V vf98al38 skrev:
De 14 månaderna är väl ärenden enligt miljöbalken? Ett bygglov handläggs enligt plan- och bygglagen. Min erfarenhet är att ärenden enligt miljöbalken tar betydligt längre tid än ärenden enligt plan- och bygglagen. Du länkar till Länsstyrelsen i Västra götaland, det är ju inte den enda länsstyrelsen. Handläggningstiderna varierar nog mellan de olika länsstyrelserna.
Nej det är för bygglovsärenden. Såklart kan det skilja sig mellan olika länsstyrelser, jag ville mest peka på att ett överklagande genom de olika instanserna ofta tar längre än ett år just nu.

Claes Sörmland
Har BHs kollektiva klokskap någon idé om varför det är så långa tider för överklagan hos länsstyrelserna? Vi har väl en all-time-low på bygglov nu så ärendeflödet borde vara lågt? Eller? Har dessa organisationer personalproblem som så många andra när 50-talisterna nu gick i pension?

Det enkla svaret är nog att premissen inte är sann. Det går fortare nu än det gjorde förr. Men all handläggning tar tid, och i och med att det är första instans över beslutsnivå finns det ledtider för att förbereda respektive svara på klagan osv.

Men det så förhatliga New public management har nog funkat rätt bra här. Enkla mål klubbas igenom fort för statistiken och bara en relativt liten andel komplicerade mål fastnar.

Edit: i den länkade artikeln från Västergötland framgår för övrigt att det är just miljömål som har långa ledtider. Övriga mål anger de bara sina mål för, vilka är 80 % inom 105 dagar och 90 % inom 150. Alltså 3,5 resp 5 månader.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
V
E eemeliie skrev:
Nej det är för bygglovsärenden. Såklart kan det skilja sig mellan olika länsstyrelser, jag ville mest peka på att ett överklagande genom de olika instanserna ofta tar längre än ett år just nu.
Handläggningstiden skrivs under rubriken miljöbalken.

1785483665426.png

Men det är ju större radavstånd än mellan vanliga stycken! Tänk om de lurat oss!?!

• Haha
Dilato
  • Laddar…
V
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har BHs kollektiva klokskap någon idé om varför det är så långa tider för överklagan hos länsstyrelserna? Vi har väl en all-time-low på bygglov nu så ärendeflödet borde vara lågt? Eller? Har dessa organisationer personalproblem som så många andra när 50-talisterna nu gick i pension?
Kan det vara så att de inte ersättningsrekryterar med tanke på alla utredningar om framtiden för miljöprövningen där det föreslagits en ny myndighet. Ärenden kommer ju flyttas från både länsstyrelserna och mark- och miljödomstolarna. Finns redan angivet inom vissa utgiftsområden i den statliga budgeten att pengar kommer flyttas till den nya myndigheten som ska inrättas den 1 juli 2027. Länsstyrelserna vill nog inte ha övertalig personal, och den nya myndigheten kommer ju finnas i Stockholm med några få regionkontor.

V
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men det är ju större radavstånd än mellan vanliga stycken! Tänk om de lurat oss!?!
Är du osäker e-posta och fråga. Min tolkning är att handläggningstiden avser ärenden enligt miljöbalken. Men säger länsstyrelsen något annat så.

V vf98al38 skrev:
Handläggningstiden skrivs under rubriken miljöbalken.

[bild]
Vad konstigt att de svarar samma när man ringer och frågar om sina överklagade bygglovsärenden då. Har flera exempel i jobbet på ärenden som legat över ett år nu. Men jag har absolut säkert fel, de anger säkert bara handläggningstiden för MB-ärenden på en samlingssida för både bygglov och miljöbalken.

• Gilla
mlbd
  • Laddar…
Det här har enligt min erfarenhet pågått i över ett år så dagens lägre ärendeflöden har inte gett effekt än. Antingen har antalet överklaganden ökat eller så har LS fått minskad bemanning. Eller så handlägger de ärendena långsammare, av någon anledning.

Claes Sörmland
E eemeliie skrev:
Det här har enligt min erfarenhet pågått i över ett år så dagens lägre ärendeflöden har inte gett effekt än. Antingen har antalet överklaganden ökat eller så har LS fått minskad bemanning. Eller så handlägger de ärendena långsammare, av någon anledning.
Jag vet att det allmänna här kring Stockholm generellt kämpar med att hitta bra och motiverad personal och att folk är väldigt rörliga och byter jobb hela tiden. Jag tror (erfar) att det allmänna hade gott om trotjänare som tuggade på år efter år och fick saker gjorda. Men arbetsmarknaden har förändrats och numera är det tufft att hitta folk med samma "ansvarskänsla" för verksamheten. Man blir uttråkad när handläggningen äntligen blir rutin efter ett par år på jobbet och man äntligen ska leverera och då ser man sig om efter ett nytt jobb. Om en för stor del av personalen har detta agerande får man väldigt låg produktivitet i förvaltning/handläggning.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
E eemeliie skrev:
Vad konstigt att de svarar samma när man ringer och frågar om sina överklagade bygglovsärenden då.
Ja.
E eemeliie skrev:
Har flera exempel i jobbet på ärenden som legat över ett år nu.
Anekdotisk bevisning.
E eemeliie skrev:
Men jag har absolut säkert fel
Ja, det är i alla fall dumt att utesluta utifrån en sida där det inte går att utläsa det du påstår.
E eemeliie skrev:
de anger säkert bara handläggningstiden för MB-ärenden på en samlingssida för både bygglov och miljöbalken.
Nej. De anger även att de inte klarar tiderna för Tillsynsbeslut och byggsanktionsavgifter, medan det under övriga rubriker inte står annat än målen.

Av pluralformen där kan man möjligen gissa att det gäller fler ärenden än bara dem under den rubriken, men om de inte kan hantera grammatik eller rubriker är svårt att veta.

Detta gäller länsstyrelsen i dalarna. Hittar ingen sida med handläggningstider. Gör ni det?

S Svensson8 skrev:
Detta gäller länsstyrelsen i dalarna. Hittar ingen sida med handläggningstider. Gör ni det?
IMG_0141.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
W Weimik skrev:
[bild]
Allt funkar till 2024. Sen 2025 havererar det. Förklarar man varför? Har man sparat in på personal 2025? Köpt in nytt IT-system?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Allt funkar till 2024. Sen 2025 havererar det. Förklarar man varför? Har man sparat in på personal 2025? Köpt in nytt IT-system?
De verkar av någon anledning tycka att de fortfarande uppfyller målen väl. Märkligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.