Och så kom regnet... Då är det bara till att packa in kap- & gersågen och alla verktyg man har ute. Kände att det inte funkar att hålla på så i längden, så jag började kolla runt efter partytält eller motsvarande att vara i och bygga.

Det var kampanj på http://jysk.se/utemobler/paviljonger/partytalt-harstad-5x8m-stal-pe, så jag slog till. Betalade 3000 kr. Men innan jag kunde sätta upp tältet var jag tvungen att såga ner ett gammalt flaggstångsfundament.

20150727_213142.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rejält material i det där fundamentet!

20150727_213737.jpg
Skapa konto

Blev lite tungt för min lilla Makita, men till slut var jag igenom :)

När fundamentet var borta var det dags att få upp tältet. Vi hade varit ute med måttband innan vi beställde tältet för att kolla så att det skulle få plats, och det skulle det. Men när vi satt ihop taket insåg vi att tältet var rätt ordentligt stort. Så jag fick plocka isär taket igen och flytta tältet.

Här är det på sin rätta plats

20150728_113627.jpg
Skapa konto

Passformen var väl sisådär. Alla rör var inte jätterunda till exempel... Och är de inte runda så passar de inte i varandra. Så jag fick justera lite med hammaren :)

20150728_114134.jpg
Skapa konto

Stängerna spänns ihop med en skruv. Gängorna var inte mycket att hänga i granen

20150728_115753.jpg
Skapa konto

Står i bruksanvisningarna att man ska vara tre personer när man sätter upp tältet. Men det går att göra det själv. Här har jag slängt upp duken på taket.

20150728_121551.jpg
Skapa konto

Här tog jag lunchpaus och gick in och åt. När jag kom ut igen såg det ut såhär

20150728_163632.jpg
Skapa konto

Inte direkt tejpade sömmar :) Får se hur tätt det är när regnet kommer nästa gång.

20150728_121608.jpg
Skapa konto

Väggen på kortsidan ska sättas fast med vanliga tältpinnar i marken. Men jag lyckas inte få det att sitta fast. Vid minsta lilla vindpust så slits pinnarna upp ur marken, eller så glider öglan på tältduken ur pinnen. Lättare att få ett vanligt tält att sitta fast i halv storm uppe på fjället...

Kom på att jag kunde ta armeringsjärn och fästa väggen med gummistroppar runt den.

20150729_063257.jpg
Skapa konto

Kändes som det blev rätt bra när jag fixade det innan jobbet i morse.

När jag kom hem från jobbet i eftermiddags såg det ut såhär

20150729_160345.jpg
Skapa konto

20150729_160359.jpg
Skapa konto

20150729_160423.jpg
Skapa konto

Så just nu har jag gett upp den där kortsidan. Den får hänga där och vifta runt i vinden. Står i instruktionshäftet att tältet ska klara upp till 15 m/s vindstyrka. Har max varit 5 m/s idag. Så det borde inte varit något problem, men det är det bevisligen.

Men som sagt, skit i det nu. Jag lastade in reglar och ställde in sågen i tältet i stället, så jag kunde såga till sista brädorna till syllen.

20150729_160442.jpg
Skapa konto

Syllen är klar!

20150729_181625.jpg
Skapa konto

Och med den bilden så är jag ifatt med hur långt jag kommit. Bilden är tagen 18:16 idag. Efter det var jag tvungen att gå in och laga middag, för vi skulle ha besök.

Vilket skittält, för 3000:- kan man förvänta sig bättre tycker jag. Ska du inte reklamera?

Jag har så klart funderat på det. Håller så klart med om att det är för jädra dåligt att det inte håller. Samtidigt är det ett tråkigt jobb att montera ner det, åka till affären, få ett "nej", åka tillbaks hem och sätta upp det igen.

Ska fundera över helgen och se hur det håller ihop. Eventuellt åker jag tillbaks med det på måndag.

Eller skulle det kunna räcka med att visa upp fotona i affären tror ni? För att få veta om jag får reklamera eller inte alltså.

Jag skulle ha mailat dem fotona. Fråga om dem vill att du kommer tillbaka med tältet för att få det utbytt eller betala tillbaka en rimlig summa, säg 1500:-

Kort borde ju räcka för att visa hur kasst tältet är. Kan ju testa ringa dom och fråga. Men är det inte så långt till affären så hade jag åkt dit och visat korten och frågat hur vi ska göra.

Åkte in till stan. Visade fotona och det var inga problem att antingen byta eller returnera. Så jag kommer lämna tillbaks tältet till Jysk. Var ingen brådska att lämna tillbaks det heller, kunde göra det när jag hade tid.
Så köpte jag ett annat tält på ÖoB i stället på vägen hem. De hade 25% rabatt. Så betalade bara 2624 kr för deras 5x8m-tält. Hoppas det har en bättre konstruktion än Jysk-varianten.

http://www.xn--ob-eka.se/tradgard/utemobler/partytalt/partytalt-3002061

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Trodde jag var klar med syllen, men tydligen inte. Hittade en hörna jag inte var nöjd med.

