Idag hämtade jag stolpar eller svärd som msn säger. Sågat i fura 150x150 så det tror jag blir bra både för hållbarhet och pållar på bryggan.
Hoppas ja kan barka timmer till helgen och börja lite på kistan. 20160510_201818.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser rejält ut :thumbup:

Härligt med riktigt grovt virke. Gillar när det är stort och tungt.
//Mathias

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Idag provade jag att lägga ut lite trall och det verkar bli bra med 45x145 även om jag hellre hade haft bredare plank.
Imorgon ska jag köra timmer och börja barka = träningsvärk på söndag!
Rejält lågvatten här nu så jag passade på att loda botten för nya kistan och det ser plant och bra ut.

Funderar på att göra som dig Mathias12 och ha mellanrum till den nya men jag är lite rädd att den blir utsatt för isen. Och om ja klär in allt måste jag fylla mellanrummet med sten annars kommer isen spränga allt.

Hur långt mellanrum tänker du dig?

Mathias12 skrev:
Hur långt mellanrum tänker du dig?
Jag märkte ut 2 meter idag så det är vad det blir. Rätt lite mot för din brygga☺

Jag har som längst ungefär 9 meter. Men där har jag fått sträva upp på mitten.

Mathias12 skrev:
Jag har som längst ungefär 9 meter. Men där har jag fått sträva upp på mitten.
De är rätt långt hehe! Men ja tror isen är lite snällare i en insjö även om det är en fjärd där jag bor. Funderar mest på hur jag fyller upp tomrummet mellan kistorna. Sten, visst men de blir inga starka kanter men de kanske räcker att fylla såpass att de är jämt med vattenytan.
Ungefär som du fyllt mellan kistorna fast jag klär in mitt

• Gilla
Bartec
  • Laddar…
Idag körde jag timret och började att barka stockarna. Hann med 10 stockar så det är 8st kvar☺
Rätt rejäl höjd på vissa som ni ser.

20160514_144549.jpg
Skapa konto

Det här är lätt det bästa verktyget för att barka timmer. Barkjärn har igen chans..
20160514_144813.jpg
Skapa konto
20160514_161340.jpg
Skapa konto
20160514_163418.jpg
Skapa konto
Finns risk för lite träningsvärk imorgon eller vad tror ni?

• Gilla
Mathias12
  • Laddar…
Träningsvärk är för otränade kroppar. Har själv aldrig haft det. ��

Ser bra ut med stockarna. Du var inga bilder ifrån trallen?

//Mathias

Redigerat:
Mathias12 skrev:
Träningsvärk är för otränade kroppar. Har själv aldrig haft det. ��

Ser bra ut med stockarna. Du var inga bilder ifrån trallen?

//Mathias
Haha det är sant, träningsvärk är för otränade. Kändes ingenting idag;)
Tog en bild nyss på hur trallen kommer ligga men dom ligger bara löst än. Ska tjära underlaget och stockarna som jag har jackat i. Tror att jag ska tjära isbrädorna också faktiskt.
20160515_183124.jpg
Skapa konto

Det är extremt lagt vatten nu -43cm och det ställer till det med djupet för båten. Vill gärna gräva ur länningen men har ingen grävare till hands...

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Ser bra ut. Jag brukar blanda tjära och kokt linolja 50/50 och pensla på det. Tips från en på arbetet.

//Mathias

Mathias12 skrev:
Ser bra ut. Jag brukar blanda tjära och kokt linolja 50/50 och pensla på det. Tips från en på arbetet.

//Mathias
Tänkte köra på en variant av den blandning men med en skvätt terpentin. Samma blandning som på båten.
Många kör "roslagsmahogny" där jag bor och det är 1 del tjära 1 del linolja och 1 del terpentin

Typiskt så var det slut på tjära i hela stan.. Nytt försök imorgon!
Antar att man inte ska köpa vilken tjära som helst, har hört endel som inte får till det med den billigaste tjäran eller så har dom helt enkelt gjort fel☺

Fått tag på tjära ännu?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.