3 711 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Mitt stängsel förstört - hur gör jag?
Min granne har hjälp från Resurscentrum (Outbildade personer som hjälper till med småjobb, t ex gratis gräsklipp hos pensionärer. Kommunen står för detta). När de klippte grannens gräsmatta fortsatte de på min tomt (saknas staket) förbi min husknut (där borde man ana att man är på ngn annans tomt om inte förr) och använder en grästrimmer längs mitt rådjursstängsel som jag kämpat med hela sommaren! Nät givetvis upptrasat ovanför vajern som jag trätt genom varannan maska i nätet.
Har kontaktat grannen direkt som ringde dem o gav mig ett nr till den som ansvarar för dessa klippare. Försökt ringa 4 ggr, lämnat meddelande, ingen återkoppling. Nu är det snart vinter o mörkt. I måndags mailade jag ett brev till dennes chef. Hon skulle vidarebefordra mailet. Han hör dock inte av sig och ingen beklagar det inträffade och brist på återkoppling! En annan (snickargruppen) hör av sig. Kommer hit och tittar på skadan igår. Kommer med egna ogenomtänkta idéer (känns väldigt oseriöst) om hur han kan göra o frågar mig. Jag blir förundrad. Jag vill givetvis att de återställer mitt nät exakt som det var, samma höjd, kattsäkert m m, fast utan hål. Jag frågar om han tänker vara med vid lagningen men nej. Bara förklara för dem vad de ska göra. Jag känner att jag inte vågar släppa ett gäng outbildade "snickare" på detta. Särskilt om det är samma gäng som fixade skadan o inte förstår att man inte kan köra en trimmer längs ett plastnät.
Vad kan jag göra för att få ersättning istället, alternativt yrkesfolk till lagningen??
Tack för att du orkat läsa allt! Försöker vara detaljerad för att slippa svara på frågor om det sen.
Har kontaktat grannen direkt som ringde dem o gav mig ett nr till den som ansvarar för dessa klippare. Försökt ringa 4 ggr, lämnat meddelande, ingen återkoppling. Nu är det snart vinter o mörkt. I måndags mailade jag ett brev till dennes chef. Hon skulle vidarebefordra mailet. Han hör dock inte av sig och ingen beklagar det inträffade och brist på återkoppling! En annan (snickargruppen) hör av sig. Kommer hit och tittar på skadan igår. Kommer med egna ogenomtänkta idéer (känns väldigt oseriöst) om hur han kan göra o frågar mig. Jag blir förundrad. Jag vill givetvis att de återställer mitt nät exakt som det var, samma höjd, kattsäkert m m, fast utan hål. Jag frågar om han tänker vara med vid lagningen men nej. Bara förklara för dem vad de ska göra. Jag känner att jag inte vågar släppa ett gäng outbildade "snickare" på detta. Särskilt om det är samma gäng som fixade skadan o inte förstår att man inte kan köra en trimmer längs ett plastnät.
Vad kan jag göra för att få ersättning istället, alternativt yrkesfolk till lagningen??
Tack för att du orkat läsa allt! Försöker vara detaljerad för att slippa svara på frågor om det sen.
Håller med ovan. Du skulle gått på grannen direkt. Han får jaga sin egen entreprenör. Förslagsvis tar du dit en entreprenör du litar på och får ett kostnadsförslag på åtgärd. Presentera detta som ett krav mot grannen.
Du skriver att "kommunen står för detta". Det får mig att ana att det handlar om någon form av bidrag till din granne i form av kostnadsfri hjälp med trädgården. I så fall skulle jag gå på kommunen, om det nu är de som anlitat Resurscentrum. Eller är det kommunen som "äger" Resurscentrum? Vad jag är ute efter är; har grannen betalat någon för hjälpen, eller är det kommunen som betalat?
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Tekniskt sett är det som spelar roll om grannen KÖPT tjänsten eller ej. Han kan ha fått den som behovsprövat stöd och för det betalat en avgift, vilket då är en annan juridisk situation än ett privaträttsligt köp. (Men det var nog så du menade, om det är grannen eller någon annan som är Resurscentrums uppdragsgivare?)T ToRy skrev:Du skriver att "kommunen står för detta". Det får mig att ana att det handlar om någon form av bidrag till din granne i form av kostnadsfri hjälp med trädgården. I så fall skulle jag gå på kommunen, om det nu är de som anlitat Resurscentrum. Eller är det kommunen som "äger" Resurscentrum? Vad jag är ute efter är; har grannen betalat någon för hjälpen, eller är det kommunen som betalat?
