8 319 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Mitt bygglov har blivit överklagat. Hur gör jag nu?
Nej det är för bygglovsärenden. Såklart kan det skilja sig mellan olika länsstyrelser, jag ville mest peka på att ett överklagande genom de olika instanserna ofta tar längre än ett år just nu.V vf98al38 skrev:De 14 månaderna är väl ärenden enligt miljöbalken? Ett bygglov handläggs enligt plan- och bygglagen. Min erfarenhet är att ärenden enligt miljöbalken tar betydligt längre tid än ärenden enligt plan- och bygglagen. Du länkar till Länsstyrelsen i Västra götaland, det är ju inte den enda länsstyrelsen. Handläggningstiderna varierar nog mellan de olika länsstyrelserna.
Har BHs kollektiva klokskap någon idé om varför det är så långa tider för överklagan hos länsstyrelserna? Vi har väl en all-time-low på bygglov nu så ärendeflödet borde vara lågt? Eller? Har dessa organisationer personalproblem som så många andra när 50-talisterna nu gick i pension?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 567 inlägg
Det enkla svaret är nog att premissen inte är sann. Det går fortare nu än det gjorde förr. Men all handläggning tar tid, och i och med att det är första instans över beslutsnivå finns det ledtider för att förbereda respektive svara på klagan osv.
Men det så förhatliga New public management har nog funkat rätt bra här. Enkla mål klubbas igenom fort för statistiken och bara en relativt liten andel komplicerade mål fastnar.
Edit: i den länkade artikeln från Västergötland framgår för övrigt att det är just miljömål som har långa ledtider. Övriga mål anger de bara sina mål för, vilka är 80 % inom 105 dagar och 90 % inom 150. Alltså 3,5 resp 5 månader.
Men det så förhatliga New public management har nog funkat rätt bra här. Enkla mål klubbas igenom fort för statistiken och bara en relativt liten andel komplicerade mål fastnar.
Edit: i den länkade artikeln från Västergötland framgår för övrigt att det är just miljömål som har långa ledtider. Övriga mål anger de bara sina mål för, vilka är 80 % inom 105 dagar och 90 % inom 150. Alltså 3,5 resp 5 månader.
Skogsägare
· 23 567 inlägg
Men det är ju större radavstånd än mellan vanliga stycken! Tänk om de lurat oss!?!
Kan det vara så att de inte ersättningsrekryterar med tanke på alla utredningar om framtiden för miljöprövningen där det föreslagits en ny myndighet. Ärenden kommer ju flyttas från både länsstyrelserna och mark- och miljödomstolarna. Finns redan angivet inom vissa utgiftsområden i den statliga budgeten att pengar kommer flyttas till den nya myndigheten som ska inrättas den 1 juli 2027. Länsstyrelserna vill nog inte ha övertalig personal, och den nya myndigheten kommer ju finnas i Stockholm med några få regionkontor.Claes Sörmland skrev:
Vad konstigt att de svarar samma när man ringer och frågar om sina överklagade bygglovsärenden då. Har flera exempel i jobbet på ärenden som legat över ett år nu. Men jag har absolut säkert fel, de anger säkert bara handläggningstiden för MB-ärenden på en samlingssida för både bygglov och miljöbalken.V vf98al38 skrev:
Det här har enligt min erfarenhet pågått i över ett år så dagens lägre ärendeflöden har inte gett effekt än. Antingen har antalet överklaganden ökat eller så har LS fått minskad bemanning. Eller så handlägger de ärendena långsammare, av någon anledning.Claes Sörmland skrev:
Jag vet att det allmänna här kring Stockholm generellt kämpar med att hitta bra och motiverad personal och att folk är väldigt rörliga och byter jobb hela tiden. Jag tror (erfar) att det allmänna hade gott om trotjänare som tuggade på år efter år och fick saker gjorda. Men arbetsmarknaden har förändrats och numera är det tufft att hitta folk med samma "ansvarskänsla" för verksamheten. Man blir uttråkad när handläggningen äntligen blir rutin efter ett par år på jobbet och man äntligen ska leverera och då ser man sig om efter ett nytt jobb. Om en för stor del av personalen har detta agerande får man väldigt låg produktivitet i förvaltning/handläggning.E eemeliie skrev:
Skogsägare
· 23 567 inlägg
Ja.E eemeliie skrev:
Anekdotisk bevisning.E eemeliie skrev:
Ja, det är i alla fall dumt att utesluta utifrån en sida där det inte går att utläsa det du påstår.E eemeliie skrev:
Nej. De anger även att de inte klarar tiderna för Tillsynsbeslut och byggsanktionsavgifter, medan det under övriga rubriker inte står annat än målen.E eemeliie skrev:
Av pluralformen där kan man möjligen gissa att det gäller fler ärenden än bara dem under den rubriken, men om de inte kan hantera grammatik eller rubriker är svårt att veta.