Mina enda erfarenheter av fräsbord var ett DeWalt av aluminium på järnrörsben. Bordet var klent och vingligt och det var svårt att ställa in djupet på fräsen under bordet. En opraktisk maskin helt enkelt.
Därför har jag aldrig skaffat något eget fräsbord förrän nu.
Nu skall det bli ett fräsbord som eliminerar de där problemen. Enkelt och rejält och stadigt och givetvis billigt.
Utgångsläget var bordet och spindelenheten från en vertikalfräs med trästomme. Trästommen är försvunnen. Hålet i bordet är för litet för att fungera med moderna fräsbett. Spindeln är fast och så gott som omöjlig att byta. Den är en tum i diameter och passar inga moderna verktyg den heller. Spindeln går däremot att skruva loss från gejdern med lagerhus och allt. Kort sagt är den helt värdelös som vertikalfräs och eftersom stommen fattas är den inget museiföremål heller. Ett lämpligt ombyggnadsobjekt.
Nu har jag svetsat ihop en ny stomme. Den väger ungefär 100 kilo och är byggd av 80x80x9 mm T-stång och 8 mm plåt.
Den gamla gejdern för spindeln blir fräslyft och passar i det avlånga lodräta hålet i stommen. Jag behöver inte bygga om gejdern överhuvudtaget bara bygga en anpassningsdel så det går att bulta fast en fräsmotor med samma gamla Whitworth bultar med fyrkantskallar som har hållit fast lagerhusen.
Därför har jag aldrig skaffat något eget fräsbord förrän nu.
Nu skall det bli ett fräsbord som eliminerar de där problemen. Enkelt och rejält och stadigt och givetvis billigt.
Utgångsläget var bordet och spindelenheten från en vertikalfräs med trästomme. Trästommen är försvunnen. Hålet i bordet är för litet för att fungera med moderna fräsbett. Spindeln är fast och så gott som omöjlig att byta. Den är en tum i diameter och passar inga moderna verktyg den heller. Spindeln går däremot att skruva loss från gejdern med lagerhus och allt. Kort sagt är den helt värdelös som vertikalfräs och eftersom stommen fattas är den inget museiföremål heller. Ett lämpligt ombyggnadsobjekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Nu har jag svetsat ihop en ny stomme. Den väger ungefär 100 kilo och är byggd av 80x80x9 mm T-stång och 8 mm plåt.
Logga in
Skapa konto
Den gamla gejdern för spindeln blir fräslyft och passar i det avlånga lodräta hålet i stommen. Jag behöver inte bygga om gejdern överhuvudtaget bara bygga en anpassningsdel så det går att bulta fast en fräsmotor med samma gamla Whitworth bultar med fyrkantskallar som har hållit fast lagerhusen.
I dag hittade jag två Interwood trefas spindelmotorer på skroten. Den ena kom från en totalkraschad överfräsmaskin (otur att de hade kippat den så oförsiktigt) och den andra låg löst.
Enligt märkskylten skall de gå att köra upp till 24000 varv.
Problemet är att de med stor sannolikhet har drivits av roterande frekvensomvandlare......och jag har inte en aning om hur någonting skall kopplas för nu sticker det bara ut tre faser och en jordtråd där kopplingsplinten en gång satt................
Problem nummer två är att jag inte vet om chucken fungerar med 8 mm och 12 mm frässkaft......
Funderar om det skulle gå att använda en sån här motor till fräsbordet.........
Enligt märkskylten skall de gå att köra upp till 24000 varv.
Problemet är att de med stor sannolikhet har drivits av roterande frekvensomvandlare......och jag har inte en aning om hur någonting skall kopplas för nu sticker det bara ut tre faser och en jordtråd där kopplingsplinten en gång satt................
Problem nummer två är att jag inte vet om chucken fungerar med 8 mm och 12 mm frässkaft......
Funderar om det skulle gå att använda en sån här motor till fräsbordet.........
Frågan är vad jag i så fall skulle få fast på chuck på en sån här motor........ det som jag trodde var en chuck var inte det. Kvar finns en gängad axelände.
Annars har projektet gått litet framåt. Stommen är färdigsvetsad och så har jag provmonterat lyften.
Tur att jag hade hittat rätt sorts Whitworth stoppskruvar på skroten. Det fattades två på lyften.
Jag har också lyckats blöta loss och plocka isär hjulsystemet. Allt var fastrostat.
Gummibeläggen (tunna kompaktgummidäck) var kaputt så jag funderar vad jag skall ersätta dem med.
Annars har projektet gått litet framåt. Stommen är färdigsvetsad och så har jag provmonterat lyften.
Tur att jag hade hittat rätt sorts Whitworth stoppskruvar på skroten. Det fattades två på lyften.
Logga in
Skapa konto
Jag har också lyckats blöta loss och plocka isär hjulsystemet. Allt var fastrostat.
Gummibeläggen (tunna kompaktgummidäck) var kaputt så jag funderar vad jag skall ersätta dem med.
