Håller på och ska bygga hus och ett dubbelgarage på ca 40m2. 6,15 brett och 6,5m brett (fiskarhedenvillan). Detta blir mitt första garage och har svårt att säga exakt hur vi kommer använda det. Det jag vet är att vi kommer använda det om friggebod, dvs förvara trädgårdsverktyg/maskiner där. Jag tror vi kommer köra in bilen på vintern när det är snö men fästmön är skeptisk. (Vi har en bil).
Vi kommer ha olika projekt och gillar att bygga saker/måla/svetsa mm så kommer fungera som en verkstad för hemmafix.
Nu till frågan. Hur bred port ska vi ha? Vi står och velar mellan 3 och 5m. 3m blir manuell öppning (går att fixa automatisk öppning senare) och 5m blir med automatisk öppning.
Spontant är min känsla att jag vill ha 5m men vet inte om det faktiskt är nödvändigt eller om det rent ut sagt är onödigt?
Tack på förhand!
Vi kommer ha olika projekt och gillar att bygga saker/måla/svetsa mm så kommer fungera som en verkstad för hemmafix.
Nu till frågan. Hur bred port ska vi ha? Vi står och velar mellan 3 och 5m. 3m blir manuell öppning (går att fixa automatisk öppning senare) och 5m blir med automatisk öppning.
Spontant är min känsla att jag vill ha 5m men vet inte om det faktiskt är nödvändigt eller om det rent ut sagt är onödigt?
Tack på förhand!
Hej, själv har jag två bilar och således en 5m port med automatik, men om du bara har en bil kan 5m vara i överkant. Om du ska ha bilen i garaget rekommenderas automatik starkt, i annat fall är risken stor för att bilen ändå blir ståendes utomhus. Glöm för all del inte att du behöver en dörr. En port är allt för bökig att öppna varje gång du har ett ärende till garaget/verkstaden.
//J
//J
Tack för inputen! Vi kommer ha en dörr på sidan av garagetJ jasula01 skrev:Hej, själv har jag två bilar och således en 5m port med automatik, men om du bara har en bil kan 5m vara i överkant. Om du ska ha bilen i garaget rekommenderas automatik starkt, i annat fall är risken stor för att bilen ändå blir ståendes utomhus. Glöm för all del inte att du behöver en dörr. En port är allt för bökig att öppna varje gång du har ett ärende till garaget/verkstaden.
//J
En sak är ju att om du har 3m port så har du 2m extra väggutrymme bredvid porten till förvaring och annat. Jag hade nog inte kört in två bilar om garaget bara är 5-6m invändigt. Har visserligen carportar på 4 och 4,5 meters bredd utanför som jag anser vara lagom per bil. Så jag hade nog valt 3-4m bred port så jag kan ha 1-2m vägg på var sida med arbetsbänk på ena och förvaringsskåp på andra sidan.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Har ni bil eller bilar (framgick ej)
En 5 m bred port på kortsidan av garaget ska inte påverka byggteknik .
Att parkera bilen / arna i ett garage påverkar miljön i garaget .
Man måste ha god ventilation - uppvärmning till minst 16 gr - troligtvis luftavfuktare - avlopp i golvet - mätare för temp / RH som kan läsas av från mobil .
En 5 m bred port på kortsidan av garaget ska inte påverka byggteknik .
Att parkera bilen / arna i ett garage påverkar miljön i garaget .
Man måste ha god ventilation - uppvärmning till minst 16 gr - troligtvis luftavfuktare - avlopp i golvet - mätare för temp / RH som kan läsas av från mobil .
Jag byggde/hade något liknande tidigare i livet, dvs ett dubbelgarage som jag aldrig avsåg parkera 2 bilar i, utan det skulle mest användas som "hobbylokal".
För mig var det då självklart med en vanlig standardport, primärt för den ökade väggytan.
Jag satte då porten så att jag fick ca1m vägg på ena sidan och ca2m på andra, dvs inte centrerat.
Det gav att när jag väl körde in en bil för att jobba på så hade jag utrymme runt om, men samtidigt "lite mer" på ena sidan där jag hade massa hyllor och fullt av prylar.....
Jag hade byggt det precis likadant om jag gjorde det igen.
För mig var det då självklart med en vanlig standardport, primärt för den ökade väggytan.
Jag satte då porten så att jag fick ca1m vägg på ena sidan och ca2m på andra, dvs inte centrerat.
Det gav att när jag väl körde in en bil för att jobba på så hade jag utrymme runt om, men samtidigt "lite mer" på ena sidan där jag hade massa hyllor och fullt av prylar.....
Jag hade byggt det precis likadant om jag gjorde det igen.
Klicka här för att svara