20150731_205559.jpg
Skapa konto

På bilden har jag visserligen skruvat ur skruven till syllbrädan till vänster, men det gjorde varken till eller från i höjdskillnaden. Jag skar till en bit syllisolering att lägga under den syllbiten som behövde komma upp lite.

20150801_105440.jpg
Skapa konto

När den var klar såg den ut såhär

20150801_110434.jpg
Skapa konto

Dels är ju hela biten nerskalad så den är tunnare än den var från början, sen är två kanter fasade också för att det inte ska bli något luftläckage där det går från dubbla lager isolering till bara ett lager.

Här ligger biten på plats, men jag har varken limmat eller skruvat syllen än.

20150801_110413.jpg
Skapa konto

Kommer bilder i morgon på slutresultatet!

Efter att ha fixat det åkte jag in till stan för att lämna tillbaks tältet. Var inga problem :) När det var gjort började jag packa upp och montera tältet jag köpte på ÖoB. Letade reda på byggbeskrivningen det första jag gjorde för att se om de hade valt några andra konstruktionslösningar. Och det hade de. Såg betydligt bättre ut än Jysk-tältet! :)

20150801_203110.jpg
Skapa konto

Har ju hanbjälkar! Och så är det några tunna metallstänger som spänns ihop med vantskruv. Inte helt hundra på deras funktion, men de är säkert bra :p

Hela den grova ramen (40 mm) sätts ihop med snäppfästen. Vissa hade tyvärr en tendens att fastna intryckta, men i det stora hela gick det bra att montera ihop taket.

20150801_151617.jpg
Skapa konto

20150801_151604.jpg
Skapa konto

Men som sagt, över lag gick det bra. Betydligt smidigare med dessa snäppfästen än skruvarna och de kassa gängorna som var på förra tältet!

Men lyckan varade inte så länge... Så fort vi började packa upp takduken såg vi att allt inte stod rätt till :(

20150801_203156.jpg
Skapa konto

20150801_203326.jpg
Skapa konto

20150801_203828.jpg
Skapa konto

20150801_203835.jpg
Skapa konto

Trasigt, mögligt och rostigt. Inte okej! Blir till att åka tillbaks med den här också :( Men nu ska jag försöka att bara byta ut duken. Hoppas det går bra. Gillar ju konstruktionen på tältramen. Har inte tid med sån här skit! Vill ju hinna bygga lite också! :mad:

Lovade ju bilder på slutresultatet där jag fick justera syllen. Kommer här!

20150802_142943.jpg
Skapa konto

Nu är det bättre i nivå :) Största anledningen till att jag ville ha det mer i nivå var för att det sen ska bli tätt mellan golvbjälke och syll.

När jag håller på med mina millimeterjusteringar brukar svärfar lite cyniskt kommentera att det där hade proffsen inte bryt sig om :D

• Gilla
shomakie
  • Laddar…
Trevligt att kunna följa ditt bygge.
Du kan "stormsäkra" partytältet med fyra krokar, som man skruvar ned i marken för att hålla hundar, samt långa spännband som du drar över tälttaket och fäster i krokarna.

Då ska vi se... Var var vi?

Partytält har jag gett upp. Har grejerna i före detta stallet i stället och står ut med att bära allt material lite längre. Får inte plats att vara där och bygga heller, så om det regnar ser jag det som en bra ursäkt (till fruns stora glädje) att hjälpa till med hushållssysslor eller annat i stället.

Syllen var ju klar när jag uppdaterade senast. Efter det är det så klart dags för golvreglar. Den första spikar jag direkt på utsidan av väggen.

Mäter nuvarande golv. Totalt 52 mm tjockt. (Gammalt undergolv av spåntade plank. Parkett. Platmatta. Laminatgolv.)

20150731_064711.jpg
Skapa konto

Men sen vet jag (som jag visat bild på tidigare) att golvet lutar. 2 meter längre bort är det 5 mm lägre. Så ut med ett vattenpass genom hålet, och så satte jag golvregeln för det nya golvet 55 mm lägre än befintligt golv.

20150801_205023.jpg
Skapa konto

20150801_205039.jpg
Skapa konto

Sen blev det värre. Nästa steg var ju att fundera ut hur höga golvreglar jag behövde ställa på min nya syll för att få samma höjd där som på regeln jag spikade på väggen. Här måste jag ju nämligen räkna med att dels syllisoleringen pressas ihop, men även att kanske hela utbygget sätter sig lite.

Så jag kallade in forumets samlade expertis. Stötte och blötte frågan lite här: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-vaeger-ett-hus-syllisolering.209111/#post-2283474

Slutade med att jag gissar att golvreglarna totalt kommer sjunka 4 mm mot vad de ligger på nu. Efter det var det bara till att börja jacka ur dem så att de skulle få rätt höjd.