Jag uppfattar det som att Resurscentrum är någon typ ev enhet med kommunal sysselsättning för arbetshandikappade, praktik för arbetslösa eller liknande? De kan på vissa ställen göra uppdrag som är för t.ex.Omsorgsnämndens räkning där de är ute hos deras klienter, och på andra ställen sälja tjänster direkt till enskilda.
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Det stämmer. Jag har ringt och sagt att jag är osäker på om jag vill ha hit några utan referenser alls. Han blev upprörd och undrade varför de inte skulle klara jobbet. Ifrågasatte varför jag skulle ha utbildat folk när jag själv utan utbildning satt upp stängslet. Upprörande! Inte ens ett förlåt har jag fått från vare sig deras chef eller någon annan. Mina raskatter rymde ju genom hålet och kunde ha råkat ut för vad som helst, jag kände mig jäkligt kränkt när jag aldrig fick svar. Det minsta jag borde få är en ursäkt. Jag ska kolla med en entreprenör men jag tror inte jag kommer få pengar. Känns ändå som att jag borde ha rätt till detta och inte tvingas använda deras arbetare. Tänker givetvis dokumentera noggrant hur det ser ut nu iaf då han gick i god för dem. Tack för ditt svar!R Räknenisse skrev:Tekniskt sett är det som spelar roll om grannen KÖPT tjänsten eller ej. Han kan ha fått den som behovsprövat stöd och för det betalat en avgift, vilket då är en annan juridisk situation än ett privaträttsligt köp. (Men det var nog så du menade, om det är grannen eller någon annan som är Resurscentrums uppdragsgivare?)
Jag uppfattar det som att Resurscentrum är någon typ ev enhet med kommunal sysselsättning för arbetshandikappade, praktik för arbetslösa eller liknande? De kan på vissa ställen göra uppdrag som är för t.ex.Omsorgsnämndens räkning där de är ute hos deras klienter, och på andra ställen sälja tjänster direkt till enskilda.
Jag kanske ska be henne om hjälp men det är ju inte hennes fel känner jag. Hon skämdes och ringde kommunen, men han jag fick numret till svarade som sagt inte någon av de 4 ggr jag ringde och lämnade meddelande. Ska berätta för henne hur det är nu.F falkn skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Även om den juridiska reflexen går åt andra hållet så tycker jag att du gör rätt som hjälper grannen att komma till rätta med problemet. Är hon för gammal för att klippa gräset själv är det inte riktigt rimligt att hon ska fastna i en juridisk tvist i efterspelet av det.
Å andra sidan kanske du också ska hejda dig och fundera på hur stor skadan är. Om du ändå inte litar på att de i arbetsterapi ska kunna återställa det till den nivå du kräver så kanske en utskällning av deras chef är så långt du rimligen kommer. Sen får du göra om jobbet själv medveten om att vägen för att få rätt nog hade tagit längre tid än att bara fixa stängslet – om det är så.
Å andra sidan kanske du också ska hejda dig och fundera på hur stor skadan är. Om du ändå inte litar på att de i arbetsterapi ska kunna återställa det till den nivå du kräver så kanske en utskällning av deras chef är så långt du rimligen kommer. Sen får du göra om jobbet själv medveten om att vägen för att få rätt nog hade tagit längre tid än att bara fixa stängslet – om det är så.
De kom, bytte stängsel men det var en annan sort än den jag hade runt resten av tomten (visade sig senare att de bytt leverantör) så förutom att de gjort ett skitjobb och stängslet blivit 1 dm lägre bl a så var detta grövre och inte alls lika transparent som det ska vara. Det var ojämt upptill och vajern hade de inte orkat trä i varannan maska och vajern vid marken var inte spänd för 5 öre.Nötegårdsgubben skrev:
Även om den juridiska reflexen går åt andra hållet så tycker jag att du gör rätt som hjälper grannen att komma till rätta med problemet. Är hon för gammal för att klippa gräset själv är det inte riktigt rimligt att hon ska fastna i en juridisk tvist i efterspelet av det.
