Cellplasten mot lecan kan du sätta fast med isolerhållare/isolerfästen, dvs som en metallplatta och spik. Finns lite olika märken, googlar du på isolerfästen så hittar du diverse märken och återförsäljare.

jag får prova mig fram... ska försöka med fogskum först och hoppas det fungerar :)

men hur fäster jag lecan och syllen på betongplattan?

är min tanke med en gängstång var 3:e sten (180 cm) ett bra alternativ?

då får jag gängstången i bruket mellan stenarna och typ 1 dm ner i plattan... andra förslag? =)

Jag "limmade" cellplasten mot lecablocken, men jag satte cellplasten även utanför kantelementen och sen tryckte jag fast allt med en sockelskiva ytterst.
120707 vindduk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag satte fast M10 gängstänger mellan varannat lecablock, gängstängerna fästes med kemankare i plattan.

Edit.
Bilden har frugan klippt ihop och är hämtad från vår blogg, det är inte ett försök att göra reklam för vindduk :)

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Om du murar fast lekan och har en gängstång rakt igenom som du sätter fast med t.ex ankarmassa i betongplattan så lär det sitta ordentligt.

tack för bra svar!

är ankarmassa bättre än att blanda lite cement+vatten och hälla i hålet innan man bankar ner gängstången...

och är det M10 som gäller? jag antar att det ska va galvat?

Gabbe1 skrev:
Jag "limmade" cellplasten mot lecablocken, men jag satte cellplasten även utanför kantelementen och sen tryckte jag fast allt med en sockelskiva ytterst.
[bild]

Jag satte fast M10 gängstänger mellan varannat lecablock, gängstängerna fästes med kemankare i plattan.

Edit.
Bilden har frugan klippt ihop och är hämtad från vår blogg, det är inte ett försök att göra reklam för vindduk :)
hur gjorde du sedan när väggen restes upp på lecan... var det inte svårt att passa in hålen mot gängstängerna?

Ankarmassa is the shit, sitter nåt helt enormt, jag skulle inte våga testa vanlig cement.

Väggarna restes i sektioner om ca 4-5m, men det vara bara regelverket som var monterat då så vi var två man som utan problem reste dem på plats. Det var inga problem att få gängstängerna att passa i syllen, så länge man har mätt rätt och borrat några mm extra så går det bra.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
leca + murcement B + gängstänger + ankarmassa är inhandlat...

nu väntar jag bara på att den förbannade snön ska tina av plattan....:mad:

Snyggt! Blir lite avis på alla stora garage / verkstäder. men får nöja mig med mitt på ca 20kvm . Funkar trots allt bra för mina hobbysnickar tillfällen och husrenoveringar.

går i tankar på vilka takstolar jag ska välja, vill kunna utnyttja övervåningen som förråd då det blir ca 55m2

men jag undrar om jag ska nöja mig med förrådslast på 100kg per m2, takstolarna skulle då gå på ca 40000:- och hamna på cc1200

har fått en till offert där takstolarna klarar 250kg per m2 vilket jag förmodar är bostadslast, de skulle då gå på ca 55000:- och hamna på cc600.

jag är inne på att ta de dyrare eftersom man då skulle kunna inreda som en liten lägenhet där.. man kanske får barn nån gång som sedan blir tonåringar och vill ha ett eget krypin...

har ni kloka några rekommendationer till mig?

Om övrigt i konstruktionen klarar lasten skulle inte jag tvekat på de 15000 kronorna då detta är en mycket liten höjning av ett helt projekt men som ger så mycket mer i möjligheter i framtiden.

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
vet inte hur man beräknar övriga konstruktionen...

betongplatta ca 15 cm tjock med kantbalkar som är ca 20x25 cm

ett lager lecasten som väggarna ska stå på

sedan regelstomme av 45x145 har jag tänkt... reglat cc600

det borde väl hålla utan problem kan jag tänka mig?

Nu är man igång iaf:)

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Vanlig fix borde du kunna fästa cellplasten med

• Gilla
gogu
  • Laddar…
Tänkte testa fogskum till att börja med, annars som du säger, fix.
Bör det vara någon särskild sorts fix, typ flr utomhus eller så?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.