Ola C Ola C skrev:
Ok, så arbetsgången innan trådskaparen kan börja snickra på sin stol blir alltså:

1.Leta upp några vanskötta utfallsdiken. Hur ser ett sådant ut?
1b. Lära sig känna igen genomblöt lerig björk som legat (stått?) i ett dike x antal år.
2. Som i 1 men med tillägget att det ska finnas björkvirke i diket.
3. Hitta bonde som äger diket o fråga om man får ta virket.
4. Släpa hem leriga björkbitar
5. Torka.
6. Snickra.

Ja det låter ju smidigt:rolleyes:
Det brukar VÄXA björkar i vanskötta utfallsdiken och när man skördar dem är det mest praktiskt att hugga av dem ovanför vattenytan eller markytan i stället för att gräva upp dem med rot.
Ser du...... om man följer med sin tid har man faktiskt inte bara skaffat en yxa utan man har också övergett de äldre modellerna av sten och skaffat en sån där modern med huvud av järn och/eller stål;)

Alla har vi olika tillgång till olika resurser men i alla fall för mig är tillgången på förvuxet björksly betydligt bättre än tillgången på rundstav........ och jag är hyfsat säker på att det tar mindre tid att hugga björksly och barka och lägga på tork än det tar att förtjäna pengar till rundstav och sedan hitta någon som säljer sådan i den dimension man behöver och sedan köra dit och hämta rundstav.

Roligt projekt! Jag har själv byggt några pinnstolar med stöd av youtube (jag är alltså amatör). Bygga stol är roligt och klassiskt hantverk där man klarar sig bra med enkla maskiner och handverktyg. Man ska dock känna till att fet ör svårt att designa en stol, små variationer i proportioner kan radikalt ändra utseende och komfort. Räkna inte med att första blir perfekt. Ask och ek är bra val till stolen du visar. Givetvis är delarna svarvade men det går faktiskt att uppnå perfekt precision med handverktyg om man gillar facetter (spånhyvel). Förutsättningen för riktigt bra fogar är att man övertorkar tappen. Lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.