Anders 1920-tal
H heimlaga skrev:
Jag byter frässtål under bordet men eftersom det är gott om utrymme och lång rörelse på fräslyften som dessutom lämnar fritt utrymme på tre sidor kring spännmuttern är det inget problem....... fast jag funderar på att tillverka krökta nycklar så jag kan ta bort brickan ur bordet och byta uppifrån.

Det finns en bricka i gjutjärnsbordet och det kan bli fler när jag ser om det behövs fler storlekar.
var köper man krökta nycklar?

Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
var köper man krökta nycklar?
Tror heimlaga tillverkar dem själv. Ffa som han skrev just tillverka och inte köpa ;)

Anders 1920-tal
Frustrator Frustrator skrev:
Tror heimlaga tillverkar dem själv. Ffa som han skrev just tillverka och inte köpa ;)
ja men vi som vill ha men inte ska göra göra egna vi kan ju också behöva veta var man får tag i dem :)

Hej jag tror jag sett sådana nyclar hos woodcontroll

Jag hade tänkt köpa billiga blocknycklar och värma dem i ässjan och bocka dem.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag hade tänkt köpa billiga blocknycklar och värma dem i ässjan och bocka dem.
Om man nu inte har en ässja går det väl lika bra att använda en kraftig gasolbrännare eller Webergrillen?

stigen stigen skrev:
Om man nu inte har en ässja går det väl lika bra att använda en kraftig gasolbrännare eller Webergrillen?
Jadå, om man vara kopplar ett blås till grillens undersida så går det

Frustrator Frustrator skrev:
Jadå, om man vara kopplar ett blås till grillens undersida så går det
Jag brukar köra med en Biltema varmluftspistol från sidan i baljan när jag tänder grillen och det blir en jäkla fart på glöden. Men jag har aldrig testat att glöda upp blocknycklar. Får göra ett test nästa sommar.

Kanske lite optimistisk här, men en blocknyckel borde man väl kunna böja utan att ens värma den. Med nåt rör som hävarm och ett väldigt stadigt skruvstycke.

Jag bockade en nyckel för några år sedan av samma anledning, värmde med gasol, satte den i skruvstädet och bankade till den med handsläggan, funkade fint. Var dock den billiga typen av nycklar (tunna/platta) som brukar medfölja sagda fräsar för ändamålet. En riktigt blocknyckel hade kanske gått av då den är både tjockare och förmodligen lite hårdare i godset, då hade jag nog övergett tanken och gjort det i riktiga verkstaden på jobbet med "riktigt" gas. Men en sådan "platt" nyckel har funkat finfint hittills.

Tänker att en nyckel som är vinklad för att användas i ett fräsbord är väl sas z-bockad; att bara bocka den i en vinkel ger väl ingen fördel, eller?
Den bör väl se ut så här i profil, ber om ursäkt för slafsigt caddad illustration:

Enkelritad illustration av en z-bockad nyckelprofil för användning i fräsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har både billiga skräpnycklar och lite bättre, gjutna resp smidda verkar det som. Tror inte att jag skulle kunna bocka någon variant utan att glödga dem och inte ens då räknar jag med att lyckas. Det bör nog vara sorten som är stansad ur en bit plåt för att det ska funka.

//Ronnie

• Gilla
jac
  • Laddar…
Jag har tagit en ringnyckel av typen nedan och slitsat den med vinkelslipen. Visst, den blir betydligt svagare när man slitsar den, men för fräsens låsmutter fungerar den utmärkt.
En uppsättning ringnycklar i olika storlekar utan synbara modifieringar.

• Gilla
jac
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Såhär blev det:
Är du nöjd med fräsmotorn Heimlaga? Funderar själv på en sådan.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Är du nöjd med fräsmotorn Heimlaga? Funderar själv på en sådan.
Hittills är jag väldigt nöjd med den men jag fräser ju inte riktigt lika mycket som du gör. Det verkar vara tysk kvalitet och rejält utförande rätt igenom men det är ju först om 20 år som vi vet säkert.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.