Håller på och bygger en pergola och tillhörande stensättning för att ha som plats för morgonkaffet.
Grävde ur ca 30cm och la markduk och sen grus/stenmjöl och paddade.
Sen började jag att lägga ölandssten i jordfuktad betong, lite pyssligt att få det perfekt men så här långt har det kommit i dagsläget.
Grävde ur ca 30cm och la markduk och sen grus/stenmjöl och paddade.
Sen började jag att lägga ölandssten i jordfuktad betong, lite pyssligt att få det perfekt men så här långt har det kommit i dagsläget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Handgrävde....är trångt att komma in då det är på baksidan av huset. Kunde ha all jord till att fylla ut en sänka i gräsmattan så det behövdes inte köras bort nånting som tur va.
Planen är att lägga klart i morgon sen ska fogarna finjusteras och sen ska det till cementbruk och fylla fogarna med.
Själva pergolan kommer nog att få vänta lite då jag ska operera handen snart och inte kan jobba nåt men till sommaren ska det bli klart.
Planen är att lägga klart i morgon sen ska fogarna finjusteras och sen ska det till cementbruk och fylla fogarna med.
Själva pergolan kommer nog att få vänta lite då jag ska operera handen snart och inte kan jobba nåt men till sommaren ska det bli klart.
Kapar med klinga och mejsel. Man får ju ta och prova lite olika stenar innan man hittar nån lämplig. Allt är ju lagt "torrt" en gång så man inte behöver hålla på med det sen när man slutligen lägger dom. Tjockleken spelar mindre roll om den är ojämn då man lätt anpassar det med bruket.
Ytan på detta är ca 3.5x3.5m och det ska bli två väggar med liggande staketribbor på högra och baksidan som lite vind/insynsskydd.
Ytan på detta är ca 3.5x3.5m och det ska bli två väggar med liggande staketribbor på högra och baksidan som lite vind/insynsskydd.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Va lite trist väder idag så jag får se hur mycket jag lägger.
I alla fall ser det ut så här när man ska lägga en sten. Luftigt och jordfuktat så man kan knacka ner stenen i önskad höjd sen.Snöret är riktmärke på höjden.
I alla fall ser det ut så här när man ska lägga en sten. Luftigt och jordfuktat så man kan knacka ner stenen i önskad höjd sen.Snöret är riktmärke på höjden.
Logga in
Skapa konto
Anledningen till att ja fråga om grävningen är jag själv skall bygga en mur på 4+7+4 som skall grävas ner frostfritt, när muren e på plats ställer vi växthuset på denna och sedan lägga sten på marken.. Kan inte få in en grävare heller så ja inväntar bara plusgrader så man kan böja med blod, svett o tårar grävning för hand... 

Ser bra ut!
Ser bra ut!
Snyggt med ölandssten. Har själv en uteplats som är delvis satt med ölandssandsten, säkert 50 år gammal. Nu tänkte jag bygga trädäck där i sommar istället så stenen ska tas upp, kommer nog göra något liknande som du med stenen i ett annat hörn, att kasta den vore ju slöseri. Känns som det är lite för lite för att någon skulle vilja köpa den också.