Jag bad en annan granne om hjälp med att klaga. Ibland funkar det bättre med män. Han vet hur jag slet o hur noggrant gjort det var så han ringde. Han som skickat ut arbetarna försökte på alla sätt att bortförklara men de kom till slut fram till att de skulle höras av när min granne kollat på Granngården om de hade samma nät kvar. Annars skulle han få ta en bit av min reservrulle mot att han köpte en ny rulle till mig. Sen skulle de åtgärda. Jag o grannen klipper till en lagom bit och hänger upp på det andra så länge o dagen efter ska han ringa till honom o berätta detta. Men det hann han aldrig göra, för dagen efter när jag kommer hem tidigt från jobbet har han varit där och bytt ut stängslet igen. Kastat vårat tillklippta nät på marken utan att fundera på varför det hängde där.. , och använt fel nät igen!
Kan inte förstå hur han ens kommer på tanken att INTE höra av sig när han ska byta nät, när han ser det rätta nätet hänga där. Tid för bytet kommer man givetvis överens om med husägaren (eller grannen) innan man gör något.
Han hade dessutom sänkt stängslet ytterligare, använt märlor fast jag uttryckligen sa att han inte fick det första gången vi sågs och även hittat på fler egna lösningar, istället för att återställa det. Eftersom de inte pratat innan (trots att det var bestämt) så hade vi ju inte kunnat påpeka fler fel vi upptäckt, som ospänd vajer nertill (viktigt för katterna) där tältpinnar ska sitta, m m.
Vi trodde inte våra ögon när vi såg eländet. Han hade säkert ansträngt sig men på sitt eget vis, utan kommunikation med lr tanke på husägaren.
Vi satte till slut upp det rätta själva, ringde upp o sa att han fick köpa 2 rullar nytt nät. Han gick med på det. Det kan grannen använda till sin tomt i sommar..
Gosh!
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Jag förstår inte riktigt varför du så ihärdigt tjatat om att de som du tydligt misstrodde om att kunna göra jobbet skulle göra det. Verkar rätt rimligt att varken arbetsterapifolket eller deras arbetsledare kan ge den standard på bygget som du önskar. Varför inte bara begära ersättning för skadan i detta läge, för båda parters skull?
Det gjorde jag. Det hade känts ok. Men det var inte möjligt ö h t tyvärr. De kunde bara åtgärda problemet enligt arbetsledaren. Ingen ersättning.R Räknenisse skrev:Jag förstår inte riktigt varför du så ihärdigt tjatat om att de som du tydligt misstrodde om att kunna göra jobbet skulle göra det. Verkar rätt rimligt att varken arbetsterapifolket eller deras arbetsledare kan ge den standard på bygget som du önskar. Varför inte bara begära ersättning för skadan i detta läge, för båda parters skull?
Nu har det ju löst sig, även om du fick göra det själv. Tråkigt men inte förvånande. Många människor har ingen känsla för detaljer, eller fattar sammanhanget som man jobbar med.
Men rent krasst, från börjar har någon varit inne på din tomt och förstört. Det är skadegörelse. Du skulle kunnat polisanmäla och ta in vem du vill för att åtgärda det.
De har inte utfört uppdrag till dig, så de har ingen rätt att kräva att de skall åtgärda felaktigheter. De har utfört uppdrag åt din grannen, och där finns inget att klaga på.
Men som sagt, kanske inte lönt nu när problemet är åtgärdat.
Men rent krasst, från börjar har någon varit inne på din tomt och förstört. Det är skadegörelse. Du skulle kunnat polisanmäla och ta in vem du vill för att åtgärda det.
De har inte utfört uppdrag till dig, så de har ingen rätt att kräva att de skall åtgärda felaktigheter. De har utfört uppdrag åt din grannen, och där finns inget att klaga på.
Men som sagt, kanske inte lönt nu när problemet är åtgärdat.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga stängsel - hur stor betongklump
Trädgård allmänt -
Objudna katter - stängseltips
Trädgård allmänt -
Lyft på en klinkerplatta vid golvbrunnen - förstört tätskiktet?
Badrum -
Förstört skruvhålen till snap-in gångjärn
Fönster & Dörrar -
Ekorrar förstört vindsisolering i 50-talshus. Vilken isolering att ersätta med?
Isolering