Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har raderat off topic och trams.
/Moderator
Med tanke på att tråden är från 2015 så känns det lite som att ni har mycket framför er att hinna ikapp.
Ledsen, kunde inte låta bli!

Ha en trevlig sommar!

Mvh P-A

P Pagno skrev:
Med tanke på att tråden är från 2015 så känns det lite som att ni har mycket framför er att hinna ikapp.
Ledsen, kunde inte låta bli!

Ha en trevlig sommar!

Mvh P-A
Fast det var just därför jag tog upp tråden med en kommentar där en användare förutspådde framtiden, nu nästan tre år senare så har vi facit så då gav jag hen :crysmile: rätt i sin spådom.

Sedan undrar man ju hur det gick med grannsämjan, bygget och utsikten för TS och hens granne?

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Fast det var just därför jag tog upp tråden med en kommentar där en användare förutspådde framtiden, nu nästan tre år senare så har vi facit så då gav jag hen :crysmile: rätt i sin spådom.
fast det är ju fel :crysmile:

utgår från att du har en jordbruksfastighet då du ska ha en maskinhall då krävs inget bygglov möjligen strandskyddsdispens beroende på avstånd till vattnet.

vår granne överklagade vår bygglov då det skulle skymma deras utsikt över sjön till viss del (vi har bägge strandtomter) överklagandet var först till kommunen och avslogs, sedan till länsstyrelsen som var väldigt tydliga med vad som gäller.
man kan inte äga en utsikt man kan däremot njuta av den men det ger inte skäl att andra inte ska få bygga så att den skyms.

så du kan lugnt bygga maskinhallen att grannen däremot blir sur är svårare att göra något åt. informera att du tänker bygga, om de är mot det be dom komma med en alternativ lösning som fungerar för dom och att de då tar eventuella merkostnader som detta medför, ex köpa mark som nu inte är din som du kan bygga på om det är möjligt. om de inte kan hitta en lösning åt dig så bygg. Då har du visat din goda vilja.

Grannar skall man hålla sig väl med, tala med dem så de förstår och inte blir retade och det gäller åt båda hållen. Har man gjort fel som jag ofta gör så ber man om förlåtelse och sen hitta en medelväg där grannen inte får allt men inte mister allt. Det kan ta lite tid men det måste man arbeta med från början. Appråpå HEN, det här med att leta efter engelska uttryck för att förstärka det man försöker säga slutar ofta i att man använder uttrycken fel och som jag o märker att man gör allt oftare sverige numera och då känns det för mig som om verebörande försöker gömma sig bakom något stort. Det låter ofta lie främmande för den som kan både svenska och engelska. (jag bor i ett engesktalande land sedan de sista 40 åren och har hunnit få lite känsla för båda språken även om jag inte är någon språkvetare) Svenska språket är kraftfullt och vackert men det förlorar både styrka och skarm om det glöms bort för inblanding av främande uttryck.Tyvärr håller jag på att glömma både staving och ordföljd men jag vinkar och pratar med mina grannar och även om det kan ta tid att få dem med på min linje, ibland blir resultatet att jag ändrar min uppfatting Naturligtvis så måste grannen kunna förstå att han inte kan stoppa maskinhallen om den verkligen är nödvändig. Eftersom du tänker på homom så låter det som om du har ett bra förhållande med honom och då gäller det att bygga vidare på detta sa att han också kan se att han inte förlorat allt.

F fredrik1234 skrev:
En grej att tänka på är att om grannen värderar sin sjöutsikt högt kommer denne förmodligen att hata dig för all framtid om den byts mot en maskinhall. Sedan kan du ju fortfarande ha rätt i sak, men man kan ändå fundera på om det är värt det. Räkna med en hel del tjafs, överklagade bygglov, fördröjt bygge mm.

Så om det går att hitta någon alternativ lösning så skulle jag verkligen försöka få till den, involvera grannen och gör honom till gisslan i processen. Om det var min sjöutsikt skulle jag vara mycket intresserad av att köpa den där åkermarken av dig (om priset känns vettigt) vilket kanske kan ge dig möjlighet att bygga någon annanstans?
Utan att ha läst tråden vet jag att det finns domstolsutslag på att man inte har rätt till sin utsikt. Sedan finns ju ofta planbestmmelser och närmsta grannar skall ge sitt godkännande i de flesta fall.

harry73
Jag citerar mitt eget gammalt inlägg i denna gamla tråden.
TS var ut efter att aktivt förstöra grannens utsikt som hämnd för att den motsatte sig en avstyckning.

harry73 harry73 skrev:
Jag läste i en annan tråd att TS höll på och köpa jordbruksmark för att försöka stycka av och sälja tomter.
Om det nu handlar om samma mark, undrar jag om grannen överklagade förhandsbeskedet, för då kan det mycket väl vara tal om en grannfejd.
Mitt råd är att aldrig ge sig in i grannfejder. Det kostar mer än det smakar.
Jag tyckte det var jättebra att tråden (och TS) blev inaktiv och hoppas att tråden glöms bort igen

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.