Ropade hej för tidigt.
Kom hem från jobbet och öppnade poolen.
Nu är det grumligt igen och klorhalten ligger på 1 ppm.
Detta efter 4.5 kg klorgranulat och 4 klorpuckar i avloppet. pH är toklågt igen, men kan inte mäta nu (gör det på jobbet)
Jag börjar tro på sabotage?
Kom hem från jobbet och öppnade poolen.
Nu är det grumligt igen och klorhalten ligger på 1 ppm.
Detta efter 4.5 kg klorgranulat och 4 klorpuckar i avloppet. pH är toklågt igen, men kan inte mäta nu (gör det på jobbet)
Jag börjar tro på sabotage?
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Du behöver nog skaffa en fotometrisk mätare så att du med exakthet kan mäta fritt och totalt klor, och baserat på det bundet klor.
Om ditt normala klor är puckar finns det ju som sagt en risk för för hög cyanyrsyranivå och klorblockering som följd. Det börjar låta som att du är där. Då är det vattenbyte som gäller.
Om ditt normala klor är puckar finns det ju som sagt en risk för för hög cyanyrsyranivå och klorblockering som följd. Det börjar låta som att du är där. Då är det vattenbyte som gäller.
Fast enligt stickorna har jag ca 40 ppm cyanursyra, som skall vara OK. pH mäter jag på jobbet med 0.05 enheters noggrannhet.MathiasS skrev:
Du behöver nog skaffa en fotometrisk mätare så att du med exakthet kan mäta fritt och totalt klor, och baserat på det bundet klor.
Men något är ju brutalt fel i mitt vatten. Har nästan noll i alkalinitet. Malmö har väldigt mjukt vatten och sen allt regnvatten på det. Men ändå verkar pH vara svårt att påverka.
Kommer inte bli något mer bad denna säsongen. Kan jag låta det vara tills i vår eller bör jag byta vatten nu?
Glas verkar ju ha förmågan att blästra sönder vissa sandfilter, men förutom det har jag ingen känsla av att det filtrerar sämre. Filterbollar däremot har många problem med.
Jag tror inte det hjälper att byta materialt, jag har haft samma sand sedan 2012.....
Jag tror inte det hjälper att byta materialt, jag har haft samma sand sedan 2012.....
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Så blir vår pool också ibland. Satte till till klor som kallas Quattro (4 olika ingredienser). Quattro innehåller Kalciumhypoklorit (snabbklor), algdödare, natriumvätekarbonat (pH+) och polymer.G Galten skrev:
Polymer gör att fina partiklar slår ihop sig, vi har aldrig haft så klart vatten sedan vi började använda polymer.
Det vita är gissningsvis ett svårlösligt kaciumsalt av något slag. Helt ofarligt.
Klicka här för att svara