Har aldrig misslyckats med en enda lödning, använder en scotchbrite-duk och polerar först rör och rördel och lägger därefter på lectra fluss som innehåller lite tenn. När flusset förtennas är det lagom varm och bara att hålla intill lodet. Klart!

silversmeden skrev:
Exakt! det va därför jag fråga om det va bly i tennlodet, det använder man väl till elektronik tror jag, medans det med silver använder man till värme och vatten.
Mesta/All elektronik nuförtiden har RoHS-krav vilket innebär att de är blyfria (och fria från 5 andra ämnen). Jättekul att göra jordbävningstest av utrustning bara pga att man bytt komponenter på ett kretskort så man kan uppfylla RoHS-kraven.

smurfen72 skrev:
Håller med om att rinkabys grejer är kanon och tänk på att alla lod inte går att använda till dricksvatten kan innehålla bly.
Sist jag kollade så var det inte godkänt med mjuklödning av tappvattenrör.

Daniel78 skrev:
Sist jag kollade så var det inte godkänt med mjuklödning av tappvattenrör.
Jasså, det var intressant. Enligt vilka regler då?

mexitegel skrev:
Jasså, det var intressant. Enligt vilka regler då?
Tittade i mina gamla böcker, det står att det är olämpligt till tappvatteninstallationer pga. vibrationer som uppstår vid tryckändringar och att vissa vattentyper kan ta åt sig bly från lodet.
Det sistnämnda är ju inte riktigt aktuellt längre, men vibrationer blir det en hel del i tappvatteninstallationer på ett annat sätt mot värme-installationer.

Nu har jag fixat brännare till min stora gasolflaska. Det har funkat perfekt att hårdlöda 10,12 och 15mm rör. Får se när jag ska löda 22mm rören.

Jag har hårdlött 35 rör med gasol - det går bra! Lod - Fosco, fosfor-koppar

Mikael_L
Jag tänker mjuklöda, men står nu som åsnan mellan två hötappar.
Vilket fluss ska jag välja:
Lödfett stannol 70gr tub
975-4110-home.jpg

eller Ecogel Pincel flussmedel 100 g burk med pensel
1988-1120-home.jpg

Jag använder en med pensel i burken, Smidigt när man ska stryka ut det på rören att slippa kladda med fingrar eller nån trasa.

Är det någon som vet vad som gäller vid lödning för dricksvattenledning? Mjuklödning verkar vara enkelt och snyggt men låter som att det kanske inte håller lika bra. Samt att det är bly i lodet.
Är hårdlödning att föredra?

Har gassvets och mässinglod med blåflus på och även silverlod med gultfluss på tråden.

Om du har möjlighet att hårdlöda så gör det. Det blir en starkare fog. Bly är det väl inte i lodet längre, men du kanske har gammalt liggande?

I
Gasol funkar till hårdlödning,silver å koppar, (mässing tveksamt,) men tar lite längre tid att värma. Har man inte ett sånt där fint munstycke som någon visade, måste man värma runt runt och när det börjar bli rödlysande, ge mer värme på biten som har stuckits in, prova peta med tråden, när den smälter är det bara att mata på tills du har en fas ca 45 grader som ser ut som ett panterskinn när det svalnat, då är allting rätt, s k kopparlödning. Kör du silver blir det mer enfärgat. Rengörning är A å O , torka av med sprit efter att du slipat rent, lite fett från fingrarna kan äventyra lödningen och det gäller så klart även tennlödning. På tal om tenn med hög silverhalt används den till elektronik när det är mycket noga, den oxiderar inte lika mycket som vanligt lödtenn. Det har jag själv suttit och lödat elektronik till sjukvården med i 11 år, numera omskolad till kyltekniker så ursäkta om jag är petig med rengörningen.:cool:
Bra att veta är, att om det är lagom passning är silver lättarbetat, skulle spalten vara mer än 1mm är kopparlod att föredra.
Får man fråga varför du inte kör med klämrörskopplingar? Inte för att jag är någon anhängare av detta system, men jag tycker alla gör det nuförtiden.

Redigerat av moderator:
I
Izvek,
Har du gasverk finns ingen tvekan, hårdlöd. Enda gången jag skulle tillgripa nödlösning med tenn är om det är eldfängt i närheten, fast tusan vet, då hade jag nog hellre satt en klämringskoppling.

Nä ska isf löda driksvattenledningarna i min källare. Dock blir det under taket med trä brädor och kutterspån. Så måste hitta en bra lösning där utan att huset brinner upp.

Ser på rinkabyrör att det finns någe som heter elförzinkade rör. Dom är en aningen billigare än koppar . Går de hårdlöda ihop med koppar skarvarna? Kanske inte ett alternativ till drickvattenrör men för värmesystemets rör.

ION: vill prova hårdlödning för att det är billigare men även för jag vill testa andra metoder. Har gjort presskopplingar i pannrummet. Å d gick snabbt och enkelt. Nästan lite för snabbt ibland så man gjorde fel hahha. :rolleyes:

Förstår att hantverkare använder presskoppling. För man hinner säkerligen fler jobb med det. Plus att det är utan värme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.