73 545 läst ·
170 svar
74k läst
170 svar
Mitt garagebygge
Brukar man inte lägga golvvärmeslangen under armeringsmattan när det är vattenburen golvvärme?
Jag hade inte gjutit ihop plattorna bättre att de lever eget liv var för sig eftersom den nyare plattan kan sätta sig något.
Är långt ifrån någon rörkrökare men har du golvvärmeslangen i en enda slinga?
Låter mycket med 480m på en slinga.
Jag hade inte gjutit ihop plattorna bättre att de lever eget liv var för sig eftersom den nyare plattan kan sätta sig något.
Jag la under, för värmespridningen, vill jag minnas jag fick det förklarat för.verktygsgurun skrev:Brukar man inte lägga golvvärmeslangen under armeringsmattan när det är vattenburen golvvärme?
Delade upp 78m2 garage på 3 slingor, typ 240m totalt.
ett bra tips men har inte någon billig kabel tillhands, och eftersom det är 440 meter slang blir det närmare 1000 :- om man köper elkabel på byggmax, vart skulle man annars kunna hitta billigare kabel?kimmens skrev:
jag har köpt på bauhus billigaste jag hittade.
men det är värt varenda inversterade kr tänk på saker som du vill sätta fast i golvet
när man kopplar på ström och hittar slangen vilken upplevelse det är när andra undrar var dom lagt slangen
men det är värt varenda inversterade kr tänk på saker som du vill sätta fast i golvet
när man kopplar på ström och hittar slangen vilken upplevelse det är när andra undrar var dom lagt slangen
Redigerat:
bra tips, får se om det blir av, men har ett till garage där typ pelarborr och liknande kan bultas fastkimmens skrev:
//T
Bäst är att lägga i slang! Då kan du ju välja vad du vill värma med senare; luftpump, bergvärme, ved, solvärme osv.
Hitta slingorna är busenkelt! Slå på värmen sen väntar du 10 min. Då ser man exakt vart slangen går mha en IR termometer. En sådan kostar väl från några hundra och uppåt idag. Har själv använt detta sätt när jag skulle skruva fast två pelare i mitt garage för nån månad sen. Funkar klockrent. Omgivande betong var ca 16 grader och där slangen gick var det 25. Bara att "pejla" lite vart det är varmast sen rita streck. Är ju en fördel att ha nåt foto sen man la ner den också så man iaf vet grovt hur det går.

Hitta slingorna är busenkelt! Slå på värmen sen väntar du 10 min. Då ser man exakt vart slangen går mha en IR termometer. En sådan kostar väl från några hundra och uppåt idag. Har själv använt detta sätt när jag skulle skruva fast två pelare i mitt garage för nån månad sen. Funkar klockrent. Omgivande betong var ca 16 grader och där slangen gick var det 25. Bara att "pejla" lite vart det är varmast sen rita streck. Är ju en fördel att ha nåt foto sen man la ner den också så man iaf vet grovt hur det går.
man lägger slang men sätter fast kabel på slangen det kan vara vilken kabel som helst 0,75 eller något det är bara så du hittar slangen enkelt.lägger du på ström på kabeln så ser du den på engång men en kabelsökmoonlightfarmer skrev:Bäst är att lägga i slang! Då kan du ju välja vad du vill värma med senare; luftpump, bergvärme, ved, solvärme osv.
![]()
för det är svårt att hitta slangen när du har en varm platta på vintern och ska borra något.
korrekt, men hursomhelst så va slangrullen från början 480 meterGabbe1 skrev:
jag hade tänkt på det där med att man borde kunna lokalisera slangen med värmekamera, så då behöver jag inte gräma mej om jag spar in på elkabeln... dessutom hinner jag nog inte med mig, gjuta fredamorgon och jobbar idag och kurs med jobbet hela dagen/kvällen imorgon, alltså bara en kväll kvar med allt som ska göras
har läst på om detta men det ska inte spela så stor roll... men det är betydligt enklare att lägga slangen ovanpå armeringen och naja fast den i armeringsmattan än tvärtomverktygsgurun skrev:Brukar man inte lägga golvvärmeslangen under armeringsmattan när det är vattenburen golvvärme?