Alfredo Alfredo skrev:
Kalkylen bakom detta vore väldigt intressant att se!
6 m³ per person och månad. 3 personer i en lägenhet. 84 kr/m³ för kallvatten = 1500 kr/månad bara för de rörliga avgifterna. Och från de kvinnor jag levt med vet jag att det finns de som förbrukar bra mycket mer än medel... Kan i de fallen vara värt att mäta vatten.

S sjoelund skrev:
Vet en Brf-förening som höjt avgiften med 60% och mer än halva den summan var på grund höjd avgift för vatten.
Detta är den framtid vi alla har att vänta. Men att mäta förbrukning ska i medel ge lägre kostnad än innan + kostnaden för mätarna och mätning.

Jag påstår att schablon baserat på andelstal är billigare i de flesta fall. Endast i nybyggnation tycker jag det skall installeras. Om folk snålar med vattnet är det risk att avloppet får för lite flöde än vad det är projekterat för. Möjligen kan man mäta varmvatten om det endast är en inkommamde anslutning per lägenhet. Som exempel så skulle jag i min lägenhet behöva installera 3 mätare för varmvattnet och samma antal för kallvatten. Så 6 mätare för en lägenhet. Ekonomin för mätning i min lägenhet finns således inte, man får slå ut kostnaderna enligt andelatal. Det har ju tydligen fungerat bra hittills.

Ja, går ledningarna fel blir det dyrt att mäta allt.

Åsa Lund
När jag jobbade inom allmännyttan för snart 10 år sedan har jag för mig att snittet var 1,6 m3 vatten per m2 och år (kv och vv totalt). Det som var mest lönt var att mäta vv, förstås. Annars att sätta vvb så den gick på hyresgästens elförbrukning.
Givetvis mätning på elen, den bör ALDRIG ingå i hyran. Har sett massor med exempel på sjuka beteenden när det är gratis el.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
När jag jobbade inom allmännyttan för snart 10 år sedan har jag för mig att snittet var 1,6 m3 vatten per m2 och år (kv och vv totalt). Det som var mest lönt var att mäta vv, förstås. Annars att sätta vvb så den gick på hyresgästens elförbrukning.
Givetvis mätning på elen, den bör ALDRIG ingå i hyran. Har sett massor med exempel på sjuka beteenden när det är gratis el.
Har en lgh kvar att ordna el mätning på, sen är det tyvärr svårt att få till vvb i varje lgh och även vv mätning men har lite ideer

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Karrock
nino nino skrev:
Har en lgh kvar att ordna el mätning på, sen är det tyvärr svårt att få till vvb i varje lgh och även vv mätning men har lite ideer
Finns det anledning att mäta faktisk värme, eller räcker det med enklaste typen av flödesmätare, och konstatera att "varmvattnet är ca 60 grader och kostar x kr/m3"? Och göra ett överslag på vad det kostar att värma vattnet innan du sätter taxan.

https://www.vvsmax.se/product/vattenmatare-110-puls-g20-ba6156vv

Epoq har 25% likaså Kvik, har inte hittat nåt på HTH.
Ikea är 10.000 billigare än HTH (utan att veta exakt vad som ingår på HTH)

Någon som har några tankar om vilket man ska köpa?
Eller vet om HTH också brukar köra kampanj eller om/hur mycket man kan pruta med HTH butik?
@Paul-Staffanstorp ?

Får inte bara vara jobb, lite nöjen måste man få ha 😄

Inside The Steam Hotel in Västerås with industrial design, large windows, and lighting fixtures.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Appendix och 5 till
  • Laddar…
nino nino skrev:

[bild]
Dit alla par åker för att ”umgås”🤪

• Gilla
djanlov
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Dit alla par åker för att ”umgås”🤪
Gäller inte det alla spa’n? 😆

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Vi badade och käkade sen var man proppmätt, gick till ginbaren men orkade inte så fick bli sängen, inget "umgås" här inte 😀

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vi badade och käkade sen var man proppmätt, gick till ginbaren men orkade inte så fick bli sängen, inget "umgås" här inte 😀
Tips till framtiden.
Bada, umgås och sen käka ;)

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Gäller inte det alla spa’n? 😆
Flickvännen blir alltid då tjurig när jag skämtar ”ska du verkligen sitta DÄR” på Spa 😂

Ramnemark Ramnemark skrev:
Tips till framtiden.
Bada, umgås och sen käka ;)
Spoken Like a Baws

• Haha
Ramnemark
  • Laddar…
nino nino skrev:

[bild]
Var det trevligt? Vi har funderat på att åka dit men det är nästan 5 timmar bort så det är stressigt en vanlig helg.

Vi ska till Asia spa i Varberg i helgen 😇

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.