204 207 läst ·
909 svar
204k läst
909 svar
Mitt 2a stora projekt
6 m³ per person och månad. 3 personer i en lägenhet. 84 kr/m³ för kallvatten = 1500 kr/månad bara för de rörliga avgifterna. Och från de kvinnor jag levt med vet jag att det finns de som förbrukar bra mycket mer än medel... Kan i de fallen vara värt att mäta vatten.Alfredo skrev:
Detta är den framtid vi alla har att vänta. Men att mäta förbrukning ska i medel ge lägre kostnad än innan + kostnaden för mätarna och mätning.S sjoelund skrev:
Jag påstår att schablon baserat på andelstal är billigare i de flesta fall. Endast i nybyggnation tycker jag det skall installeras. Om folk snålar med vattnet är det risk att avloppet får för lite flöde än vad det är projekterat för. Möjligen kan man mäta varmvatten om det endast är en inkommamde anslutning per lägenhet. Som exempel så skulle jag i min lägenhet behöva installera 3 mätare för varmvattnet och samma antal för kallvatten. Så 6 mätare för en lägenhet. Ekonomin för mätning i min lägenhet finns således inte, man får slå ut kostnaderna enligt andelatal. Det har ju tydligen fungerat bra hittills.
När jag jobbade inom allmännyttan för snart 10 år sedan har jag för mig att snittet var 1,6 m3 vatten per m2 och år (kv och vv totalt). Det som var mest lönt var att mäta vv, förstås. Annars att sätta vvb så den gick på hyresgästens elförbrukning.
Givetvis mätning på elen, den bör ALDRIG ingå i hyran. Har sett massor med exempel på sjuka beteenden när det är gratis el.
Givetvis mätning på elen, den bör ALDRIG ingå i hyran. Har sett massor med exempel på sjuka beteenden när det är gratis el.
Har en lgh kvar att ordna el mätning på, sen är det tyvärr svårt att få till vvb i varje lgh och även vv mätning men har lite ideerÅsa Lund skrev:
När jag jobbade inom allmännyttan för snart 10 år sedan har jag för mig att snittet var 1,6 m3 vatten per m2 och år (kv och vv totalt). Det som var mest lönt var att mäta vv, förstås. Annars att sätta vvb så den gick på hyresgästens elförbrukning.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 048 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 048 inlägg
Finns det anledning att mäta faktisk värme, eller räcker det med enklaste typen av flödesmätare, och konstatera att "varmvattnet är ca 60 grader och kostar x kr/m3"? Och göra ett överslag på vad det kostar att värma vattnet innan du sätter taxan.nino skrev:
https://www.vvsmax.se/product/vattenmatare-110-puls-g20-ba6156vv
Epoq har 25% likaså Kvik, har inte hittat nåt på HTH.
Ikea är 10.000 billigare än HTH (utan att veta exakt vad som ingår på HTH)
Någon som har några tankar om vilket man ska köpa?
Eller vet om HTH också brukar köra kampanj eller om/hur mycket man kan pruta med HTH butik?
@Paul-Staffanstorp ?
Ikea är 10.000 billigare än HTH (utan att veta exakt vad som ingår på HTH)
Någon som har några tankar om vilket man ska köpa?
Eller vet om HTH också brukar köra kampanj eller om/hur mycket man kan pruta med HTH butik?
@Paul-Staffanstorp ?