thestrut skrev:
har läst på om detta men det ska inte spela så stor roll... men det är betydligt enklare att lägga slangen ovanpå armeringen och naja fast den i armeringsmattan än tvärtom :)
Nä det är enklare att trycka fast slangen i rörhållarskenor som man trycker fast i cellplasten och sen armera utan att hålla på o naja fast slangen.😄

verktygsgurun skrev:
Nä det är enklare att trycka fast slangen i rörhållarskenor som man trycker fast i cellplasten och sen armera utan att hålla på o naja fast slangen.
Brukar va lite kostnads fråga, billigare utan skenor, och ja tror det är snabbare med att lägga ovan armering, la förra helgen ner 470m rör på ca 2h två man och ett gäng buntband:) Sen är det väll bättre att få rören närmare golvytan om man ska variera tempen. Snabbare tröghet i golvet då:-)

Jag tryckte fast slangen mot isoleringen med U-formade "hullingar". Sedan najade jag den mot armeringen. Jag tyckte det kändes lite vanskligt att lägga slangen ovan på armeringen. Plattan är 10cm, stöden lägger armeringen på ca 5 och sedan 2cm slang på det. Den ligger inte helt plant heller så på vissa ställen blir det kanske bara 2cm betong ovan slangen. Mitt resonemang var också att då det är armeringen som skall ta upp de dragande och skjuvande krafterna och själva betongen bra tryck så var det bättre att ha den mjuka slangen under armeringen.

Jag har inget mer fakta bakom detta än att ex UPO beskriver att man skall lägga slangen mot armeringen.

Kul coh intressant!

När jag tittar på dina bilder verkar det som om du bara har lagt armeringsmattan direkt på cellplasten utan stöd. En platta som du nu gör brukar vara enkelarmerad, dvs bara ett lager med matta, vilket jag tror att du tänkt dig att den skall vara. I ett sådant fall skall armeringsmattan ligga i mitten på plattan och skall lyftas upp med små plaststöd som håller upp den i rätt läge.

Därför skall också slangarna egentligen ligga under armeringen fästa direkt på cellplasten. Orsaken till detta är att om slangarna kommer för högt upp i plattan kommer du att få en ojämn värmefördelning och golvet kommer att kännas ömsom kallt och ömsom varmt i längsgående stråk. Sen så ligger den skyddad under gjutningen då du måste gå omkring uppe på nätet för att bla sloda och vibrera betongen. Som dom nu ligger kommer du riskera att skada slangen när du går i betongen och skarpa ballast stenar skaver mot slangen. När ett armeringsnät ligger på sina stöd kan man gå utan att det sjunker ner speciellt mycket vilket innebär att slangarna ligger skyddade under nätet.

Jag tycker att du absolut skall skaffa stöd och försöka få upp mattan från cellplasten. Det brukar gå ganska bra att stoppa in i efterhand.

Problemet med slangarna kanske är något man kan lämna därhän, problem med värmefördelningen kanske du kan stå ut med eftersom det är ett garage och du antagligen alltid har skor på dig där och därför inte känner det. Du måste dock vara mycket försiktig när ni skall gjuta vilket kan bli svårt för det blir mycket trampande i betongen vid gjutningen.

Ni har säkert koll på detta, men det tål att påminnas om. Glöm inte att fylla slangarna med vatten så de inte lyfter mattan när ni skall gjuta.

Menar du på fullt allvar att en luftfylld 20mm pexslang, på c-c 30cm, skulle kunna lyfta en normal armeringsmatta under gjutningen??

Du har ca 1l luft per 3m slang och kanske 40m per matta. Det blir ca 13l. En flytväst som håller uppe 100kg gubbe är väl inte 13 mjölkpaket stor? På det är flytkraften ett förhållande mellan densiteter och betong har väl typ 4-5ggr högre densitet än vatten och då 4-5ggr högre lyftkraft.

Jag fick tipset av en betongare och fyllde med vatten så jag vet inte om det var onödigt. Du får väl prova och berätta om det gick bra ändå.

Jag har redan provat, har gjutit totalt ca 400m2 i två olika byggen och jag har alltid najat slangen i mattorna, har aldrig märkt några problem. I båda fallen var slangarna trycksatta med luft.

Skulle det vara ett verkligt problem så skulle det ju även uppstå när slangen läggs under armeringsmattorna, den ev. lyftkraften borde vara den samma.

