Mitt lilla uteplatsbygge

6k läst  29 svar

1. Stefan N
    Verktygstokig Nivå 15
    Håller på och bygger en pergola och tillhörande stensättning för att ha som plats för morgonkaffet.
    Grävde ur ca 30cm och la markduk och sen grus/stenmjöl och paddade.
    Sen började jag att lägga ölandssten i jordfuktad betong, lite pyssligt att få det perfekt men så här långt har det kommit i dagsläget.

51142945624__D9377451-1679-4D5A-963D-0671020E25CF.jpg
    51145580872__3DE654FF-A766-4CE4-8AF4-09E904E4982B.jpg
    IMG_2566.jpg

2. E
    Medlem Nivå 2
    Fråga om grävningen, tog du dit en maskin eller handgrävde du?

3. Stefan N
    Verktygstokig Nivå 15
    Handgrävde....är trångt att komma in då det är på baksidan av huset. Kunde ha all jord till att fylla ut en sänka i gräsmattan så det behövdes inte köras bort nånting som tur va.
    Planen är att lägga klart i morgon sen ska fogarna finjusteras och sen ska det till cementbruk och fylla fogarna med.
    Själva pergolan kommer nog att få vänta lite då jag ska operera handen snart och inte kan jobba nåt men till sommaren ska det bli klart.

4. pelpet
    Medlem Nivå 20
    Hur gör du för att anpassa stenarna mot varandra? Jag ska själv dra igång en stensättning med oregelbunden älvdalssten där stenarna dessutom är olika tjocka.

5. Stefan N
    Verktygstokig Nivå 15
    Kapar med klinga och mejsel. Man får ju ta och prova lite olika stenar innan man hittar nån lämplig. Allt är ju lagt "torrt" en gång så man inte behöver hålla på med det sen när man slutligen lägger dom. Tjockleken spelar mindre roll om den är ojämn då man lätt anpassar det med bruket.
    Ytan på detta är ca 3.5x3.5m och det ska bli två väggar med liggande staketribbor på högra och baksidan som lite vind/insynsskydd.

6. Stefan N
    Verktygstokig Nivå 15
    Det är sten som legat ca 40 år i Stockholmsområdet redan innan så den ska nog klara ett tag till.

johel572 och tobbbias gillar
  7. K
    Medlem Nivå 11
    Intressant med jordfuktad betong! Anledningen till det valet istället för vanlig sättsand?

8. Stefan N
    Verktygstokig Nivå 15
    Att det ligger kvar där jag lägger det samt att man kan foga och slippa ogräs i fogarna. Blir riktigt stabilt.

tobbbias gillar
  9. Stefan N
    Verktygstokig Nivå 15
    Va lite trist väder idag så jag får se hur mycket jag lägger.
    I alla fall ser det ut så här när man ska lägga en sten. Luftigt och jordfuktat så man kan knacka ner stenen i önskad höjd sen.Snöret är riktmärke på höjden.
    fullsizeoutput_147.jpg

10. E
    Medlem Nivå 2
    Anledningen till att ja fråga om grävningen är jag själv skall bygga en mur på 4+7+4 som skall grävas ner frostfritt, när muren e på plats ställer vi växthuset på denna och sedan lägga sten på marken.. Kan inte få in en grävare heller så ja inväntar bara plusgrader så man kan böja med blod, svett o tårar grävning för hand... :cool::confused:

Ser bra ut!

11. Stefan N
    Verktygstokig Nivå 15
    Jag är ju inte nere på frostfritt på nåt sätt men det är torr gammal mark som inte rör sig nåt.
    Dagens jobb är klart, resten tar jag på torsdag.
    IMG_2568.jpg

12. Y
    Medlem Nivå 4
    Snyggt med ölandssten. Har själv en uteplats som är delvis satt med ölandssandsten, säkert 50 år gammal. Nu tänkte jag bygga trädäck där i sommar istället så stenen ska tas upp, kommer nog göra något liknande som du med stenen i ett annat hörn, att kasta den vore ju slöseri. Känns som det är lite för lite för att någon skulle vilja köpa den också.

13. Stefan N
    Verktygstokig Nivå 15
    Idag la jag det sista och finjusterade fogarna på några ställen, i morgon tänkte jag börja foga.
    IMG_2569.jpg

roli, Anna_H, Dalbotös och 4 till gillar
  14. E
    Medlem Nivå 2
    Fan va bra det blev! Va kostade stenarna totalt?

15. Stefan N
    Verktygstokig Nivå 15
    Gav 2000:- för 15-16m2. Blir ju lite spill och det är bra att ha lite extra att jobba med. Då är det begagnade sten som gäller, nya tror jag ligger på 450-500:-/m2.

Hej där! :love: Det verkar som du gillar diskussionen i forumet. Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor och få tillgång till massor av bra funktioner.