precis hur mkt som helst, aldrig nått maxgräns. Surfen kan man välja vilken mängd som de behöver. Beror ju på om de har wifi hemma, skola osv...

sisyf0s skrev:
Dock så är Comviq Fastpris 145 kr ett kontantkort, även om det fungerar precis som ett mobilabonnemang och ligger därför här (av någon anledning):
[länk]
Det är ett kontantkort. 30 dagar efter refill byts prisplanen till "Bas". Man måste fylla på minst en gång om året. Vid din länk står det att samtal kostar 30 öre/minut och 30 öre/SMS men på Comviqs egen sida står det 0kr/minut och 0kr/SMS. Förmodligen är Comviqs egna uppgifter de rätta.
Ett sådant kontantkort skulle nog passa mig.

b_hasse skrev:
Det är ett kontantkort. 30 dagar efter refill byts prisplanen till "Bas". Man måste fylla på minst en gång om året. Vid din länk står det att samtal kostar 30 öre/minut och 30 öre/SMS men på Comviqs egen sida står det 0kr/minut och 0kr/SMS. Förmodligen är Comviqs egna uppgifter de rätta.
Ett sådant kontantkort skulle nog passa mig.
Ok. Ja, det är nog bäst att gå efter Comviqs egna uppgifter. Lycka till.

peternicklas skrev:
Ingen som använder Skype, varför är det alltid så självklart att man måste ringa?
För att varför rackla o bengal med någon satans app när det är supersimpelt att bara ringa o inte behöva tänka på att man måste ha 3G/4g.

peternicklas
Lutte skrev:
För att varför rackla o bengal med någon satans app när det är supersimpelt att bara ringa o inte behöva tänka på att man måste ha 3G/4g.
Är det "för att det är en satans app" som bl.a. Telia förbjöd IP telefoni för ett tag sedan? Dock så fick de ändra sig rätt snabbt då de insåg hur många som använder bl.a. Skype för att kummunicera med tal och/eller bild. Skype m.fl. används väldigt mycket så någon "satans app" är det nog väldigt många som protesterar mot.

peternicklas skrev:
Självklart är det ju inte. Själv hatar jag dylika appar och datattrafiken är jag rädd om så jag ringer hellre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.