Hade varit nice med en bordssåg till det. Men nu fick det duga med en cirkelsåg och ett mothåll som satt fast sådär bra...

20150802_194853.jpg
Skapa konto

20150802_200157.jpg
Skapa konto

Efter ett tag insåg jag att det blev minst lika bra om jag bara använde mothållet som finns till cirkelsågen.

20150811_143420.jpg
Skapa konto

Om man inte är för trött och jackar ur på olika sidor i ändarna på regeln... :rolleyes:

20150811_203230.jpg
Skapa konto

Men i det läget hade det väl inte hjälpt med en bordsåg heller :)

På utsidan av golvreglarna ska det också sitta en regel, men på grund av min (konstiga?) husgrundslösning så hänger den i luften. Ensambyggare som man är får man då ibland tillverka sig lite extra händer som kan hålla i :) Här sitter en temporär bräda på ovansidan av regeln så att den kan hänga på golvreglarna medans jag skruvar fast den.

20150818_201500.jpg
Skapa konto

Utanpå den regeln skruvar jag sen en 70x45a som yttre delen av min skalvägg kan stå på.

20150822_180223.jpg
Skapa konto

På plats på andra sidan också...

20150822_180359.jpg
Skapa konto

• Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
När nu yttre delen av skalväggen har något att stå på var det dags att faktiskt sätta första väggregeln! Precis som golvet så spikar jag den första i befintlig vägg. Men för att veta hur lång jag skulle såga den var jag tvungen att göra ytterligare ett hål i befintlig vägg. Den här gången för att få takstolen på rätt höjd.

Så jag började med att såga av och plocka bort ytterpanelen.

Ser att befintliga takstolar är drygt 7 cm tjocka och knappt 13 cm höga.

20150823_104539.jpg
Skapa konto

20150823_104554.jpg
Skapa konto

De har inga ytterligare stöd, utan är som en A-takstol utan hanbjälke. Så bygger man inga takstolar idag, så jag var tvungen att fråga lite om hållbarhet. Hur kan befintliga takstolar hålla?

Kom fram till att jag kommer bygga med 45x145-reglar med samma lösning som befintliga huset.

Testade att skruva dit en bit 45x195 bara för att se hur det kan komma att se ut.

20150823_114941.jpg
Skapa konto

Sen kröp jag in på vinden för att mäta befintliga takreglar/takstolsbindare. Drygt 21 cm.

20150823_111520.jpg
Skapa konto

Om ni kollar på bilden ovan med den ditskruvade 45x195an ser ni att det sticker ut en bit ändträ. Underkant av den är ungefär där underkant av takreglar/takstolsbindare sitter. Sen går de nästan hela vägen upp till underkant av hålet jag har tagit upp.

På lite avstånd ser det ut såhär

20150824_163537.jpg
Skapa konto

På den bilden har jag skrivat dit en liten brädbit vars undersida markerar undersidan på takstolsbindarna. Det är alltså dit mina väggreglar ska nå, så att jag kan ställa takstolarna där på sen. Så blir det samma takhöjd i utbygget som i befintliga huset.

Jag sågar väggreglarna med min Metabo KGS 254 M Kap- och gersåg. Blir inte perfekt.

20150824_180356.jpg
Skapa konto

Felinställd maskin, eller handhavandefel?

Jag jackar ur reglarna för hammarbandet med cirkelsågen inställd på 45 mm sågdjup.

20150824_180726.jpg
Skapa konto

Andra hållet tar jag sen med min sticksåg (Bosch GST 90 E). Blir inte heller riktigt bra.

20151018_135447.jpg
Skapa konto

Är kanske svårt att se, men i ovankant möter det långa sågsnittet upp nästan perfekt med det korta (som jag ju då gjort med cirkelsågen). Men i underkant är det korta snittet djupare. Sticksågen sågar alltså inte helt lodrätt. Vet inte vad det heller beror på riktigt :( Jag justerar det med en rasp. Går hyfsat smärtfritt ändå tycker jag.

Fick plocka bort rätt stora delar av mitt temporära tak, inkl reglar, för att få dit väggreglarna.

20150927_171306.jpg
Skapa konto

20150928_185128.jpg
Skapa konto

Det är tungt att dra i skruven till reglarna!

20150928_185105.jpg
Skapa konto

(ursäkta suddig bild)

20150928_185046.jpg
Skapa konto

Slängde sen över en presenning för att skydda mot regn.

20150929_185510.jpg
Skapa konto

I helgen påbörjade jag förberedelserna för motstående kortsida. Men har inga bilder på det.

Kul att se att det går framåt. Mycket väldokumenterat dessutom.

Vill bara dubbelkolla, du kör med slagskruvdragare modell större till dessa saftiga skruvar va?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.