11 562 läst ·
59 svar
12k läst
59 svar
Mitt fräsbordsbygge
Jag byggde ett fräsbord när jag hade fått för mig att jag ville ha ett separat sådant utan att tänka på att jag inte har platsen för det. I samband med detta gjorde jag också ett par olika enkla brytare till min 1600. Men efter att ha flyttat runt fräsbordet hela tiden så slutade det med att jag skrotade bordet och flyttade tillbaka fräsen till iläggsplattan i sågen. Men har ju kvar brytarna någonstans om behovet skulle uppstå.
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Förlänga fästena för anhållet och hänga på en platta vid sidan? Eller kanske blir för trångt i verkstan?DennisCA skrev:
Eller så kör du allt trä i din metallfräs
Suhnermotorn finns ju på Sautershop i Tyskland också. Handlade fräsanslag av dem för ett tag sen och de var alldeles förträffliga att handla av.
https://www.sautershop.de/fraesmotor-suhner-ual-23-rf-su-6459305?c=15991
https://www.sautershop.de/fraesmotor-suhner-ual-23-rf-su-6459305?c=15991
Tack för tipset!!!!!!!!
Jag har hållit mig inomhus och mest legat i säng i fem och en halv veckor. Först tre veckor med något ovanligt besvärligt förkylningsvirus. Andra dagen jag var på benen föll jag ned i ett hål i skogen och sträckte benet så jag inte kunde gå på en vecka. Första dagen jag kunde gå någotsånär började jag spy och fick magsjuka. Började gå ut litet försiktig i dag.
Därför har alla projekt stått stilla.
Jag har hållit mig inomhus och mest legat i säng i fem och en halv veckor. Först tre veckor med något ovanligt besvärligt förkylningsvirus. Andra dagen jag var på benen föll jag ned i ett hål i skogen och sträckte benet så jag inte kunde gå på en vecka. Första dagen jag kunde gå någotsånär började jag spy och fick magsjuka. Började gå ut litet försiktig i dag.
Därför har alla projekt stått stilla.
Jag har haft så fullt upp med snickeriet och flytten att jag hade glömt att uppdatera det här.
Långbandsputsen blev ett stort projekt eftersom den är full av tillverkningsfel...... Langzauner var tydligen ingen höjdare...... och så har jag byggt och satt upp virkeshyllor och byggt ut spånsugssystemet.
Det blev en 1800w Suchner motor från Sautershop till mitt fräsbord. Den är monterad och jag har fräst litet och tillsvidare är jag mycket nöjd med fräs och fräsbord. Nästa skede är att pappa skall montera dit elektriska lådan som han har byggt med nödstopp och motorskydd och nollspänningsrelä.
Långbandsputsen blev ett stort projekt eftersom den är full av tillverkningsfel...... Langzauner var tydligen ingen höjdare...... och så har jag byggt och satt upp virkeshyllor och byggt ut spånsugssystemet.
Det blev en 1800w Suchner motor från Sautershop till mitt fräsbord. Den är monterad och jag har fräst litet och tillsvidare är jag mycket nöjd med fräs och fräsbord. Nästa skede är att pappa skall montera dit elektriska lådan som han har byggt med nödstopp och motorskydd och nollspänningsrelä.
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 219 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 219 inlägg
Vore kul att se bild! Fungerar deras fräslyft bra? Eller använde du en annan?
H heimlaga skrev:Jag har haft så fullt upp med snickeriet och flytten att jag hade glömt att uppdatera det här.
Jag byggde om det gamla spindelfästet. Skruvade loss lagerhusen och gängade bulthålen djupare och bultade fast ett hemgjort motorfäste med originalbultarna. Kompletterade justerskruvarna på laxsstjärten med whitworth stoppskruvar från en skrotad automatvävstol. Byggde en låsning för höjdinställningsskruven eftersom den grova flatgänganpå inställningsskruven löpte så lätt att den inte höll höjdinställningen när laxstjärten var korrekt justerad.
Det blev en korsning mellan olika tidsåldrar........ ingen Suchner fräslyft.
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 219 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 219 inlägg
Vore kul med bild!
H heimlaga skrev:Jag byggde om det gamla spindelfästet. Skruvade loss lagerhusen och gängade bulthålen djupare och bultade fast ett hemgjort motorfäste med originalbultarna. Kompletterade justerskruvarna på laxsstjärten med whitworth stoppskruvar från en skrotad automatvävstol. Byggde en låsning för höjdinställningsskruven eftersom den grova flatgänganpå inställningsskruven löpte så lätt att den inte höll höjdinställningen när laxstjärten var korrekt justerad.
Jag byter frässtål under bordet men eftersom det är gott om utrymme och lång rörelse på fräslyften som dessutom lämnar fritt utrymme på tre sidor kring spännmuttern är det inget problem....... fast jag funderar på att tillverka krökta nycklar så jag kan ta bort brickan ur bordet och byta uppifrån.
Det finns en bricka i gjutjärnsbordet och det kan bli fler när jag ser om det behövs fler storlekar.
Det finns en bricka i gjutjärnsbordet och det kan bli fler när jag ser om det behövs fler storlekar.