Har ett bekymmer med mitt vattenlås ifrån IKEA.

Det är tvärstopp och det verkar vara i vattenlåset det stannar.
Jag har monterat ner allt del för del och rensat (inte särskilt mycket att rensa)
Har testat avloppsrens etc..

Men så fort jag häller i vatten så stannar det i vattenlåset.

Kan det vara något med trycket?
Jag har inga luftninsventiler etc.

Bifogar en bild på hur det ser ut.

• avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
inte för att jag är proffs men den där kopplingen ser jätte konstig ut
ser ut som om den är kopplad upp o ner

Jag har nyligen satt dit ett nästan likadant vattenlås från IKEA utan att få några problem...kan inte heller se något problem med ditt...(OBS jag är ej proffs på detta) men du kan ju testa att dra ut teleskopröret lite...det kan ju vara att det är för långt inuti.
......En annan sak reagerar jag dock på...avloppet till diskmaskinen...röret ser inte ut att vara avlastad utan riskerar ev. att knäckas någon dag

Håller med FLKR, jag reagerade bara på att diskmaskinsröret inte var avlastat, annars ser det inte konstigt ut, och nej, det är inte monterat upp och ner om jag kommer ihåg rätt...

Hur fungerar det då om du kopplar loss från avloppet och låter det gå till en hink istället?

Jag skulle tro att du har stopp längre fram i avloppet, då kan det bildas en luftkudde mellan stoppet och vattenlåset så att det verkar varta i vattenlåset som stoppet sitter.

Jag har tittat och tittat på bilden och tycker också att det ser fel ut. Men jag kan inte riktigt komma på vad.

Jag monterade ett likadant vattenlås för ett halvår sedan som fungerar utan problem. Dock så har jag för mig att det är monterat på annat sätt. Som det är monterat nu så innehåller vattenlåset väldigt mycket vatten. Ser ju ut som det skulle kunna rymmas upp till en liter där och det blir svårt att tränga undan det.

Jag tror, utan att just nu kunna titta på mitt vattenlås, att det ska vridas 90° så den långa delen "ligger" ner.

90 grader åt vilket håll?

hempularen skrev:
Hur fungerar det då om du kopplar loss från avloppet och låter det gå till en hink istället?

Jag skulle tro att du har stopp längre fram i avloppet, då kan det bildas en luftkudde mellan stoppet och vattenlåset så att det verkar varta i vattenlåset som stoppet sitter.
Det funkade.
När jag kopplade loss röret ifrån avloppet så rann det smärtfritt ner i hinken.

Så vad göra då, jag bor i bostadsrätt vån 3 av 3.
Är det tillkalla rörmokare som gäller eller?
Vems nota går det på? Min eller min BRF:s?

Lite osäker, men om det är stopp i stammen (stammstopp) då är det föreningens ansvar solklart. Jag tror att så länge inte stoppet sitter i vattenlåset, så är det föreningens ansvar.

Nu skall man kanske också fundera på hur det har uppkommit. Är det så att du renoverat köket nu? Och kanske fått ner något skräp i röret? I så fall blir det nog du som får ta smällen oavsett om det är i föreninengs rör.

Bara en tanke, det är inte så att du pluggat röret under ombyggnaden med en trasa eller nåt, som "blivit kvar".

Vad händer om du häller vatten direkt i avloppsröret, försvinner det eller stiger det i ledningen tills det rinner över? Skulle prova det innan jag gör något mera.

ska till polaren imorgon
ska kolla hur vi koppla hans

vad har den klumpen för funktion?
maskinen jag köpte idag hade oxå en sån
men för att slippa köpa ny koppling till ledningen tänkte jag använda samma slang från min nuvarande maskin
går det bra att köra utan klumpen?

och vad är mest ekonomisk
att koppla den till varm eller kallvatten

"Klumpen" tillhör en funktion som brukar benämnas Aquastopp, dvs om maskinen börjar läcka vatten t.ex. från slangen så har du en yttermantel där vattnet samlas och "klumpen" innehåller en ventil som stänger av vattentillförseln. Du ska inte koppla bort klumpen för den tillhör maskinens säkerhetsfunktion mot vattenläckage.
Sök på varm och kallvatten för diskmaskin här på forumet, diskussionerna har varit många.

Aha!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nu har jag för 8:e gången tittat på bilden och klurat ut vad som är fel... Den "vinklade" delen av röret är felvänd (upp och ner). Du har byggt ett "dubbelt vattenlås". Du ska montera bort den näst sista delen av röret (kastas), den med locket i ena änden och den andra änden med det fina vattenlåset - "vinklade" delen. Montera in den "vinklade" delen direkt i det lodräta röret "2:a rörstumpen" från vasken så funkar det...

Tycker det ser rätt ut. lite snett monterat kanske eller så ser det bara ut så på bilden. Vad händer om du kör diskmaskinen? tömmer den vattnet som den ska? I så fall är det nog som FLKR säger att teleskop röret går in för långt inuti.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.