Logga in
Skapa konto
Du ska väl ha en ER20 hylschuck antar jag om du vill ha fräsbitar med 12 mm eller halvtums skaft, sådana kan svarvas till att passa lite vad som helst, och man kan köpa bara själva muttern. Kan hända det finns att köpa som reservdel till dessa motorer också.H heimlaga skrev:
Jag skall fotografera motorerna och posta så får du se.
Hjulen är upputsade och så har jag skarvat hjulaxeln till rätt längd. Nästa skede blir att fara till Gummi-Järvinen och se om de har något lämpligt material till nya belägg på hjulen.
Stommen ringde som en värre kyrkklocka då man knackade på vissa punkter så jag svetsade dit några förstyvningar och då blev det bra.
I dag har jag lämnat in stommen på sandblästring hos en verkstad i trakten.
Hjulen är upputsade och så har jag skarvat hjulaxeln till rätt längd. Nästa skede blir att fara till Gummi-Järvinen och se om de har något lämpligt material till nya belägg på hjulen.
Stommen ringde som en värre kyrkklocka då man knackade på vissa punkter så jag svetsade dit några förstyvningar och då blev det bra.
Nu har jag kommit såhär långt.
Fräslyften är monterad så när som på motorfästet som jag inte kan tillverka innan motorn är anskaffad.
Anhållet är på gång.
Konstruktionen är sådan att om den får en fast plats och inte behöver rullas så är det bara att skruva loss hjulaxeln med 4 bultar och förhöjningsplattorna under motstående ben med två bultar och sedan står den på fötter på golvet som en helt stationär maskin.
Det stora problemet är att hela apparaten blev betydligt tyngre än jag trodde så jag orkar inte lyfta ena ändan då jag skall rulla iväg den. Jag måste hitta på någon slags löstagbara skottkärrsskalmar.
Fräslyften är monterad så när som på motorfästet som jag inte kan tillverka innan motorn är anskaffad.
Anhållet är på gång.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Konstruktionen är sådan att om den får en fast plats och inte behöver rullas så är det bara att skruva loss hjulaxeln med 4 bultar och förhöjningsplattorna under motstående ben med två bultar och sedan står den på fötter på golvet som en helt stationär maskin.
Det stora problemet är att hela apparaten blev betydligt tyngre än jag trodde så jag orkar inte lyfta ena ändan då jag skall rulla iväg den. Jag måste hitta på någon slags löstagbara skottkärrsskalmar.
H heimlaga skrev:Nu har jag kommit såhär långt.
Anhållet är på gång.
[bild]
[bild]
Du kan väl göra ett sånt där mobility-kit?
Skateboardhjul eller liknande och hävstångseffekt, borde bli smidigt.
https://goo.gl/images/uro63x
Jag fick nyss samma tips på annat håll...... och bara det blir ljust skall jag gå ut och börja bygga.
Hjulen är av gjutjärn. Jag hittade dem på kommunala sophanteringen för 17 eller 18 år sedan. Nu kommer de till nytta. Sökte fram dem sent i går kväll efter att jag fick tipset.
Hjulen är av gjutjärn. Jag hittade dem på kommunala sophanteringen för 17 eller 18 år sedan. Nu kommer de till nytta. Sökte fram dem sent i går kväll efter att jag fick tipset.
Nu har familjen samlat ihop pengar så jag fick en julklapp....... och tack vara den julklappen och litet egna pengar skulle jag nätt och jämt ha råd med en 1800W Suhner fräsmotor till fräsbordet.
En sån här:
https://www.sorotec.de/shop/Fraes-Spindel-Suhner-1800Watt-230V-2500-23500-rpm-.html
Peter Sefton i England sälger AUK fräsmotorer som är något billigare men även om jag vet att Peter är seriös har jag större förtroende för Suhner än för Peters tillverkare.
Var är det bäst att beställa en sådan motor?
En sån här:
https://www.sorotec.de/shop/Fraes-Spindel-Suhner-1800Watt-230V-2500-23500-rpm-.html
Peter Sefton i England sälger AUK fräsmotorer som är något billigare men även om jag vet att Peter är seriös har jag större förtroende för Suhner än för Peters tillverkare.
Var är det bäst att beställa en sådan motor?
Redigerat:
Jag har kollat på den här
https://www.rutlands.co.uk/sp+xact-router-motor+RTX5003
Fast den kanske är lite mycket kina för ditt seriösa bygge
Ganska rejäl priskillnad iaf.
https://www.rutlands.co.uk/sp+xact-router-motor+RTX5003
Fast den kanske är lite mycket kina för ditt seriösa bygge
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
PUSSSST! Jag höll på att få hjärnblödning när jag först såg stommen. Du nämnde inget om ytbehandling så jag trodde du tänkte köra omålat. Men i alla fall, lycka till! Det här ser ut att bli en del arbete.H heimlaga skrev:Jag skall fotografera motorerna och posta så får du se.
Nej jag är inte intresserad av de där Kinamotorerna. Hellre betalar jag mer och får en motor som håller.M Magnus Larsson skrev:
Jag är öppen för förslag!
Anders...... om det här är ett projekt att pusta för då skulle du ha sett en del av mina andra projekt. Material som man köper för 50 cent (5 kronor) kilot är mer eller mindre per definition rostigt. Det brukar bli både billigt och bra till slut.