Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Ja det var min första tanke också, normalt ska man ju inte låta armeringen gå ner så men i det här bygget spelar det ingen roll.E estan87 skrev:
Men helt klart ett mkt smidigt alternativ, kan dock vara lite stökigt att få ner dom i den packade krossen och markduken
Har du funderat på el och vatten? Det kanske fortfarande går att klämma in slangar för framtiden. Blir man riktigt biten av odlingen brukar man vilja få in en frostvakt och då är det skönt att slippa ha skarvsladdar liggande på backen. Vatten kanske är mer lyxigt, funkar ju med en vattenslang man drar in vid behov.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Jag tänkte på det igårkväll faktiskt och jag kommer lägga markrör så jag kan dra in vatten och även el om jag vill ha det.D Dublin skrev:Har du funderat på el och vatten? Det kanske fortfarande går att klämma in slangar för framtiden. Blir man riktigt biten av odlingen brukar man vilja få in en frostvakt och då är det skönt att slippa ha skarvsladdar liggande på backen. Vatten kanske är mer lyxigt, funkar ju med en vattenslang man drar in vid behov.
Eftersom det är glas kommer det bli väldigt varmt så någon form av bevattning med automatik behövs nog
Roligt med växthus. Byggde själv ett väggväxthus Vitavia (Ida tror jag det hette) 3.2m² förra året - det är för litet... men jag har inte lyxen att ha en sådär stor o fin tomt som du har, nära till vatten också? Upplever dock Vitavias glas och sättet man sätter fast dem som inte så bra. Men det är ju "billigt" jämförelsevis.
Ang bevattningsautomatik borde du kunna lösa något automatiskt från sjön. Jag samlar regnvatten från taket till en stor tunna där jag har en sånhär:
https://www.impecta.se/tillbehor/be...9gBy24ch21C4WSm0O6WiCYj0qQWLfJMwaAvEvEALw_wcB
24 utlopp, full tunna grejar två veckor utan regn. Har också löst det så att en vattenslang ligger i tunnan o automatiskt fyller på den vid behov, med hjälp av smarta hem-system.
Lycka till
Följer projektet med intresse.
Ang bevattningsautomatik borde du kunna lösa något automatiskt från sjön. Jag samlar regnvatten från taket till en stor tunna där jag har en sånhär:
https://www.impecta.se/tillbehor/be...9gBy24ch21C4WSm0O6WiCYj0qQWLfJMwaAvEvEALw_wcB
24 utlopp, full tunna grejar två veckor utan regn. Har också löst det så att en vattenslang ligger i tunnan o automatiskt fyller på den vid behov, med hjälp av smarta hem-system.
Lycka till
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Vi kör solcellsbevattning/automatisk.. funkar klockrent!holmberg87 skrev:
Köpt en till.. till nästa växthus också
Justerar efter solen.. vattnar mer soliga dagar..
El är bra att ha indraget för både fläkt o värmare, vid behov
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Ja jag har väldigt nära till vattnet, men det är havet så jag tror inte det går bra stt vattna med det tyvärr.P Perkylainen skrev:Roligt med växthus. Byggde själv ett väggväxthus Vitavia (Ida tror jag det hette) 3.2m² förra året - det är för litet... men jag har inte lyxen att ha en sådär stor o fin tomt som du har, nära till vatten också? Upplever dock Vitavias glas och sättet man sätter fast dem som inte så bra. Men det är ju "billigt" jämförelsevis.
[länk]
Lycka tillFöljer projektet med intresse.
Ska kolla närmare på den där automatiken!
Ja Vitavia var prisvärt men inte direkt billigt, jag betalade dryga 9 på rea. Ska bli intressant att se hur det är att bygga ihop det med kvalitén
TIPS ATT KIKA PÅ: (när du kommer så långt)
https://www.wexthuset.com/tradgards...lsdriven-bevattning-sol-c24-med-utbyggnadsset
Vi samlar regnvatten från taken i tunnor vid husen och så har vi köpt en pump för regntunnor som vi använder o pumpar över till den tunnan vid växthuset (det står en bit bort).
https://www.wexthuset.com/tradgards...lsdriven-bevattning-sol-c24-med-utbyggnadsset
Vi samlar regnvatten från taken i tunnor vid husen och så har vi köpt en pump för regntunnor som vi använder o pumpar över till den tunnan vid växthuset (det står en bit bort).
Jag använder den typen av system även på friland och faktiskt också till krukor. Det är perfekt! Ingen oro för vatten som står på när vi åker bort osv. Mycket lättare för en husvakt att ev fylla tunnan lite då och då än att ha någon som vattnar varje dag.Snigla skrev:
Går också bra i många fall att flytta vatten mellan tunnor med självfall. Jag gillar de där kranarna man kan köpa billigt på typ Jula och sedan koppla vattenslangen till för vidare transport till en annan tunna.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
I eftermiddags började jag gräva en ränna för att lägga kabelskyddsrör för vatten. Akta begränsningskabeln för robotklipparen i kanterna, vilket gick bra.
Men vad är det där i mitten? Ajajaj jag har ju en guidekabel där.. Haha!
Får bli en skarv trots att jag var så försiktig
Men vad är det där i mitten? Ajajaj jag har ju en guidekabel där.. Haha!
Får bli en skarv trots att jag var så försiktig
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Blev lite nyfiken på kostnader hittills så jag räknade ihop allt jag köpt och det slutade på 12 613kr!
Jag trodde faktiskt att det skulle vara mer så det var en glad överraskning
Jag trodde faktiskt att det skulle vara mer så det var en glad överraskning
Ja jäklar vad trådar, det kanske är läge att upprätta en ledningskarta för tomtenholmberg87 skrev:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg