73 546 läst ·
170 svar
74k läst
170 svar
Mitt garagebygge
Cellplasten mot lecan kan du sätta fast med isolerhållare/isolerfästen, dvs som en metallplatta och spik. Finns lite olika märken, googlar du på isolerfästen så hittar du diverse märken och återförsäljare.
jag får prova mig fram... ska försöka med fogskum först och hoppas det fungerar 
men hur fäster jag lecan och syllen på betongplattan?
är min tanke med en gängstång var 3:e sten (180 cm) ett bra alternativ?
då får jag gängstången i bruket mellan stenarna och typ 1 dm ner i plattan... andra förslag? =)
men hur fäster jag lecan och syllen på betongplattan?
är min tanke med en gängstång var 3:e sten (180 cm) ett bra alternativ?
då får jag gängstången i bruket mellan stenarna och typ 1 dm ner i plattan... andra förslag? =)
Jag "limmade" cellplasten mot lecablocken, men jag satte cellplasten även utanför kantelementen och sen tryckte jag fast allt med en sockelskiva ytterst.
Jag satte fast M10 gängstänger mellan varannat lecablock, gängstängerna fästes med kemankare i plattan.
Edit.
Bilden har frugan klippt ihop och är hämtad från vår blogg, det är inte ett försök att göra reklam för vindduk
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag satte fast M10 gängstänger mellan varannat lecablock, gängstängerna fästes med kemankare i plattan.
Edit.
Bilden har frugan klippt ihop och är hämtad från vår blogg, det är inte ett försök att göra reklam för vindduk
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
208 kr inkl moms
232 kr
Läs mer
tack för bra svar!
är ankarmassa bättre än att blanda lite cement+vatten och hälla i hålet innan man bankar ner gängstången...
och är det M10 som gäller? jag antar att det ska va galvat?
är ankarmassa bättre än att blanda lite cement+vatten och hälla i hålet innan man bankar ner gängstången...
och är det M10 som gäller? jag antar att det ska va galvat?
hur gjorde du sedan när väggen restes upp på lecan... var det inte svårt att passa in hålen mot gängstängerna?Gabbe1 skrev:Jag "limmade" cellplasten mot lecablocken, men jag satte cellplasten även utanför kantelementen och sen tryckte jag fast allt med en sockelskiva ytterst.
[bild]
Edit.
Bilden har frugan klippt ihop och är hämtad från vår blogg, det är inte ett försök att göra reklam för vindduk![]()
Ankarmassa is the shit, sitter nåt helt enormt, jag skulle inte våga testa vanlig cement.
Väggarna restes i sektioner om ca 4-5m, men det vara bara regelverket som var monterat då så vi var två man som utan problem reste dem på plats. Det var inga problem att få gängstängerna att passa i syllen, så länge man har mätt rätt och borrat några mm extra så går det bra.
Väggarna restes i sektioner om ca 4-5m, men det vara bara regelverket som var monterat då så vi var två man som utan problem reste dem på plats. Det var inga problem att få gängstängerna att passa i syllen, så länge man har mätt rätt och borrat några mm extra så går det bra.
Produkter som diskuteras: "Ankarmassa"
Keminfästning
Kemisk infästning, eller kemisk ankare, är en metod för att säkert fästa objekt i betong och andra hårda material. Denna process innebär att man bor ett hål i materialet, injicerar en speciell kemisk lösning och sätter in en ankarbult.
Läs mer
leca + murcement B + gängstänger + ankarmassa är inhandlat...
nu väntar jag bara på att den förbannade snön ska tina av plattan....
nu väntar jag bara på att den förbannade snön ska tina av plattan....
går i tankar på vilka takstolar jag ska välja, vill kunna utnyttja övervåningen som förråd då det blir ca 55m2
men jag undrar om jag ska nöja mig med förrådslast på 100kg per m2, takstolarna skulle då gå på ca 40000:- och hamna på cc1200
har fått en till offert där takstolarna klarar 250kg per m2 vilket jag förmodar är bostadslast, de skulle då gå på ca 55000:- och hamna på cc600.
jag är inne på att ta de dyrare eftersom man då skulle kunna inreda som en liten lägenhet där.. man kanske får barn nån gång som sedan blir tonåringar och vill ha ett eget krypin...
har ni kloka några rekommendationer till mig?
men jag undrar om jag ska nöja mig med förrådslast på 100kg per m2, takstolarna skulle då gå på ca 40000:- och hamna på cc1200
har fått en till offert där takstolarna klarar 250kg per m2 vilket jag förmodar är bostadslast, de skulle då gå på ca 55000:- och hamna på cc600.
jag är inne på att ta de dyrare eftersom man då skulle kunna inreda som en liten lägenhet där.. man kanske får barn nån gång som sedan blir tonåringar och vill ha ett eget krypin...
har ni kloka några rekommendationer till mig?
Om övrigt i konstruktionen klarar lasten skulle inte jag tvekat på de 15000 kronorna då detta är en mycket liten höjning av ett helt projekt men som ger så mycket mer i möjligheter i framtiden.
vet inte hur man beräknar övriga konstruktionen...
betongplatta ca 15 cm tjock med kantbalkar som är ca 20x25 cm
ett lager lecasten som väggarna ska stå på
sedan regelstomme av 45x145 har jag tänkt... reglat cc600
det borde väl hålla utan problem kan jag tänka mig?
betongplatta ca 15 cm tjock med kantbalkar som är ca 20x25 cm
ett lager lecasten som väggarna ska stå på
sedan regelstomme av 45x145 har jag tänkt... reglat cc600
det borde väl hålla utan problem kan jag tänka mig?
Nu är man igång iaf
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tänkte testa fogskum till att börja med, annars som du säger, fix.
Bör det vara någon särskild sorts fix, typ flr utomhus eller så?
Bör det vara någon särskild sorts fix, typ flr utomhus eller så?