204 640 läst ·
274 svar
205k läst
274 svar
Mitt bygge av brygga och stenkista
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Idag provade jag att lägga ut lite trall och det verkar bli bra med 45x145 även om jag hellre hade haft bredare plank.
Imorgon ska jag köra timmer och börja barka = träningsvärk på söndag!
Rejält lågvatten här nu så jag passade på att loda botten för nya kistan och det ser plant och bra ut.
Funderar på att göra som dig Mathias12 och ha mellanrum till den nya men jag är lite rädd att den blir utsatt för isen. Och om ja klär in allt måste jag fylla mellanrummet med sten annars kommer isen spränga allt.
Imorgon ska jag köra timmer och börja barka = träningsvärk på söndag!
Rejält lågvatten här nu så jag passade på att loda botten för nya kistan och det ser plant och bra ut.
Funderar på att göra som dig Mathias12 och ha mellanrum till den nya men jag är lite rädd att den blir utsatt för isen. Och om ja klär in allt måste jag fylla mellanrummet med sten annars kommer isen spränga allt.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
De är rätt långt hehe! Men ja tror isen är lite snällare i en insjö även om det är en fjärd där jag bor. Funderar mest på hur jag fyller upp tomrummet mellan kistorna. Sten, visst men de blir inga starka kanter men de kanske räcker att fylla såpass att de är jämt med vattenytan.Mathias12 skrev:
Ungefär som du fyllt mellan kistorna fast jag klär in mitt
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Idag körde jag timret och började att barka stockarna. Hann med 10 stockar så det är 8st kvar☺
Rätt rejäl höjd på vissa som ni ser.
Det här är lätt det bästa verktyget för att barka timmer. Barkjärn har igen chans..
Finns risk för lite träningsvärk imorgon eller vad tror ni?
Rätt rejäl höjd på vissa som ni ser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är lätt det bästa verktyget för att barka timmer. Barkjärn har igen chans..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Haha det är sant, träningsvärk är för otränade. Kändes ingenting idagMathias12 skrev:
Tog en bild nyss på hur trallen kommer ligga men dom ligger bara löst än. Ska tjära underlaget och stockarna som jag har jackat i. Tror att jag ska tjära isbrädorna också faktiskt.
Logga in
Skapa konto
Det är extremt lagt vatten nu -43cm och det ställer till det med djupet för båten. Vill gärna gräva ur länningen men har ingen grävare till hands...
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Tänkte köra på en variant av den blandning men med en skvätt terpentin. Samma blandning som på båten.Mathias12 skrev:
Många kör "roslagsmahogny" där jag bor och det är 1 del tjära 1 del linolja och 1 del terpentin
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Typiskt så var det slut på tjära i hela stan.. Nytt försök imorgon!
Antar att man inte ska köpa vilken tjära som helst, har hört endel som inte får till det med den billigaste tjäran eller så har dom helt enkelt gjort fel☺
Antar att man inte ska köpa vilken tjära som helst, har hört endel som inte får till det med den billigaste tjäran eller så har dom helt enkelt gjort fel☺