1 822 läst ·
41 svar
2k läst
41 svar
Möbellåset har fastnat. Vad göra?
HarM _Magnus L skrev:
har bett om bild på nyckel den har ju trots allt fungerat att låsa/ öppna! Jah hsr till skickat bilder till berörd part.P Pettman skrev:
Varför tror du jag är trådstarten (TS)? Jag föreslog lite lösningar på hur man kunde få av låskolven tidigare då TS landat i att det var kört att öppna låset. Sen bet jag ifrån på ett inlägg som totalt missade problematiken i trådstarten.M _Magnus L skrev:
Sorry Jag är INTE van att väva trådar! Vet inte ens vad som menas med TS.P Pettman skrev:
Jag följde det goda rådet här i tråden att ta i extra i vredet, för att få det att lossna. Och då gick axet på nyckeln av. Den fungerar inte längre (bara snurrar runt i låset). Sånt flyt jag har.
Som några påpekar kan det ju varit nyckeln som var problemet från början.
Gick i.a.f. och köpte en ny möbelnyckel hos en nyckelservice, mest lik i mått, såg hoppfullt ut. Dyr var den: 250 kr (känns som min desperata sits kan ha utnyttjats). Fick fila ned nyckelns ax lite för att gå in i nyckelhålet. Men visar sig att piphålet är för stort (d.v.s. nyckelns ihålighet). Den funkar inte. Och det verkar knappast lätt att finna samma typ av nyckel, känns som en fråga om kosmisk slump. Men just nu råder Murphys lag i mitt universum. Bara motgångar! Står här nu med alla luckor låsta och en trasig nyckel.
Gick i.a.f. och köpte en ny möbelnyckel hos en nyckelservice, mest lik i mått, såg hoppfullt ut. Dyr var den: 250 kr (känns som min desperata sits kan ha utnyttjats). Fick fila ned nyckelns ax lite för att gå in i nyckelhålet. Men visar sig att piphålet är för stort (d.v.s. nyckelns ihålighet). Den funkar inte. Och det verkar knappast lätt att finna samma typ av nyckel, känns som en fråga om kosmisk slump. Men just nu råder Murphys lag i mitt universum. Bara motgångar! Står här nu med alla luckor låsta och en trasig nyckel.
P Pettman skrev:
Åk till loppis alt. Antikfirma ha med dig din nyckel och jämför. Dålig nyckelsmed som inte kunde hjälpa dig bättre. Han borde ju sett hålstorlek. Jag köpte på mig lite skrot på loppis då dottern hade liknande problem.H Henrik Eriksson4305 skrev:Jag följde det goda rådet här i tråden att ta i extra i vredet, för att få det att lossna. Och då gick axet på nyckeln av. Den fungerar inte längre (bara snurrar runt i låset). Sånt flyt jag har.
Jag kan inget om lås egentligen. Kanske är det inte piphålets storlek som är problemet. Piphålet är väl bara där som stabiliserande, att nyckeln sitter rätt? Så det kanske snarare är tänderna som måste vara rätt för att "haka i" mekanismen. Jag får in nyckel, kan vrida, men får noll reaktion på kolven.
Känns lite som leta nål i höstack att ersätta (=omöjligt veta hur lång tid det tar att hitta). Kollade Tradera, finns en del där, får se om jag hittar något.
Känns lite som leta nål i höstack att ersätta (=omöjligt veta hur lång tid det tar att hitta). Kollade Tradera, finns en del där, får se om jag hittar något.
Kan du inte lägga upp en bild på din nyckel där man ser både tänder och hålbild! Så skall jag undersöka lite.H Henrik Eriksson4305 skrev:Jag kan inget om lås egentligen. Kanske är det inte piphålets storlek som är problemet. Piphålet är väl bara där som stabiliserande, att nyckeln sitter rätt? Så det kanske snarare är tänderna som måste vara rätt för att "haka i" mekanismen. Jag får in nyckel, kan vrida, men får noll reaktion på kolven.
Är det nått du säljer förresten, din Pettson-samling av nycklar+lås? Om du inte längre behöver dem.M _Magnus L skrev:
Jag köpte in dem för att hjälpa min dotter. De tre komplette kommer troligen att monteras i hennes möbel. De är för övrigt några av de mest avancerade låsen för byråer jag sett. Normalt är ju bara ett hål i centrum samt kanske någon extra klack ibland ett spår i sidan. Men ta du nu och fotografera din nyckel så tydligt du kan. Så tar vi det därifrån. Jag köpte mina nycklar etc här i Gbg på en loppis/ basar där de säljer det mesta konstigt och udda.H Henrik Eriksson4305 skrev:
Det som gått av är främre tanden. Dock smått osäker om även bakre tanden också gått av eller om den ska vara sådär kort. Men den ser inte avbruten ut och jag känner mig ganska säker på att den inte gått av.