11 563 läst ·
59 svar
12k läst
59 svar
Mitt fräsbordsbygge
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 219 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 219 inlägg
var köper man krökta nycklar?H heimlaga skrev:Jag byter frässtål under bordet men eftersom det är gott om utrymme och lång rörelse på fräslyften som dessutom lämnar fritt utrymme på tre sidor kring spännmuttern är det inget problem....... fast jag funderar på att tillverka krökta nycklar så jag kan ta bort brickan ur bordet och byta uppifrån.
Det finns en bricka i gjutjärnsbordet och det kan bli fler när jag ser om det behövs fler storlekar.
Verktygstokig
· Halland
· 8 309 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 219 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 219 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 309 inlägg
Jag brukar köra med en Biltema varmluftspistol från sidan i baljan när jag tänder grillen och det blir en jäkla fart på glöden. Men jag har aldrig testat att glöda upp blocknycklar. Får göra ett test nästa sommar.Frustrator skrev:
Jag bockade en nyckel för några år sedan av samma anledning, värmde med gasol, satte den i skruvstädet och bankade till den med handsläggan, funkade fint. Var dock den billiga typen av nycklar (tunna/platta) som brukar medfölja sagda fräsar för ändamålet. En riktigt blocknyckel hade kanske gått av då den är både tjockare och förmodligen lite hårdare i godset, då hade jag nog övergett tanken och gjort det i riktiga verkstaden på jobbet med "riktigt" gas. Men en sådan "platt" nyckel har funkat finfint hittills.
Tänker att en nyckel som är vinklad för att användas i ett fräsbord är väl sas z-bockad; att bara bocka den i en vinkel ger väl ingen fördel, eller?
Den bör väl se ut så här i profil, ber om ursäkt för slafsigt caddad illustration:
Jag har både billiga skräpnycklar och lite bättre, gjutna resp smidda verkar det som. Tror inte att jag skulle kunna bocka någon variant utan att glödga dem och inte ens då räknar jag med att lyckas. Det bör nog vara sorten som är stansad ur en bit plåt för att det ska funka.
//Ronnie
Den bör väl se ut så här i profil, ber om ursäkt för slafsigt caddad illustration:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har både billiga skräpnycklar och lite bättre, gjutna resp smidda verkar det som. Tror inte att jag skulle kunna bocka någon variant utan att glödga dem och inte ens då räknar jag med att lyckas. Det bör nog vara sorten som är stansad ur en bit plåt för att det ska funka.
//Ronnie
@Masses tipsar om två bockade plattjärn där nyckeln skurits ut med vinkelslip:
https://www.byggahus.se/forum/threads/design-av-fraesbord-rad-och-tips.177511/page-2#post-1592695
Och nej, jag har naturligtvis inte hunnit testa det själv ännu.
https://www.byggahus.se/forum/threads/design-av-fraesbord-rad-och-tips.177511/page-2#post-1592695
Och nej, jag har naturligtvis inte hunnit testa det själv ännu.
Klicka här för att svara