17 729 läst ·
42 svar
18k läst
42 svar
Mitt FTX - projekt
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Instämmer helhjärtat, speciellt efter att ha sett bilderna på all lösull uppe på vinden!B Boan skrev:
Vi tar in uteuft på ena husgaveln, den mot nordväst, och släpper ut avluften via en "skorsten" genom yttertaket.
Fungerar perfekt!
Är det in justeratO Olf Oggler skrev:Jag rev nyligen 45 år gamla ventilationsför med tejpade skarvar. Det satt som berget.
Men en annan sak. Jag har problem med att mitt FTX-system sprider lukter i huset. Ätr det vanligt. Jag har alltså en rotationsväxlare (Heru 130). Själva poängen med ventilation är ju att man vill ha in friskluft i sovrummet tex. Inte lukt från toaletten.
O Olf Oggler skrev:
Ta inte in luft från vindenO Olf Oggler skrev:Mitt heru 130 verkar återcirkulera ganska mycket luft. Med tanke på hur effektivt det sprider lukter så måste det ju vara så. Och då kan man ju undra hur det är med värmeåtervinneingen. Det är klart att det blir bra återvinning om den återcirkulerar varm luft direkt.
Den är luftspridnigen är så pass problematisk att jag kopplar ur väremåtervinnengen på sommaren.
Det enda som är bra är att när jag tex städar toa så luktar det hux flux ajax i hela huset. Det sprider sig direkt![]()
Var får jag tag i en luftflödesmätare till vettigt pris??
Har fått alla flöden uträknade åt mig, installationen är klar men inte justerad
Har fått alla flöden uträknade åt mig, installationen är klar men inte justerad
Sotarna brukar utföra det jobbet, det går nog att hyra vi Solioduct, men det kan var lite knepigt att göra själv om det är första gången man gör en injustering.B Bertil_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 913 inlägg
Följer tråden.. =)
Jag Luftintaget på vinden är endast temporärt. Till sommaren blir det intag på taket. Fast och andra sidan så undrar jag om det är så olämplligt att ta luft på vinden. I mitt fall är det öppet i takfoten runt om. Den naturliga luftomsättningen på vinden måste juvara oändligt större än vad FTXen suger i sig. Och vad det gäller lösa partiklar från isoleringen så borde väl dessa ta slut eller vädras ut förr eller senare? Det ligger dessutom spångolv uppe på vinden. Och tar inte filtrena sådana partiklar?K kruset skrev:
Det blir varmt på sommaren och sen är det luktenO Olf Oggler skrev:Jag Luftintaget på vinden är endast temporärt. Till sommaren blir det intag på taket. Fast och andra sidan så undrar jag om det är så olämplligt att ta luft på vinden. I mitt fall är det öppet i takfoten runt om. Den naturliga luftomsättningen på vinden måste juvara oändligt större än vad FTXen suger i sig. Och vad det gäller lösa partiklar från isoleringen så borde väl dessa ta slut eller vädras ut förr eller senare? Det ligger dessutom spångolv uppe på vinden. Och tar inte filtrena sådana partiklar?
Lukten har jag lagt märke till. När det blir varmt av solen uppe på vinden så gasar spånskivorna. Hur nu det är möjligt efter 45år?
Att det blir varmt är ju inte bara en nackdel. På vår och höst är det ju bra att luften in i systemet förvärms. Solenergi.
Att det blir varmt är ju inte bara en nackdel. På vår och höst är det ju bra att luften in i systemet förvärms. Solenergi.
U-rörs manometer kostar väl några hundralappar, men det är ju lite klurigt att få det särskilt noggrant...riktiga instrument kostar från 5-6000 och uppåt.B Bertil_Johansson skrev:
Då känns det ju prisvärt att betala en injusterare de 2-3 h det tar.
Tejpa med silvertejp är fel då den blir torr och dålig på några år samt att gummitätningarna i "nipplarna" (som passar in i rören) tätar allt, tre små självborrande skruvar håller ihop rören.S Samuel E skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det där med silvertejp kanske dök upp när man popnitade rörskarvarna.
De flesta popnitar är ju ihåliga rätt igenom, vilket skulle leda till luftläckage.
Så voilá, en bit tejp tätar draget
De flesta popnitar är ju ihåliga rätt igenom, vilket skulle leda till luftläckage.
Så voilá, en bit tejp tätar draget