Mjuklödde lite i helgen och första lödningen gick bra men de två efterföljande gick sämre. Ingen kappillärsugning alls och det såg ut som om fluxet blev bränt. Lodet rann bara av. Lödde på plats med biltemas gasolbrännare (eldkastarn som någon nämnde ovan :) ) Nu är det bara att kapa och göra om de två.

Trodde inte att det gick att värma för mycket men det var nog det jag gjorde. Nån som är av en annan åsikt?

Flussmedlet går att bränna bort, men vid lödning av kopparrör så brukar det inte vara några sådana problem, jag skulle gissa på att du inte rengjort rören ordentligt först, eller så applicerar du lodet fel, du ska först värma upp rör-delarna, sedan ta bort lågan och applicera lodet mot lödstället.

Mikael_L
Daniel78 skrev:
Flussmedlet går att bränna bort, men vid lödning av kopparrör så brukar det inte vara några sådana problem, jag skulle gissa på att du inte rengjort rören ordentligt först, eller så applicerar du lodet fel, du ska först värma upp rör-delarna, sedan ta bort lågan och applicera lodet mot lödstället.
Jag har lött mycket i mina dagar, men dock inte rör.
Så jag undrar bara lite försynt över hur man vet när man fått rätt mängd lod?
Slutar det kapillärsuga in då det är klart?

Mikael_L skrev:
Jag har lött mycket i mina dagar, men dock inte rör.
Så jag undrar bara lite försynt över hur man vet när man fått rätt mängd lod?
Slutar det kapillärsuga in då det är klart?
Jag har studerat lödningar och lärt ut lödning till ett antal hundra personer, så jag har rätt bra koll tycker jag, dessa lödningar har jag dock aldrig studerat under mikroskåp :)

Enklaste sättet att veta hur mycket lod du använder när du löder rör är att bocka lodet i zick-zack vid t.ex. var 20:e millimeter, sedan matar du bara fram "ett steg" åt gången för varje lödpunkt.

Hur många millimeter lod du behöver beror såklart på rör-dimensionen och typen av lod.

Du ska fylla upp springan mellan rören tills det att det precis börjar komma ut synligt lod.

Tänk på att om du matar på för mycket lod så det blir klumpar på utsidan, så har du med största sannolikhet lika stora klumpar på insidan av röret, lodet kryper runt överallt pga. kapilärtrycket.

• Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Daniel78 skrev:
Du ska fylla upp springan mellan rören tills det att det precis börjar komma ut synligt lod.

Tänk på att om du matar på för mycket lod så det blir klumpar på utsidan, så har du med största sannolikhet lika stora klumpar på insidan av röret, lodet kryper runt överallt pga. kapilärtrycket.
Ja ungefär så tänkte jag ... :) d^_^b

Men tipset om att böja lodtråden i sicksack i lämpliga längder var ju bra, det tar jag till mig.
Dvs börja med att löda enligt ovan för att kolla vad som är lämplig mängd, sen "dosera" med sicksack för att sedan snabba upp arbetet.

Det gäller att se på materialet (rätt temp) när man ska tillsätta lodet, bara öva. Rengör först ordentligt, flussa sedan bitarna innan du sätter ihop muff och rör, värm och det behövs inte mycket för tenn.
Hårdlödning är en annan sak, högre temp och inte lika viktigt med rengöring (koppar/fosforlod) men det skadar inte med rengöring. AGA 600 vekt silverlod använd Degussa eller Brazetec tror jag det heter nuförtiden, nogrann rengöring, flussa, sätt ihop löd med sticka. Riktigt silverlod samma sak men högre temp, finns vekt (som AGA 600 ungefär fast lite mer silver) medel,hårt, extra hårt. Det extra hårda används endast om du ska emaljera rören svårast, hårt - knepigt att löda med, medelhårt - går , vekt -går.
Har du råd kan du använda guldlod....
Men varför göra det svårt för sig, ett tips klipp en bit lod och lägg vid skarven, sedan värmer du vid sidan av skarven ca 10 cm åt varje håll sedan efter ett tag in mot mitten, detta är en bra övning att se på materialet när lodet smälter. Lycka till!

Daniel78 skrev:
Alla rördelar är väl rengjorda med fint slippapper och jag applicerar lodet efter att ha värmt. Bild 1 visar den lödning jag tycker funkar (fast det kanske inte är bra nog, vad säger ni?)

Bild 2 är en av de helt misslyckade. Här ser man att fluxet svartnat.

• bild (6).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild (7).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du flussat ordentligt innan du satte ihop delarna? Bild 1 lite för varmt, bild 2 alldeles för varmt och för lite fluss. Vilket fluss kör du med och vilket lod ? har du det legerade tennlodet med bly eller silver?

Hej, här kommer mina erfarenheter. Har till dagens datum inte haft en läckande skarv förutom när jag envisats med att fortsätta trots att gasolen varit nästan slut. Samma gäller för mina bekanta som lärt sig löda från samma person.

Bild 1 kommer hålla i hundra år

Bild 2 skulle kunna vara tät, men det är tveksamt.

Till fluss använder jag sambons målarpenslar och är noga med att påföra mycket både inne i skarven och på rören. Rören och skarvarna ska putsas ordentligt först.
När du värmer ska du pendla med munstycket mellan rör och skarv, dock ska största delen av värmen riktas mot
skarven av den enkla anledningen att om skarven är tillräckligt varm är röret också det. När du börjar se regnbågsfärger på röret (som på bild 1) är det bara att tillsätta lodet på ett ställe på röret. Min erfarenhet är att regnbågsfärger är mer värme än man behöver men ett lätt sätt att se att det är tillräckligt.
Tillräckligt lod har du tillsatt så fort du kan se lod på undersidan av röret. På bild 1 har det gått väldigt mycket mer än vad som behövs, men aldrig fel att vara på den säkra sidan.

Redigerat:
Tack för svar. Har kollat på flera youtubeklipp på mjuklödning och det jag reagerar på är att trots att de håller spetsen på den blåa lågan mot röret/skarven en bra stund så blir det inte svart som på mina bilder. Har idag ett fluss som heter Uni-nånting, en vit burk inköpt på Classe O för ett och ett halvt år sen. Ska gå och köpa ett annat för att se om det funkar bättre. Lodet är beställt från Rinkaby så det ska nog inte vara nåt problem.

jeppeknaster skrev:
Köpte ett annat fluss vid namn Eccogel.
[länk]

I beskrivningen står det att delarna, om de är nya, inte behöver rengöras före lödning. Är det nåt mirakelfluss detta?
Syftet med flussmedlet är att rengöra delarna från oxider, men självklart kan dom inte rengöra hur mycket som helst, jag skulle rengöra delarna vid mjuklödning oavsett om dom är nya eller gamla.

• Gilla
tsoder
  • Laddar…
Jag köpte tennfluss från Rinkaby som funkar helt enastående giftigt och frätande självklart 45 spänn för en tub, ett annat mycket bra tips är slipdukarna(rengöringsduk) 19 kr från samma leverantör. artnr:3977 och 3978

Håller med om att rinkabys grejer är kanon och tänk på att alla lod inte går att använda till dricksvatten kan innehålla bly.

smurfen72 skrev:
Håller med om att rinkabys grejer är kanon och tänk på att alla lod inte går att använda till dricksvatten kan innehålla bly.
Exakt! det va därför jag fråga om det va bly i tennlodet, det använder man väl till elektronik tror jag, medans det med silver använder man till värme och vatten.

• Gilla
korvstroganoff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.