Ropade hej för tidigt.

Kom hem från jobbet och öppnade poolen.
Nu är det grumligt igen och klorhalten ligger på 1 ppm.

Detta efter 4.5 kg klorgranulat och 4 klorpuckar i avloppet. pH är toklågt igen, men kan inte mäta nu (gör det på jobbet)

Jag börjar tro på sabotage?

G Galten skrev:
Jag börjar tro på sabotage?
Varför?

H Harald Blåtumme skrev:
Varför?
Gillar de mest osannolika förklaringarna...

Jag har nog skickat i ungefär 5 ggr normal chockklorerings-mängd. Chockklor skall öka pH men mitt sjunker som en sten hela tiden.

Inget av skiten filtreras bort. Inte ett spår. Trycket över filtret är konstant lågt

Så här ser det ut nu.
Skickade i poolroboten men den går inte att se

Upplyst pool vid skymning med kabel på ytan men ingen synlig poolrobot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du behöver nog skaffa en fotometrisk mätare så att du med exakthet kan mäta fritt och totalt klor, och baserat på det bundet klor.

Om ditt normala klor är puckar finns det ju som sagt en risk för för hög cyanyrsyranivå och klorblockering som följd. Det börjar låta som att du är där. Då är det vattenbyte som gäller.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Kolla Gråbo i området! Fick samma problem i området när den blommade måttligt. Försvann när det minskade. Andra blomning? Blåst extra?

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Har du kollat andra värden än ph och klor? Är t ex alkanitet låg så kommer du inte få upp ph värdet

• Gilla
Galten
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du behöver nog skaffa en fotometrisk mätare så att du med exakthet kan mäta fritt och totalt klor, och baserat på det bundet klor.

Om ditt normala klor är puckar finns det ju som sagt en risk för för hög cyanyrsyranivå och klorblockering som följd. Det börjar låta som att du är där. Då är det vattenbyte som gäller.
Fast enligt stickorna har jag ca 40 ppm cyanursyra, som skall vara OK. pH mäter jag på jobbet med 0.05 enheters noggrannhet.

Men något är ju brutalt fel i mitt vatten. Har nästan noll i alkalinitet. Malmö har väldigt mjukt vatten och sen allt regnvatten på det. Men ändå verkar pH vara svårt att påverka.

Kommer inte bli något mer bad denna säsongen. Kan jag låta det vara tills i vår eller bör jag byta vatten nu?

Grillen Grillen skrev:
Har du kollat andra värden än ph och klor? Är t ex alkanitet låg så kommer du inte få upp ph värdet
Min alkalinitet är konstant låg. Fylls med sjövatten och sen regnvatten på det. Men det har funkat toppen i fyra säsonger före denna

Nu har jag varit och fått vattnet analyserat:

Fritt klor: 6.9
Totalt klor: 7.8
PH: 7.2
Alk: 92
Cya: 62

De tyckte värdena var OK och skickade med mej en dunk flockningsmedel

Har du ett vanligt sandfilter med sand i?

MathiasS MathiasS skrev:
Har du ett vanligt sandfilter med sand i?
Jag har ett sandfilter men det är fyllt med någon form av glasmaterial. Installerat 2017 så det har varit med om fyra säsonger. Kan det vara dags att byta filtermaterial?

Glas verkar ju ha förmågan att blästra sönder vissa sandfilter, men förutom det har jag ingen känsla av att det filtrerar sämre. Filterbollar däremot har många problem med.

Jag tror inte det hjälper att byta materialt, jag har haft samma sand sedan 2012.....

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Och flockmedlet verkar inte ha någon som helst effekt på mjölkigheten.

Det är mer som om något hällt en burk färg i poolen

Nu har jag inga mer idéer än att byta allt vatten

G Galten skrev:
Så här ser det ut nu.
Skickade i poolroboten men den går inte att se

[bild]
Så blir vår pool också ibland. Satte till till klor som kallas Quattro (4 olika ingredienser). Quattro innehåller Kalciumhypoklorit (snabbklor), algdödare, natriumvätekarbonat (pH+) och polymer.

Polymer gör att fina partiklar slår ihop sig, vi har aldrig haft så klart vatten sedan vi började använda polymer.

Det vita är gissningsvis ett svårlösligt kaciumsalt av något slag. Helt ofarligt.

• Gilla
OdlarNicke och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.