jag använder bara Ardex och deras fixer funkar både ute och inne, men det är kanske olika på fabrikaten

murade några stenar till igår (1 säck bruk) och nu när jag vaknade var det -4 grader... gör detta något?

Antagligen så är det bara ytan som är minus och har nog bara varit så någon timme så det ska väl inte vara någon fara. Du får väl knacka lite på fogen och se om den smular sönder.

Täck med lite isolering och en pressning efter du murat nästa bit, tror inte heller det är nån fara

ja men precis, plattan håller nog några plusgrader och den är ju så trögrörlig i temperatur... samt att lecablocket isolerar en del så däremellan borde det knappast bli minusgrader över natten :)

sitter och funderar lite på hur högt garaget ska bli..

4-4,5 meter invändigt har jag funderat på, vad vore optimalt?

jag har gamla garaget i vinkel mot nybygget och det är 3,8m till nock.. alltså måste ytterväggarna av praktiska skäl vara högre än detta.

men för ett hobbygarage kanske 4,5 meter är lite väl högt invändigt?

jag ska ju även ha övervåning på garaget... takstolarna verkar vara ca 4 meter.... så 4+4,5 blir ju 8,5 meter i nock... och jag som är höjdrädd :(

Vad säger bygglovet?

Noseone skrev:
Vad säger bygglovet?
behövs inget bygglov där jag bor...

Planera redan nu för en travers i taket, ett måste i varje garage där man ska göra nåt mer än att bara parkera bilen ;)

hmm... jaa det var en bra idee... men lite tveksam om jag vill ta den investeringskostnaden:)

borde ju finnas plats om man har 4,5 meter invändigt?

kanske klarar mig med billyft etc...

Helt underbart, plattan gjuten och murning påbörjad men hur högt ska vi mura egentligen :-)

Tänk på att du behöver mer höjd än du tror, traverser hänger ner dvs inte bara balken sen har du ju lyften och kättingen som också hänger ner ytterligare....

/Peter

hade inte planerat för någon travers faktiskt :)

snart färdigmurat..

resvirke beställt, 1 paket 45x145 i 4.2 meters längd.

kör jag på 4,2 meter blir invändig takhöjd 4,2 + syll + hammarband + leca = 4,5 meter cirka...

takstolar har jag fått tag i med men ej beställt ännu... det blir cc600 med utrymme på 4,4x2.4 (BxH) som går att inreda, alltså inte bara som förråd utan för 250kg/m2

nu har jag börjat fundera på taket... tänkte från början lägga plåttak med tegelprofil... men tror jag snålar in och kör trp20... då undrar jag var ni rekommenderar för bärläkt till detta, samt vilket cc avstånd? jag kommer inte ha råspont utan det blir endast trampduk + bärläkt

45X70 och runt 45-50 cm har jag kört med. (vart så baserat på det takets mått) Blev stadigt och bra. Det då för 0,5 plåt

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
det verkar fungera bra att fästa frigoliten med fogskum, och sedan tvinga fast den med en planka mellan..

funderar nu lite på syllpappen... lecastenen är ju 190 bred, resvirket 145. jag har en stooor rulle 150mm syllisolering hemma, kan jag använda denna eller bör jag ha lika bred som stenen?
jag kommer ju regla en 45:a invändigt.. men den kan jag ju flytta upp typ 1 cm från stenen så den inte ligger dikt an...

eller ska jag köpa 200mm syllpapp som täcker stenen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.