I april påbörjades vårt projekt med att bygga en friliggande stuga enl attefalls reglerna. Gjort egna ritningar och kommer att göra 98% av allt jobb själv. Tänkte försöka skriva och visa bilder efter hand som bygget fortskrider. Redovisa kostnader och sånt som kan vara intressant för andra som går i samma tankar. Huset skall bli en fullvärdig liten bostad med wc/dusch/tvättmaskin/kök/sov loft .Plintgrund, 6,3x3,95 yttermått, Innermåtten kommer att bli ca 22,5kvm boyta plus 8kvm sovloft. 4 m högt till tak från befintlig mark enligt gällande regler. Låglutande platt tak ca 6 graders lutning. Väl isolerad, 220 golv 300 tak, 160 vägg. Uppvärmt genom vattenburen golvvärme (anslutet på villans pellets värmesystem) + en luft/luft värmepump för stöd värme eller kyla på sommaren. Avlopp/El/nätverk/rörkulvert för värmen har jag grävt ner och dragit igenom källarväggen direkt in i pannrummet där allt kommer att anslutas.

För att få plats med ett sovloft med lite mer än 90cm höjd som det hade blivit om jag ställt huset direkt på befintlig mark så har jag valt att gräva ner huset. Toppen på plintarna ligger ca 45cm under befintlig mark. Ca 40 kubik jord/massor har jag grävt bort och fraktat bort. Grävt bort ca 60cm mer än vad huset blir runt om och lagt ner dränering som leds bort ut i en slänt. Byggt en stödvägg på plint mot jorden för att få ventilation av plint grunden. Kommer sen bli en glest skruvad trall runt huset som ett lock över den grusade dränerade bädden runt huset.

Har tillgång till egen grävmaskin och lastmaskin vilket gör att dessa jobb blivit "gratis" . Fått betala ca 6000kr för att få bort massorna som jag tippat på uppställt rullflak som hämtats av lastbil.

Grund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avlopp.jpg
Skapa konto
Kulvert.jpg
Skapa konto

• Gilla
jimmyekdahl och 7 till
  • Laddar…
Blir att bevaka. Någon planerad budget?

• Gilla
David Skälegård
  • Laddar…
huggan skrev:
Blir att bevaka. Någon planerad budget?
Nej jag har inte räknat men tar det löpande. Mark jobbet med att gjuta plint, virke, rör, grus, schaktmassor mm som är klart nu landar på ca 35000kr. Räknar på virket nu till hela stommen med golv och tak och all ytterpanel och ska begära in offerter från ett par byggmarknader. Om man räknar på byggmax priser så ligger det runt 36000kr ink takpappen. Inga skivmateriell eller isolering är då inräknade. Så en vild gissning om man räknar med ALLT med altanbyggen och vitvaror mm så hamnar vi nog på 120-150 tusen. Men det är bara en gissning. Planen är att det ska vara klart i höst....

Vad är planen för användandet? Barnen eller uthyrning?

• Gilla
Danne Ernflo
  • Laddar…
Först ska barnen 17 och 14 ha det som sin första lägenhet. Sen om 10 år blir det uthyrning. Vi ser det som en pensionsförsäkring. Mer än halva vår boende kostnad kommer en kommande hyresgäst betala när barnen flyttat för gott.

• Gilla
Avurd och 1 till
  • Laddar…
Alltid kul att få ta del av ett projekt från början.
Kommer att följa detta, lycka till :)

hahalj
Detta måste följas, kul projekt!

Du har inte lust att berätta lite om förarbetet med bygganmälan och grannförfrågan (om det behövdes)?

Ja bygganmälan gjordes till kommunen och det tog väl ca 3 veckor innan vi fick klartecken. Kostade 3200kr om jag inte minns fel. Huset står 4,5 m från tomtgräns mot väg och lekpark och ca 5,1 från vår hus så inga grannförfrågningar behövdes..

Och ritningarna (relativt enkla) till huset gjorde jag själv enl konstens regler med skala osv som jag skickade med bygganmälan. Och de funkade utmärkt, :D

Redigerat:
Nu är marken återfylld och alla massor borta som jag inte behöver. Återstår att lägga ut åldersbeständig plast på marken innanför plintarna och sen i med lite mer grus på dräneringsbädden. Sen kan jag äntligen börja bygga!

20150517_161205.jpg
Skapa konto

Fick en offert på allt virke till stommen, golv, tak, väggar, ytter panel, råspont och papp till taket och vindpapp mm. Och lite tryck imp virke som jag kommer lägga under golvbalkarna som trossbotten skivorna ska vila på.
Lämnad en lista på allt jag behövde till lokala Woody och fick 20 % rabatt direkt. Summan blev 34800kr ink hemleverans.
Det budet tycker jag var riktigt bra och det kommer jag ta.

Hur förhindrar man att det blir fuktigt/står vatten under plintgrunden, när du gräver den? Jag antar att du inte kan fylla upp med fyllnadsmassor mot en träkonstruktion, så du måste ha en ordentlig öppen dränering eller?

• Gilla
hobohip
  • Laddar…
Det blir öppet ca 1dm under hela golvet och dräneringen ligger djupare utanför plintarna. Sen blir det öppet runt om hela huset ca 60cm och en gles trall som lock runt om. Det ska alltså inte ligga några massor mot någon träkonstruktion. Stödväggen som håller mot jorden utanför är klädd med platonmatta så den ska klara många år. Marken är för övrigt väldränerad.

• Gilla
abbe_
  • Laddar…
Kul projekt

Det kommer jag att följa med intresse, för jag håller på med ett liknande projekt. Har inte kommit så långt, men jag har satt ingång med bjälklaget i helgen.

Men det är MYCKET som kvarstår

bjälklag.jpg
Skapa konto

• Gilla
Windsor59 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.