Lyftkraft
Ett snabbt överslag ger en lyftkraft på ca.2,5kg/m^2
(vid 20x2,0 slang förlagd med c-c 300mm)
Vikt
Jag har inte räknat med slangens eller arm.mattans egenvikt.
Ameringsnät väger:
5150 2,1 kg/m^2
6150 3,1 kg/m^2
=> Alltså finns risk att slangen lyfter med sig armeringsnätet,
det trodde jag inte innan jag räknade på det...
edit: Drar man även bort arm.mattornas flytkraft så hamnar på
tom. på gränsen att 6150 skall orka hålla slangen nere...

Däremot så har jag för mig att slangtillverkana föreskriver vattenfylld slang under gjutningen,
troligen för att slangen inte skall pressas ihop? Och då borde det isf vara pga av att man
trampar på slangen & inte av betongens tryck?

Vidare kan nämnas att slangens förläggningsdjup inte spelar någon som helst roll vad
gäller värmefördelning vid en normal "platta" ~1dm tjock. Värmespridningen igenom
betongen internt är väldigt mycket bättre än överföringen till luften eller annat material ovanför plattan. (Det finns provrapport på detta)

Redigerat:
hakaner skrev:
Lyftkraft
Ett snabbt överslag ger en lyftkraft på ca.2,5kg/m^2
(vid 20x2,0 slang förlagd med c-c 300mm)
Vikt
Jag har inte räknat med slangens eller arm.mattans egenvikt.
Ameringsnät väger:
5150 2,1 kg/m^2
6150 3,1 kg/m^2
=> Alltså finns risk att slangen lyfter med sig armeringsnätet,
det trodde jag inte innan jag räknade på det...
edit: Drar man även bort arm.mattornas flytkraft så hamnar på
tom. på gränsen att 6150 skall orka hålla slangen nere...

Däremot så har jag för mig att slangtillverkana föreskriver vattenfylld slang under gjutningen,
troligen för att slangen inte skall pressas ihop? Och då borde det isf vara pga av att man
trampar på slangen & inte av betongens tryck?

Vidare kan nämnas att slangens förläggningsdjup inte spelar någon som helst roll vad
gäller värmefördelning vid en normal "platta" ~1dm tjock. Värmespridningen igenom
betongen internt är väldigt mycket bättre än överföringen till luften eller annat material ovanför plattan. (Det finns provrapport på detta)
Då talade betongaren som tipsade mig inte hel i nattmössan mao.

Tack för bekräftelsen!

Men i praktiken så verkar ju det inte vara ett problem att slangen drar med sig armeringen & flyter upp?
Själv så har jag gjutit två st plattor med 20´s slang c-c 200mm & 6150 armeringsnät utan problem,
jag satte fast slangen med rörslips i isolering & la armeringsmattorna ovanpå, utan att vattenfylla slangen.

Jag vet flera som gjutit med färdigarmerad betong (ståltrådar blandas in i betongen) och haft luftfylld slang och inte ens då har det vart några problem med slang som velat flyta upp.

Slangarnas flytförmåga är nog det minsta problemet :)

Personligen tror jag att man ska fokusera på att lyfta mattorna från frigoliten.

Och sen vara försiktig med skb (självnivellerande betong) om man inte har tätat mellan frigolitplattorna för då kan den däremot lyfta om betongen börjar gå ner mellan plattorna.

självklart la jag ut distanser som någon påtalade, 50 mm höga, alltså ligger armeringen något lägre än mitten i plattan som är ca 13-15 cm, slangen hamnar då typ i mitten av plattan, och slangen bör ju tåla rätt mycket för det var ett helsike att kapa av den.. avbitare gick inte.. inte kniv å knappt ej hellet rörskärare så slangen borde nog tåla bra mycket misshandel innan den tar skada :)

hursomhelst nu är det iaf gjutet... det lär bli en stark platta men det regnade såklart så ytan vart allt annat än bra... riktigt skrovlig faktiskt för vi kunde inte köra med glättarn... :( så jäkla surt när man lagt ner så mkt jobb med allt förarbete åsså blir det bara skit...

men jag har ju funderat på klinkers så det alternativet blir väl troligast nudå, har inte hunnit analyserat plattan så mkt än eftersom vi gjöt igår och det vart sent... man blir lite trött av att handskotta 8-9 m3 ca 6 meter hehe =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.