Hade tidigare en tråd om dåligt satta kakelplattor och lovade foton men tyvärr de blev inte bra så det blir inga foton.

Vid besiktningen så påvisade vi de sneda plattorna i skarven mot klinkern.

Man började då prata om att sätta mjukfog längs skarven golv - vägg.

Är detta att rekommendera? . Detta gäller badrum dusch tvättstuga

Mjukfog är väl inte underhållsfritt?

Tacksam för alla åsikter, och helst objektiva då jag skall använda de för att gå vidare:)

B
den är inte underhållsfri. men är platterna det? du måste ju städa ibland.
så klart ska platterna va så bra som möjligt också.
men lite mjukfog blir nog snyggast. går nog inte få det snyggt med kakelfog.

I köket där vi bor nu har vi mjukfog mellan bänk och kakel. Mjukfogen har vi tagit bort och ersatt med ny medan plattorna är fräscha.

Hej!

Jag förstår ditt problem och det är inte roligt men hur löses detta bäst. En som drar snygga mjukfogar och som väljer rätt färg kan vara den bästa lösningen på ditt problem. Om de ska göra om får du ett renoverat badrum, vem vet om det blir bättre den gången. Jag försvarar inte de dåligt skurna plattorna utan tänker vilket som ger bäst resulttat till slut.

Ska de bila bort tätskikt och annat så dammar det VÄLDIGT mycket och vibrerar, hur påverkar det övriga boendet?

Är funktionen OK så försäkringar täcker så skulle jag funderat på om det var värt att kräva omgörning vilket är enda alternativet till mjukfog som jag ser det. Beroende på hur det ser ut så kanske du kan få pengaavdrag?

Lycka Till

Redigerat:
Visst ser det snyggt ut tillfälligt att dra en linje med mjukfog men hur ser den ut efter ett år och vem bekostar att det görs om och görs om. Eftersom vi inte flyttat in ännu så kan de få jobba hur mkt de vill och bekosta annat boende tills det är klart.

Ericc
MiaSthlm skrev:
Visst ser det snyggt ut tillfälligt att dra en linje med mjukfog men hur ser den ut efter ett år och vem bekostar att det görs om och görs om. Eftersom vi inte flyttat in ännu så kan de få jobba hur mkt de vill och bekosta annat boende tills det är klart.
En mjukfog(silicon) håller nog i 4-5 år i alla fall. Casco har en nyare variant som heter AquaSeal som ska ha bättre antimögelbehandling.

Det går utmärkt att dra en fog med fogbruk med. Men som sagt utan bilder så är det svårt att bedömma hur bred fogen skulle behöva vara.

Vad står det i besiktningsprotokollet?

I protokollet stor det bara
Por (vad det nu kan betyda) kakel

Fogar ej justerade........

Kommentaren från byggaren när jag kommenterade kaklet var att det är ju svårt med stora kakelplattor och det vill ju alla ha nu....det är inte vi som har bestämt kaklet utan det var standard och inte möjligt att ändra!

Mina mjukfogar (gråa iofs) har hålt sig fräscha i närmare 20 år, men nu börjar de bli skabbbiga.

Ericc
Hur har det gått för dig Mia?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.