73 545 läst ·
170 svar
74k läst
170 svar
Mitt garagebygge
murade några stenar till igår (1 säck bruk) och nu när jag vaknade var det -4 grader... gör detta något?
ja men precis, plattan håller nog några plusgrader och den är ju så trögrörlig i temperatur... samt att lecablocket isolerar en del så däremellan borde det knappast bli minusgrader över natten 
sitter och funderar lite på hur högt garaget ska bli..
4-4,5 meter invändigt har jag funderat på, vad vore optimalt?
jag har gamla garaget i vinkel mot nybygget och det är 3,8m till nock.. alltså måste ytterväggarna av praktiska skäl vara högre än detta.
men för ett hobbygarage kanske 4,5 meter är lite väl högt invändigt?
jag ska ju även ha övervåning på garaget... takstolarna verkar vara ca 4 meter.... så 4+4,5 blir ju 8,5 meter i nock... och jag som är höjdrädd
4-4,5 meter invändigt har jag funderat på, vad vore optimalt?
jag har gamla garaget i vinkel mot nybygget och det är 3,8m till nock.. alltså måste ytterväggarna av praktiska skäl vara högre än detta.
men för ett hobbygarage kanske 4,5 meter är lite väl högt invändigt?
jag ska ju även ha övervåning på garaget... takstolarna verkar vara ca 4 meter.... så 4+4,5 blir ju 8,5 meter i nock... och jag som är höjdrädd
hmm... jaa det var en bra idee... men lite tveksam om jag vill ta den investeringskostnaden
borde ju finnas plats om man har 4,5 meter invändigt?
kanske klarar mig med billyft etc...
borde ju finnas plats om man har 4,5 meter invändigt?
kanske klarar mig med billyft etc...
Helt underbart, plattan gjuten och murning påbörjad men hur högt ska vi mura egentligen 
Tänk på att du behöver mer höjd än du tror, traverser hänger ner dvs inte bara balken sen har du ju lyften och kättingen som också hänger ner ytterligare....
/Peter
Tänk på att du behöver mer höjd än du tror, traverser hänger ner dvs inte bara balken sen har du ju lyften och kättingen som också hänger ner ytterligare....
/Peter
hade inte planerat för någon travers faktiskt 
snart färdigmurat..
resvirke beställt, 1 paket 45x145 i 4.2 meters längd.
kör jag på 4,2 meter blir invändig takhöjd 4,2 + syll + hammarband + leca = 4,5 meter cirka...
takstolar har jag fått tag i med men ej beställt ännu... det blir cc600 med utrymme på 4,4x2.4 (BxH) som går att inreda, alltså inte bara som förråd utan för 250kg/m2
nu har jag börjat fundera på taket... tänkte från början lägga plåttak med tegelprofil... men tror jag snålar in och kör trp20... då undrar jag var ni rekommenderar för bärläkt till detta, samt vilket cc avstånd? jag kommer inte ha råspont utan det blir endast trampduk + bärläkt
resvirke beställt, 1 paket 45x145 i 4.2 meters längd.
kör jag på 4,2 meter blir invändig takhöjd 4,2 + syll + hammarband + leca = 4,5 meter cirka...
takstolar har jag fått tag i med men ej beställt ännu... det blir cc600 med utrymme på 4,4x2.4 (BxH) som går att inreda, alltså inte bara som förråd utan för 250kg/m2
nu har jag börjat fundera på taket... tänkte från början lägga plåttak med tegelprofil... men tror jag snålar in och kör trp20... då undrar jag var ni rekommenderar för bärläkt till detta, samt vilket cc avstånd? jag kommer inte ha råspont utan det blir endast trampduk + bärläkt
det verkar fungera bra att fästa frigoliten med fogskum, och sedan tvinga fast den med en planka mellan..
funderar nu lite på syllpappen... lecastenen är ju 190 bred, resvirket 145. jag har en stooor rulle 150mm syllisolering hemma, kan jag använda denna eller bör jag ha lika bred som stenen?
jag kommer ju regla en 45:a invändigt.. men den kan jag ju flytta upp typ 1 cm från stenen så den inte ligger dikt an...
eller ska jag köpa 200mm syllpapp som täcker stenen?
funderar nu lite på syllpappen... lecastenen är ju 190 bred, resvirket 145. jag har en stooor rulle 150mm syllisolering hemma, kan jag använda denna eller bör jag ha lika bred som stenen?
jag kommer ju regla en 45:a invändigt.. men den kan jag ju flytta upp typ 1 cm från stenen så den inte ligger dikt an...
eller ska jag köpa 200mm syllpapp som täcker stenen?